Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Bengt

Elöversyn

Rekommendera Poster

Hej Nån som kan tipsa om en seriös bil/båt elkille/tjej? Skulle behöva se över råttboet i min 30 är gamla båt. Försökte med en firma som jag inte vill nämna vid namn, dom skulle ha 15.000 i förskott utan att precisera vad som skulle göras eller ge någon som helst utfästelse om resultatet......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklara lite mer vad som ska göras; ÄR det orginal etc.. elsystem behöver det i 99,97% av fallen dras om från början och då landar priserna där runt 15000 Att jobba med el är dyrt därför att det tar sådan lång tid. Själva kopplandet går ganska smärtfritt men försök att dra kabel snyggt.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt svar pa din fraga, men el i bat ar egentligen inget svart. Det tar bara tid och nogranhet. Skall du dessutom ersatta en massa kablar sa blir det dyrt med tiden (mer meter kabel i en bat an vad man kan tro). Sa, de kvoter du fatt kanske inte ar sa horribla.

 

Det finns massor med kallor on-line som du kan lasa upp dig pa. Trodde jag nagonstans hade en bok som heter Boat Electricity men hittar den inte. Dyker den upp, sa meddelar jag.

 

Dock, gissar att tillgang till tid ar ditt problem. Svarare att hjalpa till med det. Torde ju dock hjalpa om du talar om vilken del/stad i Sverige du soker hjalp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det jag skriver nedan är inte ett direkt svar på din fråga, men det är mycket med det elektriska och det är inte fel att ha en del grundläggande kunskaper när man beställer ett jobb.

 

Det finns några aktuella böcker i ämnet.

 

Ström ombord av John Winge. Går att låna på bibloteket eller köpa i bokhandeln eller i båtillbehörsaffärer. Det har kommit en ny och omarbetad upplaga. http://www.bokus.com/b/918956426X.html?pt

 

Elgurun Anders Jangö, som medverkar i tidingen praktiskt båtägande http://www.praktisktbatagande.se/ har kommit med en bok i ämnet El ombord. Jag har inte sett eller läst den men Anders är kunnig. http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/cc_artikel.visa_artikelkort?cartikel_id=7476471

 

Elsystem för båtar av Magnus Sterky. Klicka här ...

 

 

är en tredje bok, mycket initierad om än något rörig.

 

Om man söker här på forumet finns det mycket skrivet i ämnet. En sökning på Ström ombord gav följande trådar; http://www.maringuiden.se/forum/;thread=97000&highlight=ström ombord

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Det är mest bemötandet man blir lite trött på, jobbar själv med försäljning och om någon kommer till mig och vill handla så försöker jag att anstränga mig lite mer om man säger så.

 

Svar på några frågor - original eller ej? Nej original är det inte, det är bland annat det som ställer till det. Det är dock enkla grejer, en VP260, ett startbatteri och två förbrukningsbatterier. Kylskåp, några lampor, GPS och radio som förbrukare. Har köpt boken ström ombord och ska klämma den i helgen, få se om jag blir klokare, man ska ju ha nåt att göra i vinter också. Det är framförallt laddningen och säkringspanelen som känns akut, laddningen är svajig och kabeln från generator till batteri kan kanppast vara rätt dimensionerad, säkringarna är av typen Amazon 1967 och att det går någon ström alls genom dom är konstigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

För en enkel och överskådlig el-installation rekommenderas Blue Sea Systems grejer t ex ST* Blade Fuse Block With Cover - 12 Circuit with Negative Bus

http://www.bluesea.com/dept.asp?d_id=7463&l1=7463

Säljs av bl a Hjertmans.

Har det själv i min båt.

Enda man får tänka på är att det är de lite smalare

ATO/ATC säkringarna man skall använda (finns en aningens bredare variant som inte passar).

Se bild bredvid på min installation.

post-1495-1394234740,5798_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så har jag en 6 plint variant i babords pulpet. Se bild.

post-1495-1394234740,6488_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se har du inte i din sjöbod lagt in var du håller hus. Därför är det svårt att veta vad man skall svara vad gäller översynen av båtelen./mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

byter du all el så åker väl hela inredningen ur, varför inte bara ordna till problemen allt kan väl inte vara kass?  ang 15000:-  i den här delen av landet brukar vi istället säga att vi inte har tid och istället hänvisa till någon som har det, inte förolämpa med ocker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jo jag ville ju ha hjälp med just det, dvs vad bör bytas, vad kan vara kvar. Eftersom jag inte har för avsikt att göra någon jordenruntresa så behövs inga extrema grejer. Samtidigt så är man lite spak när man sitter på 400 liter bensin, en gnista på fel ställe är ju inte kul. Det är ju inte heller kul när man som förra helgen upptäcker att startbatteriet oförklarligt dragits ur när man ska hem. 

 

Jag vill inte kalla förslaget jag fick för ocker men det kändes inte bra i alla fall, därför ville jag gärna ha tips på någon annan. Visst kan jag fixa lite själv men kompetensen är inte tillräcklig för att jag ska känna mig säker på att man gör rätt grejer. Byter man en sak kan lätt nästa del i systemet bli problem så det är nog bra att ha lite mer koll än vad jag har....

 

 

Tusen tack för alla förslag och länkar, alltid kul att ställa frågor här.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nar jag laser ditt sista inlagg sa tanker jag direkt pa en liten sak som du kan/bor installera snarast. Du kan latt gora det sjalv, men bra om du far nagon att krympa kabel skor pa (batteri)kabel i och med att det relativt hoga strommar och tunga kablar som annars kan lossa med alla vibrationer pa en bat. Manga anvander svetskabel da den ar valdigt mjuk och hanterbar (och fortennad for att forhindra korrosion).

 

Vad tanker jag pa?

Jo, satt in en batteri switch, dvs dar du latt kan vaxla mellan start och forbrukarbatterier samt koppla bort hela batteribanken. Enkalt, inte lika tjusigt, ar annars att satta en bortbrytare for varje batteri. Med en san uppsattning sa behover du i alla fall (forutsatt goda battirier) riskera att sta dar med skagget i brevladan och be om starthjalp - om det ens finns i narheten.

 

En tva vags batteribrytare kostar ca 250-300SEK skulle jag gissa (finns for ca $25 har borta).

 

ENDA(?) nackdelen med dem ar att om du mot all formodan bryter bort batteri/er under gang, sa lar du branna dioderna i vaxelstromsgeneratorn och ev. aven laddningsregulatorn (det finns dock brytare som har skydd for det ocksa).

 

Alla nyare/storre batar har battribrytare/franskiljare installerat. Smidigt, men ocksa en enkel sakerhetsdetalj.

 

Manga har redan sagt det, om du tar dig lite tid sa ar batel inte speciellt svart. Samma som i bil, med den skillnaden att vi drar separata jordkablar och ar lite noggrannare vad galler terminering (bade vad galler just bensin ombord men ocksa med tanke pa den ganska korrosiva miljon pa en bat).

 

Lycka till. Vore kul att se ett helt foto pa din bat. Ser bra ut det lilla vi ser...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Appropå wellcrafts svar ovan... I vår nyinköpta båt sitter en orginalmonterad batterifrånskiljare/omkopplare. Om jag ställer den i läge off - fungerar länspumparna ändå? Jag kan naturligtvis beväpna mig med en multimeter, dyka ner i motorrummet och mäta, men tänkte att någon kanske vet hur det brukar vara kopplat?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Appropå wellcrafts svar ovan... I vår nyinköpta båt sitter en orginalmonterad batterifrånskiljare/omkopplare. Om jag ställer den i läge off - fungerar länspumparna ändå? Jag kan naturligtvis beväpna mig med en multimeter, dyka ner i motorrummet och mäta, men tänkte att någon kanske vet hur det brukar vara kopplat?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt (det ar en disclaimer...) sa kopplar den bort ALLT. Dvs batteriet ar helt isolerat. Andra kanske kopplat olika. Dock, tar bort lite av vitsen med franskiljaren.

 

Men, marinbatterier har ju aven sma skruvpoler. Du kan via en in-line fuse koppla in pumpen den vagen (battre en bat som flyter med ett tomt batteri an ett fulladdat batteri i en bat pa sjobotten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar vara listig och koppla vissa saker som länspump och larm utanför huvudbrytaren.

Likaså laddning från solpanel, som ska vara på jämt.

 

Enda sättet att vara säker hur din båt är gjord är att prova. Starta länspumpen på något sätt (häll ner lite vatten i kölsvinet?) och stäng av huvudbrytaren (med motorn avstängd). Går pumpen fortfarande?

 

Man ska ha huvudbrytare för att vara säker på att allt är avstängt när man lämnar båten, vid nödlägen som brand etc.

För att hantera två batteribankar, förbrukare och start, är jag mera förtjust i Skyllermarks reläsats: ett relä som koppplar ihop alla batterier när generatorn laddar och automatisk kopplar isär när motorn stannar. Går inte att glömma i fel läge som en brytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...