Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Nozer

Bygga om fördäck, hur skulle ni ha gjort?

Rekommendera Poster

Till våran ska det stärkas upp o fixxas till med fördäcket på min lille ockelbo sportbåt.

Det är lite sprucket o svampigt. Så man kan inte gå där om man ska i båten ,utan tvungen att ta sig i från sidan. Vilket är lite jobbigt...

Hur skulle ni ha gjort. Lagt er under innifrån båten o plastat upp ngra lager. Eller skulle ni slipat ner ovanifrån o lagt på glasfiber på så sätt?

Skulle helst lägga underifrån/innifrån, så man slipper måla om hela fören på båten. Men vad säger ni?

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev en jäkla bra harang, men den försvann när jag la in den. Vänd båten om möjligt så slipper du dropp och kladd. Plasta 5 - 6 lager och vid 10 graders utetemp. Härdar inte så fort då. Efter 5 - 6 lager så ställ in en bilfäckt och på skynda härdningen lite. Sedan på det igen med 6 lager och avsluta med lister som du slår några lager väv över. Blir starkt som attan. Plastning vid 10 - 12 grader, innebär att du kan, eller hinner jobba med större satser innan blandningen härdar.

Rulla på plasten med en liten roller tillsätt väv. Rulla ut väven med en alu.rulle så att du får ut luften mellan skickten.

Köp vinylhandskar på Apoteket och glöm inte en mask med kolfilter.

Kolla i forumet här om tidigare frågor och svar och där finns tips.

Lycka till / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag gjorde ett par spant som jag limmade på plats, sedan så plastades dessa in.

Jag använde mig av 5 och 10 cm glasfiberremsor som las om lott.

Följ gärna Orvens råd att vända på båten!

Om du inte gör det så kommer du att känna dig som ett flugpapper efter ett tag! För det är ett he***e att plasta underifrån. Om du mot förmodan plastar underifrån så använd inte Biltemas polyester, den innehåller inget förtjockningsmedel som den polyestern som du köper i båtbutiken.

Lycka till!

post-2225-1394234797,2362_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tobbe.

Jag har använt elrör som förstärkning när jag byggde upp relingssidorna på min Glastron, funkar mycket bra,starkt samt att det går att gömma vajrar och kabel i dessa. De går att böja med en så kallad elfjäder som elektrikerna använder.Gör som de andra sa:vänd på båten så slipper du en massa problem med plastningen.

mVh Kurran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...