Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Teijo

IW31 vs. Allegro 27

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min sambo tänker skaffa båt men skulle behöva lite vägledning om vilken som kan passa oss. Hon har seglat med familjen förut (Maxi 77 & Allegro 33) och jag har seglat lite optimist. Vi ska gå förarutb. i höst och vidareutb. i vår.

Som rubriken skvallrar om så har vi fastnat lite för två båtar. Jag gillar den långa smala IW31:an och sambon gillar den bukiga Allegron. Båda verkar segla tryggt och ligger hyggligt bra i pris (70-talare, upp till 150 000 kr) Men sen då...?

Vad talar mer för den ena eller den andra. Eller ska vi kanske titta på helt andra typer? Vi är en familj på två vuxna och två små barn. Inget behov av racerfart, hellre lugn, trygg framfart och möjlighet att laga god mat hyggligt besvärsfritt.

Tack på förhand! / Teijo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ena en robust koster, den andra en smäcker S&S-konstruktion.

SAAB eller Volvo, vilket är bäst egentligen...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju rätt olika båtar ni tittar på.

Extrema åt var sitt håll.

Varför inte titta på en vanlig familjebåt som är lätt att sälja om ni vill byta upp er. Eller varför inte hyra ett par år och testa olika båtar med olika karaktärer? Mina tips är annars:

7/8 dels rigg

Albin Delta, Nova

Facil 30

Mamba 311

Maxi 900/909

Omega 30

Scanmar 31

mfl.

Lycka till / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår att ni fastnat för dessa två, jag håller båda högt på min lista också. Med små barn tänk på sittbrunnen, man är en del i den ändå. Och med små barn vill man gärna ha lite kanter runt om vilket allegron har i högre grad än IW:n, men IW:n har väl en större sittbrunn? Likaså bör det finnas en bra avskild förpik. Många föreslår maxi 77:or men vissa av de har bara ett halvt skott fram (stor sittbrunn dock).

Även om Allegron är något speciellt så skulle jag satsa på IW:n, har fått för mig att den seglar bättre och det är det som håller i längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fina båtar, men kanske inte riktigt motsvarar frågeställarens önskemål om max 150 000 kr.

Fler båtar kan inom budget vara:

- Albin 78

- Albin 79

- Shipman 28

- Joker S 30

- Compis 28

- B 31

Det är alltid bra att ha lite pengar över till nya segel och annan utrustning, så håll gärna budgeten en bit under ert maxtak. Ett besök på sailguide.com rekommenderas varmt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så länge. Det finns mycket att lära och ta hänsyn till. Mera förslag och idéer mottages tacksamt.

hhedstrom2369 (och ni andra för den delen), Vad ser du för fördelar och nackdelar med 7/8-rigg jämfört med masthead? Är skillnaden så stor eller är det marginellt. Märker jag som novis skillnad?

Åhoj! / Teijo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen är skillnaden att en 7/8-delsrigg är lättare att trimma medan en masthead är stadigar, men oftast menar man när man jämför dessa riggtyper den gamla mastheadriggen som var poppis på 70-talet som behöver en stooor genua för att flytta sig frammåt om det blåser under 8 m/s, och det märker du när du skall kryssa. Det är en ganska mäktig uppgift att krana runt 30 m² segel, inga problem när det är en fjärd med långt mellan slagen, men när det är lite trångt är det en del arbete. Båtar med 7/8 seglas oftast med kryssfock och storsegel, även om det finns undantag även där - t ex IF:en. De små kryssfockarna är inga problem att hantera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, helt olika båttyper, IW31 och Allegro 27. Allegro är ganska liten inuti, IW31an är också liten för att vara en 31-fotare. Båda gillar hårt väder och är stabila. För 150000 får du en rätt fin Allegro 27a. För 150000 får du en IW31a som du nog får räkna med att lägga en hel del jobb och pengar på. Maxi 77 etc ser jag inte som några alternativ till dessa båda båtar då de är i en helt anna klass. Mvh Hampus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter_K har helt rätt. Den stora skillnaden är att en gammal masthead från 70-talet behöver en stor genua vilket är omöjligt att segla med på en kryss. Se till att skaffa en båt som seglar väl med enbart fock så kommer ni segla mycket mer. Vi seglar med en Diva 399 där vi har stor självslående fock vilket gör kryssen till en fröjd. Endast 1 av tio som kryssar bär genua! Idag finns det bra segelbåtar med masthead som seglar väldigt bra så det min rekommendation gäller framförallt 70-, 80-talsbåtar där genaun är 2-3ggr så stor som storen.

Lycka till / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet tillägg:

Det kan vara svårt att hitta en båt i storleksordningen 30 fot med bra familjekomfort för 150 000 kr som inte har genua. Även om det naturligtvis är lättare att segla en båt som in kräver genua så funkar även motsatsen bra. Fundera på om genuan är en nackdel ni kan leva med - jag kan det.

post-832-1394234746,2923_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch då, rackarns...

...och vi som nästan hade gett upp på IW & Allegro till fördel för en partialriggsbåt. Å så slänger han in att det funkar med masthead ändå. Tillbaka igen!

smiley-wink.gif\

Tack för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där debatten om Masthead vs Partialrigg och Genua vs Kryssfock kan jag inte hålla tyst om.

Masthead betyder ju inget annat än att förstaget går i topp, medan partialrigg ofta betyder att förstaget går 7/8 av mastlängden, numera oftare 9/10 eller någonting sådant.

Det säger ju däremot ingenting om relationen i yta mellan för- och storsegel, det beror ju också på det horisontella avståndet förstag/mast resp bommens längd!

Det finns m a o ingen naturlag som säger att en mastheadriggad båt inte går att segla med kryssfock eller kryssfock med akterrunda á la Lundh sails.

Ska man ha mycket båt för pengarna så är det absolut läge för att titta på mer udda sjuttiotalsbåtar, de är ännu svårare att sälja än mer kända båtar av samma årgång och ligger därmed lägre i pris än t ex de mer kända Ballad, Shipman 28 eller Allegro 27.

Typiskt för sjuttiotalsbåtarna (förutom då att många har mastheadrigg) är att de ofta är extremt kraftigt byggda i skrovet.

Provsegla och titta på många båtar, det är köparens marknad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livet är bra intressant...

Plånboken sa blä och vi gick och kärade ner oss i en Havsfidra. Så nu är vi med båt. Inte alls vad vi tänkte från början men va tusan, perfekt att börja med.

Nog snackat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bör ju kanske fundera lite på hur ni seglar.

Är dett dötssynd att starta motorn för att pasera en trång passage?

eller vill ni segla på mer öppna vatten?

Ute på lite öppnare vatten finns det ju inte någon nackdel med en större genua.

Bekanta har en Adagio 27 (motorseglare med samma skrov/rigg som allegron)

seglar riktigt bra och med en underbar akterruff.

Den går även fint för motor.

Edit:

Får tydligen börja skriva snabbare så att inte trådarna dör innan jag skrivit färdigt.

Lycka till med båten!

Senast ändrad av Jimsan | 31 juli 2007 | 15:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gratulerar till Havsfidran!

Lär er byta filter och lufta motorn och kolla helst om det är en massa skit i tanken som bör sugas ur. Sen klarar ni er i alla lägen.

I pin motvind när man går för motor kan det ge en hel del extra fart att ha storen uppe och hårt planskotad. En möjlighet man lätt glömmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...