Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Gedda

Kör inte båt!!

Rekommendera Poster

Stod något tänkvärt i senaste numret av någon tidning, tror det var På Kryss, men jag kan ha fel.

Plottern visar en historisk bild av var man var nyss, inte var man är just nu. Ju fortare man kör, desto längre bakom båtens verkliga position visar sig blippen på skärmen.

Grovt räknat befinner sig båten lika många meter framför blippen på skärmen som hastigheten är i knop. 6 knop =  6 meter framför, 30 knop = 30 meter framför.

Tänkvärt om man funderar på att förlita sig på plottern i hög fart, framför allt i mörker eller nedsatt sikt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte ha någon som helst betydlese.

Är det såna vatten som man kan (vågar) hålla 30 knop i så är inte 30 meter nån sträcka att tala om, i alla fall inte vad gäller grynnor o.dyl.

(tar ca 2 sekunder att åka 30 meter)

Är det jättemycket grynnor som man försöker kryssa sig genom så är 6 knop väldigt fort, den fart man håller då är ju i meter inom felmarginalen på gps, så då spelar inte det heller nån roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min plotter finns det grynnor utmärkta som inte finns på riktigt. Så ibland väjer man utan anledning. Skumt. Kör med Raymarin och stora kortet.

Sen det där med att navigera enbart med att titta på skärmen. Gjorde själv det när jag gick i en trång turistfarled. (hade först kollat att inga andra båtar var nära). Jag satt och kollade om det stämde med landmarkeringarna på öarna mot plottern. Rätt som det var ropade frugan va fan hålller du på med Då var jag på väg upp på ett skär när farleden vek av. Då lärde jag mig att kolla mer på sjömärkena än att sitta och fashineras av hur exakt plottern var.

Men jag kan tänka mig att många olyckor beror på folk som nyss köpt en plotter och leker med den under färd. Jag var på väg att ställa mig till statistiken. Nyhetens behag som man brukar kalla det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hmmm... gör du rätt nån gång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej ... inte kanske för dig och mig som vistats på sjön i ett antal år och vet hur man läser ett vanligt analogt papperskort!

Men för den nyrike muppen utan tidigare sjövana, och  som köpt sin fullspecade miljonbåt med alla elektroniska hjälpmedel, kan det ju vara av viss betydelse om någon upplyser denna person om att hans intrument visar historiska data som inte speglar verkligheten!

Dessutom kanske någon vänligen kan upplysa denna nyblivna båtägare att det förutom grynnorna som syns på hans instrument, även tidvis förekommer andra flytetyg i hans färdrikting, typ kanoter, mindre roddbåtar mm ... ja till och med folk som badar ...

Lite sarkastiskt inlägg kanske ... men tyvärr alltför sant 3.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sarkastiskt inlägg 13.gif\.

Det är ju för fanken sant till 90% i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofta intressanta skrivningar också...-Båten körde upp på grundet -Bilen fick sladd. Självklart, håller ingen i ratten kan vad som helst hända.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ansvar omdöme hänsyn!! minimera riskerna använd teknik kunskap o sunt förnuft det gäller i alla fordon och farkoster. Det  är vi som sitter vid ratten,håller i rodret eller drar i spakarna som skapar situationer inte tekniken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...