Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
ekke

gasreglaget fastnar inte

Rekommendera Poster

Hej på er,
Jag vet inte om det är så här med alla gasreglage, men, på min båt är stannar inte reglaget kvar när i alla lägen. Det funkar från tomgång och en bit uppåt i varvskalan sedan är det typ 1000 varv där det inte stannar för att sedan stanna kvar när man släpper det.

Problemet är att mitt fejjande med förgasare och allt möjligt jag vad jag nu pillat på lett till att området där det reglaget inte fastnar är mitt i min favoritfart.  Så jag skulle helt enkelt vilja justera det så att området där reglaget inte fastnar hamnar mitt i planingströskel.

Hoppas ni förstår vad jag menar för detta var inte lätt att beskriva i text.

Någon som vet - för jag vill ju inte behöva sitta och hålla i gasen för att köra i min favvofart..

mvh ekke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skriver du inte vad du har för motor och reglage, men det brukar finnas en justering för trögheten i reglaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt..
Motor: aq 151/250
Drev: 280 

Grejjen är inte reglagets tröghet i sig utan att det finns ett litet spann (eller vad man nu ska säga) där det inte fastnar när man släpper det. 

ekke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du någon tröghet/friktion i REGLAGET alls då? Den tröghet du känner kanske sitter i gasvajern, så det kanske skulle hjälpa om du skruvar på lite motstånd i själva reglaget, så att det håller vajern i just det läge du släpper det.

Vajern och höljet kanske har några kraftiga böjar/veck, där vajern ligger som skönast i sitt hölje, så när du stannar vajern precis i ett läget där den inte trivs, så glider den tillbaka till det läge där vajern och höljer passar i varandra... (hoppas det framgår vad jag menar)

Om du kopplar loss vajern från förgasaren och provar att gasa trotteln för hand, känns det då lika i hela registret?

En ny vajer och lite mer frition i gasreglaget kanske skulle göra susen! ...eller så kanske trottelns lilla spak har en dålig ojämn fjäder som skulle behöva bytas. ...kanske.

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur det är med tröghet i reglaget i sig - men däremot vet jag att det fastnar på alla varvtal när den är i friläge. Glappet finns mao endast med växeln i.

Stannar era reglage på alla varv eller har ni åxå glapp?
/e 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle ändå tro just att det bara är att justera friktionen i reglaget lite... Det är ju precis det den justeringen är till för!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske är växelsystemet som är problemet då.

Att det djävlas med gasreglaget.

Växlingen borde iochförsig vara genomförd och växelväljaren i sitt ändläge innan gaspådrag påbörjas, men om reglaget ändå fortsätter att trycka/dra i växelvajern även fast växeln är i och gaspådrag påbörjats så kanske detta djävlas (fjädrar tillbaka) med gasen.

Det kanske är precis i det läget där växelväljaren nått sitt ändläge som ditt problem uppstår, att reglagespaken inte trivs i det läget, att växelvajern puttar/drar den tillbaka. Och vid ytterligare gaspådrag så har växelsystemet äntligen slutat djävlas, och reglaget får sköta gasen i lugn och ro...

Ta loss lite prylar och titta hur det hela hänger ihop, var grej för sig, och allting ihop.

Prova reglaget utan vajrar, Prova vajrarna (frånkopplade i båda ändar) för hand och känn så de inte kärvar och djävlas med dej, Prova att växla drevet för hand, Prova att gasa för hand, Sätt ihop och kolla så att allt lirar. Först ska det växlas klart, därefter ska det gasas utan att fortsätta dra/trycka på växelvajern. Uteslut en sak i taget!

...eller så är det något helt annat som är fel... 9.gif\

Lycka till med felsökningen!

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er och tack för förslagen.

Testade friktionsskruven igår kväll och kan nu säga att:
1) Det går att justera friktionen i reglaget

2) Med tillräckligt hög friktion går det att ställa reglaget nästan hur som helst
3) Men, problemet finns kvar. När man drar ned på gasen blir det ett tydligt klick och när detta passeras vill reglaget halka ned omotiverat långt. Så även om det funkar så käns det inte riktigt bra eftersom felet i sig inte är löst.

Kanske är det som Marcus säger något med växlevajern...

/e 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåt som lossnat i reglaget... Hakar i nånstans.

Kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som om du har ett utslitet Teleflex reglage. Bara att ta loss och ta isar och inspektera. Inte speciellt svart. Nar du kopplat loss vajrarna fran reglage (och forgasare/vaxel mekanism), prova dem for hand och se hur de loper/glider i sina ytterholjen. Kanns det trogt, byt dem (svara att smorja upp). Ganska latt jobb det ocksa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...