joacla 0 Postad 25 Juli , 2006 Hej! Hjälpte en kompis idag med ett problem, efter att han bytt tempgivare till sin varningslampa på en MD7A så glöder lampan hela tiden. Jag tog loss tråden från givaren då slocknade lampan och när jag jordade tråden så tändes lampan fullt. Över givaren var det ca 280 ohm när motorn var kall. Kan det vara så att han fått fel givare, så att den givare som nu sitter där är för ett temp instrument. Jag tycker att en givare för lampa borde ha en on/off funktion i stället. Tacksam för hjälp i ämnet. Kim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 26 Juli , 2006 Hej Kim Det låter helt klart som att din kompis har köpt en Tempgivare istället för en Tempvakt. Om ni startar motorn och mäter med ohm-mätaren på samma sätt som tidigare så kommer ohm-värdet att sjunka ju mer temperaturen stiger,om så är fallet så har han köpt en givare. Tempgivare är till för instrument medans Tempvakt används till varningslampor. Valet av ord kan vara nog så viktigt vid köp av delar,för om du kommer in och vill köpa en Tempgivare så får du troligtvis en sådan. Vid en snabb koll så verkar MD7 i alla dess olika varianter levererats med tempgivare och varningslampa som standard,det kan dock ha funnits en tilläggstavla med fler instrument. Jag tycker därmed att reservdelsförsäljaren borde reagerat och frågat om det skulle vara tempgivare eller tempvakt. Jag tycker att du har varit duktig i din felsökning och gjort dom enkla testerna samt återgett detta i din fråga,mkt bra det gör det lättare att fastställa problemet. Hoppas att detta rätar ut några frågetecken till utropstecken Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joacla 0 Postad 27 Juli , 2006 Har idag mätt givaren vid varm motor ca 110 ohm, så något händer med givaren. Finns det två typer av givare till MD7A? Kim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 27 Juli , 2006 Hej Kim Om du läser mitt tidigare svar till dig så har du svaret. Dvs din kompis har köpt fel delar ni skall ha en TEMPVAKT. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser