jorpa 0 Postad 6 Augusti , 2006 Ha köpt en liten båt 5m ht med en 45hästars gammal penta. Motorn går jämt och bra startar lätt varvar bra finns ingen varvräknare så jag vet inte om den har varvtal. probletet är att den inte kommer upp i fart åker jag själv går den i bästa fall i 18 knop om ungarna åker med (11 och 13 år) gör den max 14 knop. jag tycker att toppfarten borde vara högre ca 25 knop. någon som har något tips på vad man kan göra eller ska kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Augusti , 2006 min båt är också ca 5m hade tidigare 40hk och ensam max 20 knop nu dubbla effekten 80 hk nu orkar den lite mer i knop men men det spelar ingen roll hur många som åker med 5-6 vuxna packning inga problem, men ensam så går den inte mycket fortare. Det jag vill få fram är två saker dels att själva båtkonstuktionen även begränsar farten. dels har du en 5 m av okänt märke ej uppgiven annat än HT kan ju vara vilken över byggd pråm som helst ungarna kanske äter på MC Donalds ,25 knop gäller det nog bara i nedförsbacke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorpa 0 Postad 6 Augusti , 2006 Tack för ditt svar . båten är en finnark 505 (4,90 lång 1,94 bred). Det kanske är som du säger att den inte går så mycket fortare. Har en kompis som har ensolvigg 18 (både längre bredare och antagligen tyngre än min) han har 50 hästar och marschar 20 knop. Jag hänger inte med honom när jag kör på max. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Augusti , 2006 du lär nog få riktiga svar nu när folk vet vad det är för båt det handlar om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 7 Augusti , 2006 Hej, Det är ganska vanligt att båten börjar överplana om du hänger på för stark motor. Innebär att den börjar gå på nosen och går inte fortare av den anledningen (stor våt yta). Jobbiga att köra med eftersom de blir slingriga i sjö. mvh Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 7 Augusti , 2006 Hej! att få ut ca 18 kts på den båten med en 45hk penta låter väldigt rimligt. När slutade penta göra snurror?30 år sedan? Är motorn genomgången? Kolvar,ringar,förgasarmunstycken,propeller etc ,om inte så kanske det finns lite effekt till att hämta om du kan hitta delar till en gammal penta snurra. Men själv skulle jag nog sitta nöjd för det kostar alldeles säkert mer än det smakar. //Thorax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser