Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Jonte68

Hål i tankutrymme på Ryds 480 RSi

Rekommendera Poster

Har köpt en Ryds 480 Rsi -06 och fick monterat en automatisk länspump i den. Så eftersom inte stället där jag köpte den kan svara på min fråga, så testar jag här i detta eminenta forum.

I tankutrymmet finns det en skål där man monterar länspumpen. Men det finns ett hål som jag tror går ner i kölen, ett likadant hål sitter framför dyvikan. Jag har fått ett bud från säljaren att hålen skall tätas, men mekanikern säger att det inte skall tätas. Kan det vara så att det skall vara en viss mängd vatten i kölen ?

(Även om jag hade tätat hålen så hade vattnet runnit genom dyvikan och ner i kölen)

Snälla någon hjälp mig med detta.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej täta inte!

Det är lufthål för att indikera om det läcker från skrovet så att läckan blir synlig innan båten sjunker. Båten har ett ytterskrov med en inliner limmad till och i utrymmet mellan dessa två finns det ett tomrum där vatten kan samlas. Tätas detta hål kommer utrymet att bli föreglat och om vatten kommer in kan båten sjunka eller båtens stabilitet alvarligt förändras.

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack. Då är det alltså meningen att det utrymmet skall vatten fyllas innan det når upp till givaren på länspumpen ?

Men hur mycket vatten ryms det där ?

Eller vattnet kan inte rinna ner i kölen på denna båt ?

Jag blev lite orolig när man går och köper en ny båt med en massa konstiga hål i. Hade en liten Uttern innan men i den blev det inte ens en droppe vatten i efter en hel sommar i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...