Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
blange

bella 601 johnsson 70hk

Rekommendera Poster

Är spekulant på en bella601.

Blir isåfall min första båt, är lite nervös..

Nuv ägare vet inte hur stor tank det är, vet heller inte hur mycket soppa den drar.Sitter bara en 70hk på den. Låter lite men jag har provat och den planade väldigt lätt med 2pers i bak förare. går dock max 25knop.

Någon som vet tankstorleken?

Vad är troligt att den drar?

Sitter en ny garmin172 i den och nyinstallerad hydraulstyrning som kändes väldigt bra...

I övrigt mycket bra skick

Rimligt pris???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tror den har 105 liters tank.

http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=235997&PN[0]=cat_link_2&PL[0]=listCategory.php?id_cowcat=5

(tankki ruostumatonta 105 litraa - det borde väl bli tank 105 liter på svenska)

 

Ni var alltså 3 personer i båten när ni testade?

Ingen övrig utrustning i båten?

 

90-115 hk hade ju varit bättre - lägre varv på marshfart (som kanske bör vara runt 20-22 knop). 70 hk får varva ganska mycket vid den farten.

Ljudnivån blir ganska hög då liksom bensinförbrukningen. 

 

Bensinförbrukning m m:

Lite siffror av en test av Johnson 70 hk 1995 på en lite mindre båt, Bella 561 HT:

 

17 tum prop

Hissning 20 mm

5500 maxvarv

 

Liter/sjömil:

toppvarv: 0,96

minus 500: 0,84

minus 1000: 0,80

minus 1500: 0,78

 

Liter/timme:

toppvarv: 29,6

minus 500: 23,2

minus 1000: 19,2

minus 1500: 15,6

 

Ljud decibel

toppvarv: 89

minus 500: 87

minus 1000: 85

minus 1500: 84

 

Fart i knop:

toppvarv: 30,8

minus 500: 27,5

minus 1000: 23,8

minus 1500: 20,0

 

Listpris motor (inkl reglage, instrument, Power-trim osv) 1995: 58500 kr.

 

Har även läst ett annat test där de bytte en Johnson 70 hk 1991 mot en ny Suzuki DF70 2002.

De fick 10 000 i inbyte för sin gamla Johnson 70, som faktiskt gick lika fort som DF70 och var inte så jättemycket törstigare: 16% mer bränsle vid toppvarv, 10% mer vid 25 knop, 4% mer vid 23 knop, 9% mer vid 20 knop, 11% mer vid 16 knop. Det blir i genomsnitt 11% törstigare för Johnson 70 jämfört med Suzuki DF70. DF70 bullrade förstås mycket mindre. Båten var en Yxlö 501.

 

Även om båten är i fint skick så tänk på att om du nån gång i framtiden skall byta till en modernare motor med fler hk så kommer du tyvärr inte få många kronor för din Johnson 70 hk 2-takt. Ha det i åtanke innan du spenderar pengar på ev inköp.

Rimligt pris - har ingen aning med kanske 110-120 tusen?

Men då skall båten vara i tipp topp. Värdet på motorn är som sagt inte så värst många kronor.

 

Hittar du en liknande båt med en 90-100-115 hk 4-takt som kostar några tiotusental kronor till skulle jag välja det. Du kommer att få mycket mer pengar tillbaka den dag du säljer. En såpass stor båt med bara 70 hk kommer att bli lite svårsåld tror jag. Med 90 hk el mer samt 4-takt kommer båtupplevelsen att bli mer behaglig (lägre buller, snålare gång, osar ingen bensin, ingen rök).

I och för sig är det bra att det sitter hydralstyrning på för det gör rattandet enkelt och behagligt. Att GPS navigator Garmin 172C följer med är bra men tänk på ett en ny sån inte kostar så värst mycket idag, den är lite på utgående och klarar inte det nya Garmins Bluechart g2 elektroniska kartformat. 172C är annars en jättebra navigator.

 

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...