Gedda 24 Postad 20 Juli , 2006 Jag fattar inte riktigt hur människor är funtade.. här ännu ett bevis på att man inte kan lita på tekniken... Man borde fan inte få köra båt om man inte kan navigera på riktig sätt.. sitta och kolla på en jävla skärm kan ju vem som helst göra.... spela tv-spel i så fall.... http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,859682,00.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 20 Juli , 2006 - Han körde med ett elektroniskt sjökort som inte visade grundet, berättar en person med anknytning till varvet. Vad är det för skitkasst sjökort kan man fråga sig? Eller hade han zoomat ut så mycket att grundet inte visades av det skälet? Vaddå bevis för att man inte kan lita på tekniken? Larva dig inte. Om det nu var så att han körde på ett grund som inte fanns med på sjökortet han hade så... KÖRDE HAN JU PÅ ETT GRUND SOM INTE FANNS PÅ SJÖKORTET! Hade det gjort någon skillnad på om det var ett papperskort som inte hade grundet utsatt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 20 Juli , 2006 spela roll, han har råd att lämna båten på grynnan som varning för andra och köpa en båt till. förövrigt, om han inte ska navigera efter sjökortet vad ska han gå efter då? det är svårt att hitta grynnor i stjärnorna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 20 Juli , 2006 Vaför gnälla på Benny Andersson bara för han är rik och har en stor båt? Det är väl minst 500 båtar som går på grund på samma sätt varje år? Oavsett sätt att navigera... //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 20 Juli , 2006 Nu var det väl inte båten Gedda gnällde på utan det han ville få fram var att Teknik ALDRIG går att lita till 100% på! Jag håller med dej Gedda, folk tror att allt löser sej med en plotter. Tyvärr är det så och därav många olyckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 20 Juli , 2006 Men sluta GNY på elektroniken nu va... Lite förmycke Gnäll... Mobilen (VHF) har säkert räddat er många gånger!!! Och vad är det jo teknik... Ni kan ju försöka med röksingnaler när ni sitter strandsatta på ett grund eller ni kanske skickar flaskpost till sjöräddningen... Och kom inte med det gamla dravlet om att det händer inte mig för det finns bara 2 sorters sjömän dom som har gått på grund och dom som kommer att gå på grund... att när man är ute till sjöss så kan allt hända man behöver inte gå pågrund för att få problem... Och om nu inte grundet fanns på plottern finns det då på Papperskortet???? Just de Mycket Gny och säkert ingen som vet?? Och om grundet nu inte finns utmärkt på sjökortet så tror ni d hade gått bättre med ett papperskort??? NÄ just d... Än så länge finns d grund som inte är utmärkta på varesig pappkort eller elektroniskta sjökort så d e bara att dra av på farten när man befinnersig i okända farvatten... !!!MVH REXCO!!! Som kör på plotter och d fungerar utmärkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Juli , 2006 ...för det finns bara 2 sorters sjömän dom som har gått på grund och dom som kommer att gå på grund... Besserwisserkorrigering: Det finns bara 2 sorters sjömän, de som har gått på grund och dom som ljuger om saken.... :-) Det är så j-kla enkelt att missa lite. Förra helgen skulle jag in på ett ställe med grynnor på båda sidor och fokuserad på ena sidan av problemet. Lite för mycket. Så när jag vände tillbaka huvet så såg jag den andra bergknallen under vattnet sådär en meter till höger i jämnhöjd med båten. Det är svårt att bedöma avstånd utan referenser... Och jadå, alltihopa fanns i kortet, bara att titta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 21 Juli , 2006 Jag är helt säker på att tekniken har räddat fler från att gå på grund än tvärtom.Det verkar vara populärt att förlöjliga människor med pengar och stora båtar. De är inte sämre sjömän än familjen nybörjare med styrpulpet, avundsjuka tror jag det handlar om. Betydligt fler snipor och styrpulpetar, etc går på grund jämfört med stora dyra båtar, men det är inte lika roligt för pressen att skriva om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 21 Juli , 2006 Nu var det väl inte båten Gedda gnällde på utan det han ville få fram var att Teknik ALDRIG går att lita till 100% på! Jag håller med dej Gedda, folk tror att allt löser sej med en plotter. Tyvärr är det så och därav många olyckor. Självklart kan man inte lita på något till 100%. Inte ens sjökort på papper. Folk tror att llt löser sig med plotter? Som vad? Att grund som inte finns på sjökortet plötsligt syns på plottern? Självklart är navigeringen mycket enklare och lättare med en GPS och digitala sjökort, man ser ju alltid var man är och kan knappast åka vilse. Men om man kör på ett grund som inte finns med på sjökortet är det väl knappast för att man har litat för mycket på sin plotter.Och om det elektroniska ballar ur så föår man plocka fram papperskortet som är med i backup, och för planering. Att sitta och ratta båten och BARA se på skärmen som ett TV-spel är såklart helt galet, men jag tar för givet att så korkade människor inte finns. Eller visst finns det säkert några... men de skulle ha kört på grund oavsett om de hade en plotter eller inte, så det är inte teknikens fel det heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 21 Juli , 2006 Svampen förstår mig precis rätt.. tanken med detta inlägget va att se hur många som blir upprörda över det jag skrev :-) det har varit flera sådana trådar här på MG. så jag tänkte bara se hur det va nu :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 21 Juli , 2006 Grattis till ditt lyckade uppdrag. Jag förstår dock inte poängen med det.Hursomhelst, ha en go sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 21 Juli , 2006 Ja eller hur! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 21 Juli , 2006 ... förresten, ni alla teknikfientliga sjömän, se hur det gick för Christofer Columbus, han var säkert nöjd med sin sextant när han steg i land i fel världsdel. Hade han haft en GPS hade västindien hetat något annat idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 21 Juli , 2006 Nej inget går att lita på till 100% och det är därför man ska använda sej av fler än en metod. Plotte rär ett utmärkt hjälpmedel, det jag menar (som inte var fallet i denna artikel just) är att det har hänt att folk kör i mörker, med mycket begränsad sikt efter en plotter för de tror att det går hur bra som helst. För övrigt så vet jag inte vart alla annan elektronik som tex VHF kom in i bilden. Själv är jag prylnisse och älskar elektronik och teknik. men det lär användas på rätt sätt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 21 Juli , 2006 Om jag mot all förmodan kör i mörker använder jag min plotter, och mina night-goggles. Då ser man allt som om det vore dag. He he he... (om det inte är as-tokmörkt och inte en stjärna eller månstrimma ger ett dugg ljus att förstärka förståss..., men inte skulle man köra blint efter en plotter, jag vill SE vart jag kör) Hmmm, radar kanske inte vore dumt... Får kika på en sådan när jag har skaffat mig en liten båt. Fast jag har nog inga planer på att ratta omkring när det är mörkt överhuvudtaget egentligen, då ska jag sitta ankrad i en fin liten naturhamn och smutta på en öl eller två. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 21 Juli , 2006 Som sagt jag gillar prylar så ett par sånna där Night-Googles tror jag att jag ska försöka få tag på.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benwhy 3 Postad 22 Juli , 2006 Är man inte säker på vad som finns under vattnet så drar man ner farten. Det finns faktiskt inget annat att göra. Man kan inte ursäkta sig med att det stod inte i sjökortet. Sjökorten är inte en perfekt bild av verkligheten. Det finns fortfarande grynnor som inte är utmärkta eller felmärkta. Papper eller digitalt. Det spelar ingen roll. Det är kaptenens omdöme som avgör. Så enkelt är det. Lycka till där ute. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prahna 0 Postad 2 Augusti , 2006 Jag körde norr om Hunnebo i helgen. Körde som tur var på sjökortet som jag alltid gör med plottern som backup. Plötsligt visar plotterhelvetet ca 300meter fel och prickkombinationen stämde inte alls. Och detta var en värstingplotter på 15\.... Jag skulle aldrig lita på en plotter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Augusti , 2006 Ah, vid Dog House Beach? :-) All teknik är felbar. En sund skepsis och lite negativt tänkande är bra att ha med när man färdas här i livet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 2 Augusti , 2006 Det är samma sak i Sthlm skärgård. Kortet vid Rödlöga är fel inscannat med ca 30m från lev. Där kan man segla över land och fel sida prickar om man inte ser upp. Plotter Garmin 2år gammal / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 2 Augusti , 2006 Jag skulle aldrig lita på en plotter?Hur då? Att köra nära en strand och titta på plottern för att se hur nära man kan köra? Ja, det vore rätt knäppt. Att se var man befinner sig på ett elektroniskt sjökort? Ja, det är ju tanken med en plotter. Men detaljerat hur nära man kan köra något ska man ju se på med sina ögon (såklart) och inte på plottern. Är det för mörkt för att använda ögonen så får man använda det som alltid har använts vid mörkernavigering (en fyr eller två? en radar? numera nattkikare?), och använda plottern för att bekräfta var man är på sjökortet. Att gnälla på opålitliga plotters bevisar väl bara en sak, att du inte vet vad man ska använda en plotter till. Nämligen som en pryl i leden av utrustning, för att bekräfta var man befinner sig och åt vilket håll man ska navigera. Inte för detaljnavigering i trång/besvärliga/strandnära/grunda/jäkliga platser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 2 Augusti , 2006 Trettio meter är bra precision, oftast är det sämre. Läs den här artikeln, http://www.hmtnordic.se/Granath_artikel.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benwhy 3 Postad 2 Augusti , 2006 Det bästa är nog fortfarande att lära sig navigera, öva när man är ute. Ha skoj med den elektronik som finns, mem sätt inte all tillit till små blippande apparater. Jag tycker själv att det är jätte skoj med gps och ekolod mm. Har 2 (GPS) st i båten. En Garmin kartplotter och en laptop med Seaclear. Brukar föra loggbok i laptopen när jag är ute och fiskar. Lita till din kunskap och erfarenhet. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 2 Augusti , 2006 Problemet ligger snarare i att de som använder tekniken inte KAN navigera på riktigt. Har man inte den grundläggande kunskapen kan man heller inte tolka tekniken, något som rätt välkänt kallas den mänskliga faktorn. Frågan är inte om tekniken visar rätt, utan om vi kan tolka den rätt. Personligen använder jag GPS:en för att säkra position i t.ex dimma eller regn, kolla reell kompasskurs och fart över grund etc. Att stirra på en plotter känns lika genuint som att ta taxi till parkeringen för att komma till bilen.. Fools they are yeth... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 2 Augusti , 2006 Instämmer till 100% Lady B Dessutom tycker jag det är så otroligt tråkigt att ligga och köra på GPS:ens spår ... mycket mera båt-känsla att ha papperskortet framme och ha full koll på egna positionen och omgivande vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMyth 0 Postad 2 Augusti , 2006 Plottrar och papperssjökort har en sak gemensamt - de stämmer inte till 100%. De ffelaktigheter jag stöter på i ett papperssjökort brukar jag maila in till Sjöfartsverket så att nästa sjäkortsupplaga blir rättad/korrigerad. En bra idé som fler borde ta efter. Då har vi gjort vad vi kan för säkerheten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lodin61 0 Postad 3 Augusti , 2006 http://www.fbk.nu/grundstötning.htm GPS? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 25 Augusti , 2006 på tal om navigering norr om hunnebo så är det ruskigt skoj att gå på fel sida prickarna strax norr om täresund. dvs den gamla farleden. folk kollar på en och skakar på huvudet när man går en meter ifrån berget :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 25 Augusti , 2006 Har du sett UFS och UFB? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 25 Augusti , 2006 Har en GPS och en dator med kartprogram för och det har visat fel några gånger. Visserligen så kostar det en bråkdel av plottervärstingarna men är det fel och störningar så hjälps det inte vad båten eller navigationshjälpmedlen kostar. Papperskort är A och O och klarar man inte att köra med kompass och papperskort, så ska man stanna hemma. Såg att jag snurrade lite för det var till b.l.a MrMyth och korten och dig och ja va fanken det är ju samma tråd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser