Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
sunset

Wakeboardtorn på styrpulpet?

Rekommendera Poster

Hej jag undrar om det finns wakeboard torn till styrpulpets båtar?

Eller om man kan fixa det?

//Eric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag det går att fixa. Hade det på en HT båt jag hade förr.

Enda bilden jag har kvar av hur det såg ut är pylonens fäste i golvet. Kolla på den här (Interiör bilderna, fästet skymtar i golvet på en av bilderna). Det är en Big Air Pylon stång jag har (i en annan båt nuförtiden). Enkel konstruktion med wire ut i hörnen på båten (främre med spännband runt fören). Tvådelad stång i aluminium och ett golvfäste. Tar 5 min att sätta upp och ta ner. Jag köpte direkt från tillverkaren i USA (var väl 2001 jag köpte den).

http://www.bigairpylon.com

(Universial Pylon heter den jag har).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en kompis som gjort ett torn/pylon själv.

Ett vanligt järnrör som han ställer i ett stadigt fäste på durken (en planka med ett hål i).

Två spännband som han bara krokar i i rörets topp och i de aktra knaparna på SB resp. BB sida.

Sedan lägger han en tamp runt rörets topp (ovanpå spännbandens krokar så att den inte hasar ner) som han sedan fäster i den förliga knapen.

Tydligen håller det fint. Han är ganska tung själv (eller ja, 85 kg iallafall) och har en riktigt stark båt och har åkt wakeboard med denna stång i många år.

Belastningen kommer ju att ligga främst på den förliga tampen/knapen, så där är det nog klokt att försäkra sig om att grejjerna håller.

Dock borde väl belastningen aldrig kunna bli större än vad åkaren orkar hålla med sina armar och händer. Så några ENORMA krafer är det ju inte tal om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en pylon (stång) på vår motorbåt.
Den är guld värd. Det blir grymt mycket lättare att komma upp. Och man kan få till riktigt grymma hopp.
Vi har ett tvådelat aluminium rör med fästen i toppen. Den sitter i sittbrunnsborsdfästet och är förankrad framåt med en slinga runt fören och bakåt med en vajer till ena akterpållaren och en talja till den andra för att kunna spänna upp hela mojängen. Högst upp fäser man draglinan.

Kostar inte mycket att bygga själv om man är lite händig. Att köpa en färdig stång är ganska dyrt.
Att montera ett helt torn tycker jag går bort helt, då det inte är särskitlt snyggt.  Ok, om man har en båt dedikerad enbart för wakeboard men inte annars. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte på ett torn till typ ryds 510 gt.

Men det kanske ser löjligt ut på en sådan båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...