Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Storis

Problem

Rekommendera Poster

Hej!

Har en aq130D med ett VP 270 Drev

Kan för hög tomgång (1200-1300 rpm) orsaka att drevet slår upp när man lägger i backen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan det. Prova att lägga neutral och vänta en stund och lägga i backen för att se om backspärren som skall hindra drevet från att slå upp hinner med då?. Annars har du ett klassiskt problem med äldre drev att fjärdrarna som skall tillse att backspärren hakar i skjölden är slappa och kraften för att hålla drevet inte finns där.

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så har du det klassiska felet att växelviren sitter fel i växelreglaget.

Råkar man installera vajern fel så den tex blir skutande i stället för dragande vid reglaget kan man kompensera detta med att flytta växelstången från den ena sidan till den andra på drevet.

Det som sker då är att växellägena blir rätt men backspärren blir fel eftersom det som en gång var framåt på drevet numera blir bakåt och backspärren faktiskt spärrar under färd framåt och löser då du backar....

Detta kan bli dyrt om man går på grund...

Lycka till.

Ricky.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ganska givet, men jag skulle ocksa se till at du drar ner tomgangen till 800-900 rpm. Annars finns lite risk att du snabbt sliter ut vaxelkonor i drevet.

Har lagt en posting med text om justering av Solex forgasre. Kan aven skicka over bestyckningen vad galler munstycken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit ute och provat lite mer och när tomgången ligger på 900-1000 rpm så slår inte drevet upp nå.

Vidare så ska jag kolla upp det där me att jag kan ha satt ihop drevet åt fel håll.

Har ni några tips på hur man gör det lättast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En som tittar på drevets spärr, och en som sköter reglaget..

Det kan man både göra på land och i vatten..

Ha inte motorn i gång om där e nån som ligger i vattnet vid drevet, funktionen ser du om den e rätt ändå. Utan att riskera göra köttfärs av nån ;-/

Man kan ligga i vattnet med växel i utan att motorn e i gång, ryck i drevet med handkraft, då ska du kunna lyfta drevet..Sen provar du med backen, för bara reglaget lite bakåt så att backen precis går i. Då ska man inte kunna lyfta drevet..

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter två hakar med två fjädrar  till spärren antingen är fjädrarna dåliga eller så är det som i mitt fall att när man kör länge med detta så blir hakarna utslitna och håller inte emot när du lägger in backen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...