Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
ChristerN

Visst vill vi att MG ska vara intressant!

Rekommendera Poster

Hej alla båtfantaster!

För det är vi väl alla som håller till här, eller hur?

Är det inte det som ska framhållas när vi kommunicerar här på forumet istället för en massa gnäll på varför avdelningar tas bort eller på vissa individers uppförande?

Jag klagar inte på att vi har en viss regering eller en viss ledning på företaget som jag jobbar på. Jag accepterar eller flyttar på mig. Samma bör gälla här. MG bestämmer och vi värderar utfallet.

Jag är medlem i de flesta forum som nämnts här på MG och kommer vara aktiv på de som passar mig bäst för tillfället. Med fortsatt intresanta råd och synpunkter på båtliv som förmedlas här på forumet kommer jag återvända hit. Om inte, blir jag mer frekvent på andra forum.

Men det är vi som engagerade båtägare som avgör om detta forum blir bra eller dåligt i fortsättningen.

Jag vill härmed rikta en uppmaning till alla som vill hålla MG vid liv som ett intressant forum för oss båtägare att koncentrera er på det positiva.

Ni som håller med får gärna skriva i den här tråden och visa att ni finns.

Ni som inte håller med syns ändå så jag ber er avstå från kommentarer i just denna tråd 1.gif\.

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jämförelsen med regering och företag är väl ändå lite krystad? Inte flyttar väl alla röda från landet nu för att de blå tar över makten? De kommer väl istället att försöka påverka så mycket som möjligt, precis som man försöker göra här!

Samma med arbetsplatser, särskilt i dessa tider när det inte är helt lätt att bara byta arbetsgivare sådär! Varför har vi då en fackförening i Sverige som ska se till arbetarens rätt?

Hela tiden och överallt försöker man att påverka för att försöka få tillstånd en behaglig tillvaro.

Bara för att man är engagerad båtägare kan det väl dyka upp annat intressant att prata om? Alla båtägare har inte samma inställning och uppfattning om olika saker och ting, då blir det diskussioner! Och vad går ett forum ut på? Jo att diskutera!

Visst kan man diskutera under ordnade former och följa ett regelverk, men det kräver en aktiv admin som har koll på läget. Inte som här en admin som förlitar sig på att andra medlemmar ska använda en rapporteringsfunktion så att admin kan få ett mail (hur ofta kollas den mailboxen?) och eventuellt rätta till problemet. Och vad gör den då för nytta när man ser ett inlägg med en varningstriangel som ligger kvar timme efter timme, exempel saknas inte, X! Det finns fn. 21617 registrerade medlemmar, och detta är nog något MG är stolta över (och gärna talar om för annonsörerna), men att hålla ordning på ett forum för dessa medlemmar endast med en rapporterafunktion utan aktiv övervakning är nog inte någon bra lösning.

Dessutom kräver ett regelverk ett konsekvent handlande av admin, dvs. agera lika mot alla regelbrott som förekommer. Det funkar inte att sporadiskt ta bort de inlägg eller trådar som admin inte gillar. Ett exempel nyligen på ett brott mot den tydligaste regeln av alla Företagsreklam censureras. Klick tog det admin 4 dagar att ta bort!

Men efter kvällen igår får ni nog som ni vill!

EDIT: ser att det rapporterade inlägget tagits bort sen bilden publicerades, duktigt gjort!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MDP du lever ju inte i verkligheten om du på fullt allvar tror att en admin kan lusläsa och värdera alla inlägg som skrivs dygnet runt. Det hela bygger faktiskt på att användarna av forumet ska rapportera om oegentligheter som förekommer. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara på fria forum.

Välkommen till Internet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

mmm, visst, jag lever inte i verkligheten och vet inte vad Internet är...

Men var tusan lever då admins (ett antal, 5 tror jag har nämnts nånstans?), när dessa får rapporter på tydliga regelbrott och inte agerar???

Dessutom är detta inte något fritt forum, utan ett regelstyrt forum som drivs av ett företag som i sin tur har regler och annonsörer att förhålla sig till.

Välkommen ut ur cyberspace, tillbaka ner på jorden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med dig Christer, medlemmarna gör forumet.

MG sätter upp reglerna, det är deras forum och de bestämmer.

Jag gillar också att snacka annat men får helt enkelt göra det någonannanstans.

Jag hoppas att alla båtkunniga människor håller sig kvar här så att vi som kan mindre, har köpt en ny båt med okänd utrustning eller annat kan få tips och råd.

// Sigge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har inget emot regler, så länge de gäller lika för alla! De enkla regler som finns här borde inte vara svåra att följa och ändå ha en skaplig debatt inom olika ämnen! Men som sagt alla behöver tydligen inte följa dem och då kan det kvitta!

Dessutom har ju tydligen kriterierna ändrats från igår till idag... frågan är vad som gäller imorgon???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom har kanske viktigare och förhoppningsvis roligare saker att göra än att läsa de otroliga mängder meningslösa inlägg som kommer här. Men om dom inte reagerar på rapporteringar om solklara övertramp så kan man ju gnälla. Men inte på att dom ska sitta och läsa och värdera varenda inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett fritt forum är ett forum där vem som helst kan registrera sig gratis utan någon kontroll. Sen att det finns regler för själva postandet är väl ganska självklart.

Och rättvisa ja det funkar bara om det går att mäta. Vilket inte är fallet i ett forum. Menar du att någon eller några skulle vara förfördelade och får skriva dummare saker än vissa andra? Eller menar du att alla andra får skriva dummare saker än du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Du var mig en ljusblå attan! smiley-surprised.gif\

Dom har kanske viktigare och förhoppningsvis roligare saker att göra än att läsa de otroliga mängder meningslösa inlägg som kommer här.

Om du inte redan visste det så är maringuiden.se ett företag och forumet är en del i deras verksamhet, som går ut på att skaffa sig så många sidträffar som möjligt då det bla. är dessa som genererar pengar till företaget. Då får vi väl ändå hoppas på att de har såpass intresse att de har en aning koll här, eller??? Hur trist det än må vara sköter i alla fall jag mitt jobb, du kanske inte tillhör den skaran som gör det???

Men om dom inte reagerar på rapporteringar om solklara övertramp så kan man ju gnälla.

Det är ju det MDP har gjort!!!

Men inte på att dom ska sitta och läsa och värdera varenda inlägg. 

Klarar de inte av att ha koll ens på de rapporterade inläggen, kanske de inte är rätt företag att driva ett Internetforum!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Du kan nog vara lugn, de båtintresserade kommer att vara kvar här!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sett att MG satt ditt en ilsket lysande symbol med Rapportera

Kraftfullt, tråkigt, nederlag.

Ungefär likadant som polisens fartkameror.

Nu räddar vi oss ifrån massa skit-inlägg

På samma sätt som fartkamerorna skulle ersatts av bättre förutsättningar för säkra omkörningar mm så borde MG satts mer på att skapa förutsättningar för ett possitivt forum där alla hjälps åt att hålla en bra och possitiv stämning.

Visst kan man hetsa upp sig någon gång men då ska inte alla skrika högt utan vänligen be den som uttryckt sig fel att be om ursäkt osv.

Kika på rubriken Vett och etikett..

Inledningen där indikerar att man inte vill ha folk utan Vett här eller?

Betydligt bättre hade varit att skriva.

Så här vill vi ha det 

(inte bara MG ansvariga utan ALLA vill ha det så)

I positiva ordalag.

Då du skriver ett inlägg så lägger du in det en gång under lämplig rubrik.

Vi tycker mycket om företagsreklam och försäljning, detta görs via köp och sälj.

Nu står det Företagsreklam censureras

Rakt och kraftfullt!   (inte kul)

osv.

Jag tror de flesta som läser detta förstår och ser enkelheten att skapa positiva vibbar.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er.

Vi tackar för den respons och feedback som ni ger. Vi tar åt oss och skall göra vårt bästa för att forumet skall bli ännu bättre och mer intressant.

Som vi skrivit tidigare så är det alltid svårt att göra RÄTT bedömning av vad som är rätt och fel. Det finns ju ca 22000 viljor att ta hänsyn till, och vi som bedömmer inläggen är ju också människor. 

Vad vi kan lova är att det fortsatt skall vara mycket nytta och nöje här även i framtiden. Vi kommer däremot att vara tuffare i vår bedömning med s.k. struntinlägg, dessa är ingen betjänt av. Som sagt det är ni som gör forumet till vad det är, vi tillhandahåller bara verktygen.

För er som vill prata om lite av varje så har vi MarinChatten som alternativ. Klicka här

Vi tackar för den enorma respons vi har fått och önskar alla en riktigt skön förberedelse för nästa års båtsäsong. smiley-wink.gif\

Hälsningar från oss bakom spakarna.

maringuden.se - På Nätet Sedan 1996

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Att ni behöver ta hänsyn till 22000 viljor är nog att ta i lite i överkant! De 13000 x viljorna som inte varit inne på sidan det senaste halvåret behöver ni nog inte ta hänsyn till! Kanske om man ser till de 3000 x som kommer minst en gång i månaden, men inte heller alla dessa viljor ska ni behöva ta hänsyn till i forumet. Det är ca 1500 x medlemmar som loggar in minst en gång i veckan, bland dessa finns de vars viljor som man borde ta hänsyn till, och det är väl det hundratal medlemmar som regelbundet och aktivt skriver i forumet som hänsynen till viljorna borde visas och vilkas åsiker borde beaktas! Det blir genast mindre betungande om man ser till verkligheten istället för att stirra sig blind på totalsiffror!

Tuffare tag har vi ju hört förr, med de tuffa tag som togs häromdagen, då alla frågor kring borttagandet av DöSnack raderades omedelbart, var väl mest bara en patetiskt panikåtgärd!

En chatt kan aldrig ersätta ett forum som DöSnack, då det överhuvudtaget inte går att jämföra en chatt i realtid med ett vanligt forum.

Det stod i en annan tråd x om ett antal moderatorer i varje forum, vilket fungerar bra de flesta andra forumen och är en alldeles utmärkt idé.

En annan idé är att informera om varför en tråd eller ett inlägg raderas! Ett av Sveriges största allmänforum x (tom. större än MG, både vad gäller medlemmar och besöksfrekvens) sparar alla sina urspårade och låsta trådar i en papperskorg där alla kan gå in och läsa vad som tagits bort. Enkelt att då bilda sig en uppfattning om vilken nivå forumet håller på inläggen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller ChristerN:s resonemang.

Så länge forumet passar mig är jag kvar och gör vad jag kan för att hjälpa till och än så länge är jag kvar.:-)

Jag kanske dessutom tillhör en minoritet men jag saknar inte att Dösnack togs bort.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen med Dösnack:

- En logisk möjlighet att flytta lite lösare trådar från de seriösare.

- Det krävdes en aktiv insats från besökaren för att läsa Dösnack-inläggen.

Med annat upplägg på moderatorfunktionen hade detta fungerat hur bra som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Du har delvis rätt.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=122005

Hälsningar

maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Nackdelen med DöSnack:

-Seriösa muppar gick in där och retade sig på att folk hade kul!

De som inte saknar DöSnack idag, borde väl således inte ha varit inne där när den fanns och då heller inte haft ont av den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommentarer i kön:

Kalle: Det är väl själva f-n att SVT ska mata oss med en massa skitprogram. Ett av de värsta exemplen är väl Big Brother som inte är något annat än förnedringsteve!!!

Olle: Du verkar ha sett programmet eftersom Du vet vad det handlade om...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men kom igen då MG radera hela inlägget nu!

Nu börjar grabbarna bli sura på varandra och då kan det vara dags för att sopa det under mattan.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi tackar för den enorma respons vi har fått och önskar alla en riktigt skön förberedelse för nästa års båtsäsong. smiley-wink.gif\

Hmm.....

Vi ska väl avsluta denna säsong först, minst en månad kvar.. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla

Måste bara säga att jag håller med Christer N till 100%, bra skrivet. /Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller Du även med om detta synsätt:

Ni som håller med får gärna skriva i den här tråden och visa att ni finns.

Ni som inte håller med syns ändå så jag ber er avstå från kommentarer i just denna tråd 1.gif\.

I så fall är det illa ställt, nästan så man känner historiens vingslag och ryser...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skríver att kontrollen görs via mail. Vadå kontroll? Det tar 2 minuter att skapa ett mailkonto på en anonym site och sedan är det bara att registrera sig. Du kanske uppfatter det som kontroll, men det är det inte. Det är fanimej fritt!

Så du är alltså avundsjuk på att mina inlägg får vara kvar och inte dina? Stackars liten.

Ja, dom har säkert viktigare saker att göra än att läsa alla tramsinlägg. Det förekommer på alla företag och tillämpas av alla företagsledningar. Det kallas för prioriteringar. Och förhoppningsvis så vet dom bättre än du vad dom ska prioritera.

Och nej, jag har inte rapporterat ditt inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det var inte det han gjorde, han gnällde också över att dom inte läste och hade koll på samtliga poster.

Jag tycker att dom har en aning koll här. Och för att du har ett trist jobb behöver du väl inte komma här och gnälla över det. Men dom måste säkert som alla andra prioritera sina dagar och jag tror inte att du ligger särskilt högt upp på deras prioriteringslista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Sök hjälp! Eller ännu hellre, ansök om att bli moderator!

Registrering = kontroll oavsett vilken form registreringen sker i.

IPadressen är fullt spårbar, oavsett anonym mailadress eller inte, och kopplad till registrerade användare = ytterligare kontroll.

Så nä, det är inget fritt forum hur gärna du än vill tro det!

Just ett snyggt företag om de prioritera bort en av de funktioner som faktiskt genererar ett flertal sidträffar (=inkomster)! Det är förmodligen av den anledningen denna tråden fortfarande finns kvar, de vet så jäddra väl att såna här trådar lockar folk! Och rör man upp känslor så blir det ännu fler träffar på sidan. Det skyltades om AllTimeHigh här tidigare, det blev under en period när det var som mest turbulet och perioden strax efter! Så det vet nog vad som ska prioriteras, de senaste dragen görs nog för att lugna såna surskallar som XXX

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar inte vara någon förlust att ta bort Dösnack. Det var ju bara att förtsätta på Övrigt snack.....6.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Du har rätt. Det är tråkigt att folk inte vill/kan hålla sig.

Nu låser vi tråden och raderar några av påhoppen på medlemmar.

maringuiden.se 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...