Mmaarrccuuss 1 Postad 11 Juli , 2006 Har en B20 115A och undrar om jag kanske hällt i en olja som är helt fel. Enligt instruktionsboken ska den ha Multigrade-olja 15W-40 eller nåt sånt. Jag har hällt i 5W-50 helsyntet. (idiot, gör som det står istället!!, -Men jag hade ingen instruktionsbok när jag gjorde det!) Nu tänker jag som så att 5W spelar ingen roll eftersom jag inte kommer köra båten på Wintern, och 50 är nog bara bra eftersom motorn går hårt och är gammal och kan behöva lite tjockare olja som tätar bättre m.m. Tänker jag rätt eller är jag ute på djupt vatten? När instruktionsboken skrevs för 30-40 år sen kanske det inte fanns så bra olja som 5W-50 helsyntet? Vågar jag köra eller ska jag byta olja illa kvickt? (vet inte vad den är körd på för olja tidigare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Juli , 2006 Inget problem bara onödigt lyxigt. Fast är det en gammal sliten motor så hade jag nog hällt i en vanlig olja men avsedd för dieselturbo liknade en t400 olja dessa ska klara av att hålla en starkare oljefilm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 12 Juli , 2006 I instruktionsboken stod det visst 10W/30 eller 20W/40. Så vad tror ni? Har jag för tjock olja i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser