Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Fredrik3

Problem med RB backslag

Rekommendera Poster

Jag har problem med mit RB backslag som sitter på en MD21. Fram går inte i direkt, det verkar som det ligger och slirar ett tag. När växeln väl är i så är det inga problem för än nästa gång växeln skall i. Backen fungera helt utan problem.

 

Är det någon som har en ide om orsaken?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Förstår ditt problem, det är att beläggningen på konan för framåtdrivning är slitet och går för långt in i ytterhylsan. Det är därför det funkar då du ska backa då är det andra beläggningar som griper i. Konan har alltså två olika beläggningsytor en för framåtdrivning och en för bakåtdrivning. (Se  på min hemsida, reperationshandbok på RB backslag och Verkstadshandbok MD1A där det finns en sprängskiss på hur backslaget arbetar med kraftöverföringen) Detta går tyvärr inte att justera bort när det är för mycket slitet. Då finns det inget annat att göra än att byta till ny kona. Tyvärr är det lite kostsamt enligt Drevia. Kollade upp det här med Drevia då mitt RB är trögt att få ur efter en stunds belastning då propellertrycket har tryckt in konan djupt i ytterhylsan, vilket är det första tecknet på att den rörliga konan börjar gå för långt in, för att så småningom börja ta i botten och övergå till ditt problem med slirning vid start och som kan vara mindre då allt har blivit genomvarmt.

 

 

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för ditt svar!

Du skriver att Detta går tyvärr inte att justera bort när det är för mycket slitet. Om det inte är för slitet, går det då att justera bort, detta är ett problem som har uppstått nu på senare tid. Det verkar som att det är reglaget (spaken vid förarplatsen) som går i bott snarare än själva växelmekanismen. Det är heller aldrig några problem att få ur växeln.

Går det att justera bort problemet genom att justera växelföraren till ett annat läge?

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Man kan alltid prova. Har du tur så ligger felet bara vid spaken om det finns någon form av stopplägge för den, och om du har kvar på armens rörelseutrymme så finns det troligen någon form av justering som du kan ändra på.

 

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade med att koppla bort wiren från armen på backslaget för att köra manuellt. Backen är distinkt och ingen tvekan när den går i läge. Däremot fram är väldigt liten rörelse ifrån neutralt läge, dessutom ligger den inte kvar utan återgår till neutral om man släpper armen. Detta innebär att det är wiren som håller växeln i läge och inte backslagets mekanism.

Någon som har någon ide? Måste jag plocka isär backslaget och är det då lagret och/eller konan som skall bytas ut? Eller någon annan del?

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik

 

Gå in på Bosses hemsida

http://home.swipnet.se/bossew/

 

Leta fram hans mailadress som finns på startsidan. Han kan säkert svara på din fråga, han har plockat ner sitt RB och lagt ut bilder och med inledande text. Se under länken: Lagerbyte backslag där han i princip beskriver ditt problem

 

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har två st på min storö 34 och ha exakt samma problem, det ena har hållt på i ca 3 år och det äldsta började på slutet av semestern i år. Spakarna var sten hårda att föra framåt när jag köpte båten men nu är dom hu lätta som helst. bakåt fungerar perfekt. Det finns ett företag i Göteborg som fixar detta och när jag ringde så kände dom tydligen till min båt och hade gjort vid henne tidigare, Som svar fick jag att dom inte kan garantera att det blir perfekt men under en tid kommer det att fungera, kostar omkring 6000kr st frakt. Kommer inte ihåg vad företaget heter men när jag gör det så meddelar jag. Tydligen så slits konerna ut och måste svarvas om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

En vanlig orsak till att RB-backslag slirar beror på att reglaget eller reglagekabel hindrar armen på backslaget att gå framåt eller bakåt en bit till när växeln är ilagd. Backslagets konstruktion kräver att axeln tillåts röra sig  framåt eller bakåt beroende på vilken växel som läggs i. Lagren i trumman som växelföraren för fram och tillbaka kan vara glappa.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, företaget i Göteborgs-trakten: Kan det vara Mitab eller Sjöholm Marin & Industri? Är intresserad av namnet om det är något annat företag.

Är det svårt för en normalhändig att montera av och på RB-backslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte svårt.

Du har en Albin 25 som avatar är det den som slirar?

Kolla i Albinen om det nu är en sådan du har, så att inte regelagearmen tar i avgaslangen.

Kolla så att propelleraxeln har möjlighet att röra sig fram och åter några cm, ingen sinkanod på axeln som stoppar rörelsen.

Använd inte någon lågfriktionsolja i motorn/backslaget, kör med mineralolja.

Rusa inte iväg och byt konor som alltid kommer på tal vid problem med backslag, det är oftast lager som är dåliga/glappa så konorna inte får rätt styrning.

Lagren är billiga, konor dyra.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Dock har jag inte problem med slirning. Förra ägaren servade backslaget för sådana problem.

Problemet består bara i att det fastnar i framläget, mer ju längre jag kört framåt. När jag sedan lägger i friläget är i själva verket framläget fortfarande i. Först när jag försöker lägga i backen tar det emot kraftigt i spaket. Det låter i mina öron som konorna ändå är problemet.

Det är en Albin 25 med MD3B RB med gemensamt oljeutrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår. detta är helt normalt med RB backslag, det är därför det inte funkar med enspaksregelage på RB, det är stora krafter som ska övervinnas, därav den långa spaken på regelaget till backslaget.

Du har väl två spakar? En till gas och en längre till backslaget.

När jag hade ett RB ja jag alltid i neutralen en stund innan jag närmade mig kajen för att vara säker på att få ur framväxeln sedan kunde jag åter lägga i framen och det gick lättare att få i neutral när inte konorna varit så ihoppressade som dom blir eter en längre tids körning.

Det är möjligt att slipa slitsar/spår i konorna för att få in lite olja så att dom inte biter ihop så hårt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två spakar har jag. Det är helt klart ett RB. Tack för tipsen. Jag tar nog fram verktygslådan och demonterar det för service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om spaken går längre fram än tidigare brukar det vara dom två kullagren som överför rörelsen vid växling som är glappa. Dom är lätta att byta och inte så dyra.

Stora konan går att kontrollmäta om den är för sliten, finns ett minimum mått angivet i reparationsanvisningarna.( 85 mm vill jag minnas ) Men om det funkar när väl propellertrycket har pressat in axeln så låter det inte som sliten kona utan som för stort spel i överföringen av spakrörelsen dvs. dom 2 lagren som jag nämnde ovan.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Tressfjord 26 med MD21 för ca 3 år sen.

Den har RB Backslag som jag plockade isär pga att jag trodde att lamellkonerna var slut.

Båten betedde sig som så här,, när jag la i växeln framåt eller bakåt så tog det en bra stund innan den bettade och gick i, jag plockade då i sär backslaget (jag jobbar som mekaniker men inte med motorer) och kollade upp allt, min första tanke var att lamellkonan var slut, (köpte båten med detta problem). jag mätte upp konan mot vad volvo sa att den skulle vara och kom fram till att den var bra.

Sen så kollade jag vad för olja som var rekomenderad för RB backslag (vanlig motorolja) det var det inte på backslaget innan,jag tvättade ur det och fyllde på med motorolja, bytte lager och packboxar och sen har det fungerat grymmt bra, bettar nästan direkt efter man lagt i växlen, precis som det va tänkt en gång i tiden.

Ville bara dela med mig av min erfarenhet, så kanske andra slipper byta backslag, istället kan dom byta till rätt olja ,pga att folk fyllt på med vad dom tror ska vara,, DET SKA INTE VA VÄXELLÅDSOLJA PÅ GAMMLA VP BACKSLAG. Mvh Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2006-09-06 vid 21:39 skrev Fredrik3:

Jag har problem med mit RB backslag som sitter på en MD21. Fram går inte i direkt, det verkar som det ligger och slirar ett tag. När växeln väl är i så är det inga problem för än nästa gång växeln skall i. Backen fungera helt utan problem.

 

Är det någon som har en ide om orsaken?

 

Samma sak för mig, backen rör sig direkt, det är framåt man får vänta lite. 
Kom du fram till vad ditt problem var? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har inte varit här på maringuiden sedan 2010, så du lär få vänta på ett svar🙂 Men kolla oljan som inlägget här ovanför tipsade om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-28 vid 22:54 skrev Boanjohan:

Han har inte varit här på maringuiden sedan 2010, så du lär få vänta på ett svar🙂 Men kolla oljan som inlägget här ovanför tipsade om.

Haha värt ett försök:) ja jag ska ta en titt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...