Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
henkeolsson

Drevfråga, motorbyte b20 - b230a

Rekommendera Poster

Hej, Jag har en Crescent 53dc med en b20 (70-talare) och 100-drev. Denna kombination är jag inte helt nöjd med. Då motorn är i genomgångsbehov vill jag passa på att byta till en större motor. Jag håller på att få en b230a (-85) renoverad och marinkonverterad. Nu letar jag efter ett passande drev och stöter på lite frågor. Jag har inte jättebra kunskap kring detta område så jag vänder mig därför till detta forum där många sitter inne med väldigt hög kompetens. Något speciellt jag skall tänka på, vad för drev passar till denna motor. Vilken strut krävs för denna motor/drev. Jag har tittat på http://ockelbo.plars.org/ och fått många bra tips. Tacksam för lite hjälp på traven. mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hallå!
 
ett 280 eller 290 drev borde ju inte vara några problem, det har jag till min AQ151 (B230 block afaik) med utväxling på 2.15:1.
 
strut har jag ingen aning om då det inte var jag som bytte motorn, men såvitt jag vet var det samma som för AQ125n som satt innan...
 
/andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en VP 250 och drevet SP290 med utväxling 2,15:1 så det ska nog fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att du inte är nöjd med kombinationen du har nu? (förutom genomgångsbehovet)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enligt manualen för AQ131/151/171 så är det 2.15:1 iaf så det borde juh stämmer tycker jag ;)
 
/a 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag skulle nog ta och dela upp det där i två delar...

 

Byta motor först och få den till att gå bra!

Det är dåligt med plats mellan remskivan och tanken om du skall ha på en värmeväxlare.

Ev. ombyggnad av motorkåpa/bänk.

 

Lägger du på ett annat drev så kommer den att bli något tyngre och ligga djupare i aktern.

 

Har själv funderat på att byta drev, men jag avaktar ett tag till!

 

Om jag hade lagt på ett annat drev så hade jag lagt en distans mellan drevet och akterspegeln för att vinna några cm i maskinrummet.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för många bra svar. Jag får hålla ögonen öppna efter ett 280- eller 290 drev. Det största problemet är nog att få tag på rätt sprängkåpa som passar både motor och drev. Någon som har tips vad jag skall leta efter?

 

Jag ser inte något större problem med nuvarande kombination b20/VP100 men vill gärna ha bättre drag i båten och därmed passar jag på med totalt motorbyte istället för renovering av befintlig motor i vinter.

 

Vad gäller plats i motorrum skall inte detta vara något problem då detta projekt medför ännu mer modifiering av båten. Tanken görs mindre vilket ger större motorrum. Motorkåpan och bänken görs om till ett soldäck, detta medför ännu mindre sittbrunn men är värt sitt pris för mina ändamål.

 

Tar gärna emot fler tips om mitt kommande projekt.

 

//Henrik  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tjenare !

Vilken typ av sprängkåpa du skall ha beror till stor del av vilket svänghjul du kommer att använda på motorn.

Om du använder det korta svänghjuet(b23,etc) kan du köpa alla kåpor som setat mot b20,b21 och b23. Om du kör med orginal svänghjulet måste du få tag i en annan sprängkåpa som inte är lika vanlig.

Om du tittar på: http://ockelbo.plars.org/album/b230Demontering/'>http://ockelbo.plars.org/album/b230Demontering/ så ser du hur vi provar en b20,b21,b23 kåpa på en b230 motor. Svänghjulet tar i kåpan.

Om du kollar på utformningen av denna kåpa:http://ockelbo.plars.org/album/aq171cdemontering/index.php ser du att svänghjulet får plats. Denna kåpa är gjord för 290 drevet, men det är bara splinesen på axeln mot drevet som skiljer.

 

Mitt val skulle nog falla på 280 drevet då dom är bra mycket biligare och enklare att hitta.

 

Blocket är den bästa platsen att finna grejer: http://www.blocket.se/vi/9426340.htm?ca=11_s

Här har du en anonns som skulle passa dig. Kåpan passar mot det korta svänghjulet. Enbart en sköld måste till.

 

Lycka till !

 

mvh/Plarsa

http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...