Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Wormit

\"Blower\" på instrumentpanelen en VP 5,7 / Glastron GS249:a, vad är det?!?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har nu efter en vecka börjat få koll på de flesta reglage på instrumentbrädan i båten :)

 

Men ett som jag inte förstått mig på är Blower vredet som verkar vara ngn form av motor som startar upp nere i motorrummet, hur och varför finns denna funktion?

 

Står ngt om Blower should run for 4 minutes , can cause explosion.... eller ngt liknande, ngn som har ett liknande vred och kan förklara vad detta vred har för funktion?

 

Sorry för min okunnighet :)

 

Tacksam för svar!

 

Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Det är motorrumsfläkten som skall tömma motorrum och kölsvin på bensinångor!

Denna skall som sagt köras innan motorn startas och helst under tiden då du kör långsamt (hastighet under planingsfart).

Du skall också köra denna under tiden du tankar!

 

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra!

Tack så mkt för hjälpen, helt klart viktig information.

 

Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej håller nästan helt med kickdown, förutom det med tankningen då skall fläkten väl vara stängd så den inte drar ner bensinångor till motorrummet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men har man varit ute och kört låt oss säga en halvtimme ska jag låta Blowern gå 4-5min även då?

 

Eller bara vid start och ev. tankning (vad som nu gäller).

 

//M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorrumsventilation (blowern) ar i min mening en av de allra viktigaste aktiva sakerhetsdetaljerna pa en (bensindriven) bat.

 

Fuska inte med den. Behovs inte mycket gnista for att tanda en ratt (eller fel) blandning av besnin och luft. Kor minst fyra minuter innan du startar motorn.

 

Varme ar ocksa ett annat problem nere i ett (ofta trangt) motorrum. Jag later flakten ga nastan for jamnan.

 

Haller med om att flakten inte bor koras vid tankning. USCG rekommenderar ej heller nagra elforbrukare - inte ens tankamtare - att vara in/pakopplade vid tankning.

 

Better safe than sorry...

 

Hur gick det forresten med dina siffror. Lyckades du polisha bort markena efter dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får ta och lugna mig till den kommer upp på land stod i vattnet med Autosol i helgen men utan lyckat resultat, får bli Abrolon eller våtslip (Abrolon verkar lite lättare och finns från 4000 så man kan testa lite försiktigt, sitter as we speak och tittar på Polermaskiner :)

 

Tommy The Polish Man försöker kränga på mig en AEG för 2500 kr, inga jättepengar egentligen men är en hel del annat jag beställt och lägger pengar på just nu med nya båten så funkar en Jula maskin skapligt för en femhundring så får den duga!

 

http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/stora/010016_c.jpg?OrderId=650120238&&

 

Tack för tipset! Av med tändningen och ingen blower på med andra ord vid tankning!

 

Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm....

På macken står det att fläkten SKALL vara på vid tankning.

Vem vet bäst?

Vi amatörer här på forumet (jag inkluderar mig i begreppet) eller mackarna som löper den allra största risken om något händer?

 

Blow on (som någon annan skulle ha skrivet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog lika manga skolor (dvs tva, on eller off) vad galler det som det dar med att jorda tankanslutningen.

 

Las t ex pa foljande vad galler tankanslutningar i plast och jordning. Nu ar det off igen.

 

Och, USCG rekommenderar foljande nar det galler tankning:

 

Portable tanks should be refueled ashore.

Close all hatches and other openings before fueling.

Extinguish all smoking materials.

Turn off engines, ALL electrical equipment, radios, stoves and other appliances (disconnect batteries).

Remove all passengers.

Keep the fill nozzle in contact with the tank and wipe up any spilled fuel.

Open all ports, hatches and doors to ventilate.

Run the blower for at least four minutes.

Check the bilges for fuel vapors before starting the engine.

Do the sniff test. Sniff around to make sure there is no odor of gasoline anywhere in the boat.

 

Mangden batar i NA ar sapass stor och det ar ganska val testat (trial and error i vissa fall...) under aren sa jag har relativt stort fortroende for de rekommendationer som tas fram vad galler batar med bensinmotorer.

 

Att det i vissa fall ar ocksa ar overreglerat (man far t ex inte simma langre ut fran land 50 fot...), beror pa att det finns more money than common sense ute pa sjon.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

kan nån förklara för mig varför motorrumsfläkten skulle vara på när man tankar, enligt min mening så gör den ingen nytta då, medför endast risk för att dra in bensinångår i motorrummet. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har byggt ett eget system till min motorrumsfläkt:tåndning på,fläkt går ca 3min innan man kan starta motorn,är även termostat styrd vid för hög temp i motorrummet. Startar även när man stänger av motorn och går ca 3min.

MVH Kurran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du koppla förbi systemet. Låter grymt irriterande den dan motorn krånglar och man ska göra startförsök med 6min intervaller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan man få ta del av konstruktionen?

Låter som en riktigt bra lösning 21.gif\

 

/Fredrik


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...