Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
micke24

ska vi bygga snipa du och jag!

Rekommendera Poster

Tjena Orven!

Returen är planerad,Glömde bara att rita in den på skissen.

Tack för att du håller koll 21.gif\.

 

           Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Okej, nu fattar jag, tror inte det är något för mig då jag ej har upptäckt några vibrationer. Tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Bettan vibrerar rätt ordentligt tyvärr så det skulle nog vara trevligt med en sån där...Mest avskräckande med det där är prislappen, jobbet känns inte så besvärligt.Men det vore intressant om nån monterat in en så man kan få höra hur det blev..

 

På tal om att få upp i plan är nog inte Bettan helt omöjlig då hon har ett halvplanade skrov så med en mycket mycket mycket större spis lyfter hon säkert lite granna i allafall...Ska lägga till en bild i sjöboden på hur hon ser ut under...

 

Jobba lugnt snipers!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är inte det att köra huvudet i sanden?(vänlig fråga)Man måste väl kunna lokalisera orsaken till vibrationerna och åtgärda dessa istället, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tyvärr är det så enkelt.

Ljud och viberationer i en båt har en faslig förmåga att fortplanta sig, varvid lokaliseringen handlar ofta mer om tur än skicklighet.

 

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa det verkar ju så...

Läste att vid normal drift framåt så är trycket från propellern mot motorn 650 kilo!!

och vid maxfart 1100 kilo!!Beror väl förståss lite på hur tung båt man har också... 

 

Läsde det här http://www.nauticat.nu/Nauticat club 2006/teknik/aqvadrive/aqvadrive.html 

 

Så det är ju inte så konstigt att grejerna vibrerar om det är så...

 

 

Bygg lugnt snipers!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många faktorer som spelar in och en sak som man bör kolla ordentligt, är anslutningen mellan propelleraxel och backslaget.

Flänsarna där ska inte glipa för mycket.

Om man lossar bultarna och sätter ett bladmått mellan underkant och överkant, så ska det inte skilja något (för mycket). lika så på sidorna.

 

Har man en axel som står i spänn, så har man automatiskt vibrationer och det skadar inte att kontrollera detta, för motorkuddarna kan sätta sig, eller bli utmattade och då hamnar motorn i ett annat läge plötsligt.

 

Du visar ett bärplan på ditt roder.

Jag har aldrig kunnat klura ut vitsen med det (riktigt) för när man pratar bärplan, så är det en förlängning av båten i princip som gäller. Ex. det bärplanet som sitter på min, går från skrovet och utåt och planer på att göra befintligt bärplan högre i sidor så att vattenmassorna inte har en möjlighet att slingra sig över bärplanet som det gör i dag.

 

Inbillar mig att båten måste lyfta detta vatten som virvlar tillbaks över bärplanet.

Tanken med att luta det ungefär 2 cm utöver orginalet så att det blir mer lyftkraft bakom, samt en förlängning på en 10 cm.

Kanske den kommer upp i 15 knop i stället för dagens max 11.

Men vad soppa det skulle gå åt, men det är ju inte ofta man eldar på, utan glider runt i ca. 7 knop.

 

Men det är ju det här med tiden och det kunde vara kul om den stannade upp lite och att man inte behövde sova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Kollade din sjöbod,såg då att du har en trecylindrig maskin i

båten din,det ställer ju till lite av vibrationerna du känner av,

i min förra båt hade jag en MD2a så det skakade på en del kan jag lova.  Nu är det iofs inte säkert att maskinen är boven i dramat

i ditt fall så det blir till att försöka att hitta orsaken om du

upplever det som väldigt störande.

 

Sen kan jag tillägga att jag blir så TRÖTT,ställde undan plåtar till mitt

tankbygge på jobbet med namn o allt på! fick lite tid över idag så jag

knallade ut i kallförrådet och skulle börja bocka till plåtarna

VAR dom kvar?? NÄEE!!!!smiley-yell.gif\ Det blev till att beställa nya,med lite tur

kan jag kanske få dem till nästa vecka.

Förseningar igen ack ack ack.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rackarns så tråkigt med försvunna plåtar!!Låter inte skoj det inte!!Å det är inte nån som har jävlats lite bara å flyttat dom??Eller nån som är så jävlig att han/hon håller på att bygga ihop tanken åt dig!!??

 

Appropå mitt roder å Orvens inlägg så har jag faktiskt aldrig funderat på att vingarna på rodret blir som ett litet bärplan.Det bör ju bli en viss extra belastning på roderaxeln...Men det har varit så där så länge jag har haft båten å jag tror inte att jag vågar ta bort dom heller,det är ju som sagt jobbigt att behöva ta upp henne igen om hon inte vill vara utan dom...

 

Tatlugnt i vintermörkret snipers...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gott råd! Rör inte bärplanen. Då gräver snipan ner sig i aktern ju mer man drar på gas. Rätt avvägda bärplan är guld värda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du Eskil åker du 16 knop i Sea-max`n?? Gps knop??

Det känns ju blixt snabbt det!!

Har du inte nån bild på motor.montaget så man får se hur trångt det är!!

Det är ju nog trångt med md3b`n...

 

Nu blev man nyfiken....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan trixa med bärplanet om man låter det befintliga vara kver.

Det går att montera på saker och ting samt ta bort det i vattnet.

 

Ex. om jag vill förlänga 10 cm så gör jag det genom att skruva på något lämpligt mtr.l som jag kan justera med små vantskruvar (lutningen) och blir det inte bra så är det bara att montera av det när man badar och sedan plasta alla småhål vid upptagning på hösten.

 

Om du bara visste vad den gräver ner sig vid 11 knop med fabriksmonterat bärplan uj uj uj

 

Senast ändrad av orven | 16 februari 2007 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt loggen som sitter monterad på båten, ja. Men jag har inte faktist kollat på GPS:en för jag kör inte så hårt några längre sträckor för motorn varvar ganska högljutt då. Minns inte varvtalen exakt nu. Det var länge sedan som det var sommar. 12 knop verkar vara bekväm marchfart på nåt sätt. Då går båten tystare och har en bekväm lutning lite nedsjunken i aktern sådär som snipor skall va. Det här är en Sea Max 2:a och dom är ju om jag fattat rätt mera flatbottnade än dom första som väl heter rätt och slätt Sea Max. Jag kan ha fel. När jag kryper in i båten nästa gång så skall jag försöka komma ihåg och ta några bilder av eländet. Det är en Yanmar med Turbo. Minns inte nu i skrivandets stund vad den heter. Minnet börjar bli svagt. Har bara haft båten två somrar och sista sommarn var jag bara ut på 1 !! 2 timmars tur pga omständigheter. Före den här båten så hade jag en Sea Star med 60 hkr Mercury i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp!

 

Jag utgick ifrån att någon redan justerat in bärplanen. Du har så rätt! Har man tillräckligt med motorstyrka så kan man nog få fart på sniporna. Någonstans i Finland brukar dom ha tävlingar. Minns nu inte vad snabbaste snipan gör i fart men jävligt hårt var det. Dom är naturligtvis byggda för fart och susar fram med enbart kölen i vattnet. Svänger skepparn på ögonen i huvudet så är det risk för att hela ekipaget ramlar omkull. Det är naturligtvis inget för vanliga fritids-skeppare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Sea-max 2... Men med en Mb3b så den är då betydligt långsammare..Ta lite bilder på båten å lägg upp här skulle vara riktigt intressant att få kika lite, å kanske utbyta lite ideer..

Den är ju som sagt väldigt planbottnade för att vara en snipa. Nån Sea-max etta har jag varken sett eller hört talas om så jag kan inte utala mig om det..

Men du har väl inte rätt bild i din sjöbod?? För den båten liknar då rakt inte min Sea-max 2....

 

En bild på bärplanen vore jätte nice!!

 

Hare!!

 

Senast ändrad av guzzlon | 17 februari 2007 | 10:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Du är skarpsynt. Bilden är stulen. Tyckte det såg ut som en Sea Max. Jag har hört talas om att den första modellen skulle ha haft namnet Sea Max. Den skulle vara byggd som en vanlig traditionell snipa. Sedan bytte dom modell till en flatbottnad halvplanande. Då fick båtmodellen namnet Sea Max 2.  Det är sådanna som vi har. Om det stämmer vet jag inte. Så har bryggseglarna här hemma berättat. Jag är ingen expert på båtfabrikat. Nu lär inte denhär båten tillverkas mer. Dom tillverkar Bella eller nåt sånt har jag hört.

 

På min båt finns det inte bärplan annat än på rodret. Det funkar bra! Bara jag hinner så skall jag åka till båten och ta några bilder av roder och maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Problemet med mina saknade plåtarna löst!!

Vi är några stycken båtägare som jobbar på samma ställe

så vi brukar samla på oss lite spillbitar,jag har några

andra plåtar 2 mm med namn på som har stått ett tag,en kollega

som skulle låna dessa hade tagit fel så det va mina 1,5mm plåtar

som rök med istället,Han kör också snipa så det må vara förlåtet

för denna gången,hur som helst skulle jag hojta till när de nya

plåtarna kommer så skulle han hjälpa till att klippa o bocka


man 20.gif\.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild på norvan.

Tänkte att det kunde vara intressant

att visa hur platt hon är under

vattenlinjen och hur hon svänger

neråt med hela bakänden samt är

påplastad extra bärplan.

jag kan ta bättre bilder om någon

är intresserad.

 

Senast ändrad av micke24 | 17 februari 2007 | 18:35

post-21687-1394234933,4097_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du micke!! hon är ju riktigt plattbröstad hon med!!!tihi...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just varit iväg och köpt en begagnad pulpit, blir nog kanonbra!

Har också hittat på ett nytt namnförslag till min snipa: Nänni (Bröstvårta på finska...) sjuk ägare- sjuk båt...1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer några bilder tagna idag!

Tyvärr eskil har jag inget bra att

visa innifrån båten,hon är ordentligt

urriven pga renovering.

 

Snacka om plattmage eller hur Guzzlon!

 

          Micke

post-21687-1394234933,9721_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa hon var riktigt platt,,,helt klart...

men snygg!!

 

Men nått är fel....bilderna tagna idag?? det finns ju ingen snö!!!

 

Senast ändrad av guzzlon | 18 februari 2007 | 21:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!!

Har du fått ihop din tank ännu?

Man är ju lite nyfiken8.gif\.

 

           Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt Guzzlon snön är borta,det är väl fördelen med

att bo så långt söderut (Blekinge).

Men oftast är det slask och slask och riktigt tråkigt väder

när det är vinter vill man ju att det ska vara vinter,men iom

att jag har så mycket att pyssla med i båten så ska jag nog

inte klaga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Några funderingar.

Är det verkligen en halvplanande snipa med ett så slätt skrov?

PÅ min f.d. Joda var det ett halvplanande skrov men såg (ser) helt annorlunda ut.

Kan det inte vara hk-antalet på motorn som gör att båten maxar 14 knop?

På Jodan var det bara 50 hk och hon marscha ca 8 knop, maxa ca 8,5-9,5 knop.

 

Norva 27. Vart gjordes den båten i Norge? Arendal? Vet du?

Är märket ett halvfabrikat, vet du?

 

Tycker att båten påminner om de övriga märkesbåtarna från Norge.

 

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Du har rätt i att hon är väldigt slät under,en kompis till

mig hade en tresfjord 26 och jag vill ha för mig att även de

båtarna är släta under och påminner lite om min under vattenlinjen

tresfjorden toppar väl ca 11-13 knop med en md 21:a.

Jag vet inte riktigt var Norvan är byggd men det ska vara i södra

Norge tror jag,Norvan är ett halvfabrikat och jag tror att det har

byggts 20-30 st.Från början har det visst varit en MD3 i henne och

det är ju en alldeles för liten motor till denna stora båt,förra

ägaren har satt i den maskin som sitter i nu,en sexa på 100 hk.

 

Det hade varit roligt att få veta mer om Norva 27 som båtmodell

och intressant att fått se lite bilder från andra Norvor,Det hade

helt klart varit till hjälp vid renoveringen som pågår att se hur andra löst saker i sina Norva båtar.

 

Vi får hoppas att det är någon Norrman som är inne på MG och kan luska

fram något intressant.

 

       Micke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...