Pobin 0 Postad 26 Juli , 2006 Hejsan!! Igår köpte jag mig en Evinrude 35hk -84 Förra ägaren hade lämnat in det på service och dom hade bytt hela växelhuset och gått egenom hela motorn. Dom hade dock inte använt den sen förra året. Men den borde i alla fall gå bra sa dom. Men det gjorde den tyvärr inte. Den startar fint, och går kanon i låga farter som tex min 4-hästare gör. Gasar man på lite mer så börjar det (smälla, rycka). Intervallen på rycket är ca 6 sek och 8 sek varannat ryck. ökar man hastigheten till max så rycker det kanske var 3:dje sek. Jag vet inte om det är motorn som misständer. Det känns i alla fall inte så bra. Hela båten rycker till rejält. Har sökt egenom forumet och hittat liknaden trådar: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=13729&highlight=evinrude 35 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=106984&highlight=evinrude 35 Snälla hjälp! Vart ska jag börja, semestern är snart slut och jag vill hinna ha lite kul! Mvh Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 26 Juli , 2006 Hej! Jag har haft något liknande och det var att bensinslangen var otät. Kolla bränsle tillförseln först innan du kommer till det mera avanserade. Lycka till! Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 26 Juli , 2006 Okej, snackade nyss med farsan och beskrev felet för han. Han är jävligt duktig på motorer. Han sa precis som du, bränsleslagen. Allt måste vara 100% tätt. Vart var det din tog tjuvluft då? Jag ska kolla över alla slangar och anslutningar, men om det är i själva kontakten i någon av ändarna på slangen då? Bara att byta dom då eller? Kan du rekomendera någon bra metod att hitta var han tar tjvluft om det nu är så? Mvh Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 30 Juli , 2006 Jag har försökt att tejpa ordentligt över alla slangklämmor för att täta mot eventuellt otät bränsleslang. Men motor gick inte en sekund bättre. Sen om min metod var direkt bra vet jag inte jag försökte också filma (med mobil) mest för att visa ljudet. Men varken ljuduptagningen eller bild är direkt bra. Se filmen : http://www.zippyvideos.com/3136617395704736/mov00030/ som sagt, motorn rycker fortfarande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 9 Augusti , 2006 Har fortfarande inte fått motorn att gå bättre, där emot sämre. Nu har motorn börjat rycka till även i lägre farter. ingen som har varit med om detta och löst problemet? Motorn rycker inte när jag varvar med friläge i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 18 Augusti , 2006 Om den inte rycker när du gasar utan växel i så kan man ju rikta misstänkankarna mot växelhuset. Något som har missats..iomed att den rycker verkar det som den kuggar över på något vis....har du kolla proppen så att den sitter riktigt ?? Ett tips är att lämna in den o be ngn kolla så att det ser bra ut innan det kan ha gått för långt o du kan ha förstört något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 18 Augusti , 2006 Hej, kan det vara bensinpumpen som är dålig, eller är det vakum i bensintanken, pumpblåsan kan också ha nästan osynliga sprickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 8 Juni , 2007 Nu är sommaren här och även båtarna Tyvärr har man fortfarande problem med motorn. Det jag har gjort är att köpa en ny bränsleslang mellan tank och motor, men utan resultat. har också försökt att kolla bränsleslangar i motorn, men allt är så kompakt och trångt att det knappt går att följa slangarna. har pratat med en service verkstad, dom kan göra en vanlig felsökning för 500 kr. Hur fördjupad den är vet jag inte. Det är säkert bortkastade pengar. Nån som har mer tips på hur jag ska gå tillväga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 9 Juni , 2007 Kanske en bra ide att titta på det elektriska? om du har överslag mellan tändkablarna eller nåt liknande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 9 Juni , 2007 Är en fordonstekninker och vet att på bilar snabba och korta ryck är orsakade av störningar i tändsystem... jag skulle kolla t-stifterna, kablar, tändmodulen...Kolla hur ser det ut med t-stifterna, rätt avstånd, rätt tändstift, ingen vatten där den inte skall vara, kolla stiftkablar... Lycka till... MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 9 Juni , 2007 Motorn går klockrent på neutralläge, precis som ny, inte ett ryck, fast jag håller konstant varv under en tid. Då borde väl tändsystemet vara ok? även bränsle. tändstiften ser bra ut. Jag tror det lutar åt växelhuset. Ska försöka mig på att kolla det, fast jag inte är så duktig. Hur kollar jag om har överslag mellan tändkablarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 9 Juni , 2007 Ofta kan det vara så att felet inte uppträder om inte motorn belastas. Lägg fast din båt ordentligt ta av huven och lägg in växeln och gasa upp prova olika varvtal kolla o lyssna, dra i kablar, kolla slangar och anslutningar. Misstänker du växelhuset så skall du kolla oljan först, kolla efter vatten och metall flisor o smuts Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 9 Juni , 2007 Är du säker på att den är servad? Sa dom att den borde gå bra Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 10 Juni , 2007 Jo när jag köpte den så sa dom inte ett ljud om nått problem. Jag var ju såklart noga med att fråga om motorn gick som den ska, och det sa dom att den gjorde. Dem sa också att den hade varit på service någonstans i stockholm, då hade hela motorn gåtts egenom, packningar bytta, hela växelhuset bytt. Men säker på att den är servad är jag ju inte, det fanns inga papper på det. Den ser fräsch ut under huven i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus8 0 Postad 11 Juni , 2007 Hej! Skulle tro att det kuggar över i växelhuset, en del motorer är väldigt känsliga på att växelarmen på motorn ska ända ut i ändlägena för att växeln ska gå i riktigt. Pröva att justera så att växelarmen på motorn går lite längre fram i sin rörelse när du lägger i växeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 11 Juni , 2007 Hej! Om jag förstår dig rätt så ska jag bara justera vajern från reglaget så växelarmen som sitter på utsidan av motorn rör sig lite längre än vad den gör, om inte växeln läggs i ordentligt, borde inte det märkas även i låg fart? Ska givetvis testa det. Man kan ju alltid hoppas att det är så enkelt, tror dock inte det. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus8 0 Postad 11 Juni , 2007 Jo, det kan även märkas i låg fart, från det att du lägger i växeln kan den hacka eller hugga med ganska kraftiga ryck. Det rycker ganska ordentligt i hela båten. Men är inte feljusteringen så stor så kuggar den inte över vid lättare belastning utan just när du gasar på och ska upp i plan, och när man ligger i tex 25-30 knop då det går lite tyngre. Precis som du säger så ska du justera på vajern så växelarmen på motorn går i sitt bottenläge helst. Ibland om man inte har originalreglage till motorn kanske det inte går att justera hela vägen utan att man tappar backväxeln. Justera då så mycket som möjligt utan att du tappar backväxeln. Det gör mindre om den hugger till nån gång på backen än framåt, eller hur. Hoppas det här hjälper, Lycka till!! Senast ändrad av magnus8 | 12 juni 2007 | 00:55 Senast ändrad av magnus8 | 12 juni 2007 | 01:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 15 Juni , 2007 som mitt växelhus då ryckte o höll på men tillslut gick de bara o backa har lämnat in de nu till en kompis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 15 Juni , 2007 Så, idag har jag testat det tipset, och dessvärre som jag trodde så var det ej det som var felet. Nu blir det till att ta isär växelhuset, ska bli intressant om jag någonsin får ihop det igen, vet ej hur det ser ut inuti, många kugg å grejjer?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magnus8 0 Postad 18 Juni , 2007 Hej, Tråkigt att du inte fick det att fungera. Men kör man lite för länge med det här problemet så blir nötningen för stor och det går inte att justera till. Trevlig sommar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 18 Juli , 2007 Idag fick jag fingrarna ur och ska meka växelhus. Men jag får ju inte bort det! Lossar totalt 4 skruvar och en mutter nedtill, sen har jag läst mig till på forumet att man ska lossa vid växelföraren upptill också? Hittade en sprängskiss och förklaring till en 25hästars suzuki, men den skissen hjälpte inte mig. Såg inte likadant ut. Så kan någon beskriva vart man ska lossa för att få lös växelhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 18 Juli , 2007 Här har du sprängskiss på din motor, klickat fram 35 hk -84 så välj bara modell och sen den del av motorn du vill se sprängskiss på. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=3&pCode=M0010847&path=BMC~A0000021~M0010787~M0010847&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BMC&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ Senast ändrad av Yadis | 18 juli 2007 | 16:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 18 Juli , 2007 Tack för bilderna. Har nu skrivit ut dom och ska bege mig till garaget. Hade dock lite svårt att tyda vad som är vad på denna bild, och vad som ska göras..men jag kanske kommer på det sen när jag är vid motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Juli , 2007 Delning av växelstången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 18 Juli , 2007 Ja va bra, tog bort plastgälarna förut idag och fick syn på växelstången med nått som gick att skruva på där. Visste inte om det var någon slags justering. Men det är alltså där man tar isär växelstången för att får lös växelhuset. Nu har jag ju försökt att att dra bort växelhuset med hela stången fäst ända upp, det har ju lossnat lite. Har blivit en glipa på 0,5-1 mc mellan riggen och växelhuset (se bild). Har nått lossnat, glidit ur läge där uppe? Kommer allt gå sönder sen när jag sätter ihopp det och startar motorn måntro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peanut 0 Postad 30 Augusti , 2010 Hejsan. Jag undrar bara om du hittade felet på din motor? jag har exakt samma symptom på min motor. Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 31 Augusti , 2010 Kolla växelspaken så att den inte ändrar läge när den rycker ,då hoppar växeln ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pobin 0 Postad 31 Augusti , 2010 Tyvärr hittade jag aldrig felet. Och jag felsökte inte så mycket så jag kan inte vara till sån stor hjälp. Min teori är att det var något mekaniskt i växelhuset som spökade. Sålde båten/motorn istället =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 31 Augusti , 2010 när det smäller i växelspaken så är det clutchen som hoppar ur framdrevet ,dyrt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser