mattearabesque 0 Postad 5 Augusti , 2006 TJA! Har en 30 fots segelbåt med en trött yanmar 8 i. Tänkte byta till en lite kraftigare med kanske 15 häst och enspaksreglage, men vad ska man välja? Tacksam för lite vettiga argument... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 6 Augusti , 2006 Jag har precis bytt motor i min Shipman28 från en Yanmar YSG8 till 2YM15. De har i princip samma infästning, så motorbädden behövde inte byggas om. Vidare är det lätt att snabbt få service och reservdelar i Sverige. Du bör tänka stort när du byter och har du en båt som jag på dryga 3 ton med semesterlast och folk, ja då är det minst 15 Hk du bör titta på. Inte för att båten kommer att gå så mycket fortare (jag fick en knop extra), utan för att få lite mer tryck i motsjö och vid olika manövrar. Mycket skönt att ha kan jag säga. Samtidigt måste du byta propeller, axelkoppling, evt propelleraxel (om den gamla är sliten), evt ny avgasslang, nya slangar, kopplingar, filter mm. Jag hade själv tvåspaksreglage tidigare och kan bara säga att det blev ett lyft med enfattningsreglage. Vill du veta mer, är du välkommen att höra av dig. Jag kollar min mail ganska ofta . Sail on! /Olof Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 6 Augusti , 2006 En (typ) Golf = VW diesel med hydralik. Stark och kan hoppa för sig själv på mjukare kuddar. Hydr.pump på motorn och slangar till axeln = fritt val att sätta den vart du vill i princip. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattearabesque 0 Postad 7 Augusti , 2006 Tack för förslagen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 7 Augusti , 2006 Här har du en kille som sammanställt sina funderingar kring motorbyte:http://nf.broach.se/motorer/folder.2006-01-12.3551283240/motorbyte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danho 0 Postad 9 Augusti , 2006 Byt till en elektrisk inombordare! Slipp avgaser och oväsen. Ganska enkelt och en del billigare än dieselmotor. Dessutom miljövänligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanFredriksson 0 Postad 9 Augusti , 2006 Har köpt en Volvo Penta D1-20 till min Murena. Är kanonnöjd med den MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 9 Augusti , 2006 Jag hade lätt valt en http://www.ozecodrive.com/OZecoDrive/Swe/IndexOZecoDriveSwe.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 13 Augusti , 2006 Elmotor är jättebra, om man bara kan få med sig energin man behöver... Lite svårt att tanka på en del ställen... Men som sagt, på rätt båt med rätt skeppare, på rätt slags segling är det perfekt. Frågan är diskuterad här tidigare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christerd 0 Postad 13 Augusti , 2006 Bytte i våras till en Yanmar 3YM20 i min 28a fotare där det tidigare suttit en YSE8 som tröttnat. Att det vart en Yanmar beror på att den i stort sett passade direkt på bädden alla andra alternativ som jag tittade på Sole/Beta/Penta osv.. är bredare så bädden hade isåfall måst göras om. Nu går min/vår båt lungt och fint inga vibrationer och massor med kraft kvar som kan amvändas när man verkligen behöver det, enspaks reglaget är en dröm mot det gamla med två. Jag kan bara säga det kostar att byta en motor i både tid och pengar men om du tänker att behålla båten så är det en bra investering tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 16 Augusti , 2006 Hallå där Bytte ut min trötta Yanmar 12 hp för två år sedan, kollade på flera alterantiv och valde IVECO diesel 20 hp, vägde mindre än alla dom andra motorerna, var billigare, är dessutom ett välkänt märke fäör dieselmotorer och service finns överallt, rekommenderas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser