Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
mattearabesque

Masthead-trimning

Rekommendera Poster

Hallå!

Har en 30 fots båt med masthead.

Toppwant, innerwant och dubbla underwant.(2 par spridare)Rulle.

Hur vet jag hur hårt den skall ansättas?

Tacksam för snabba kunniga svar................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag brukar sätta på känn, senast blev det i stort sätt perfekt när jag kollade (tur) efteråt med en (minns inte vad dom kallas), mätare för att kolla hur hårt vanten är satta. Det är väldigt svårt, ännu svårare när man inte kan se och känna. Börja från ett utgångsläge där du har alla vant lika slaka, lika mycket släpp på vantskruvarna. Spänn sedan efter hand på var sida. Kolla dels lutningen på masten och dels om den är krökt (kika upp längs mastrännan). Ett bra sätt att se om riggen står bra är om du seglar, även när du seglar hårt får inte lävanten sacka så mycket att dom slänger, dom skall fortfarande stå. När du sätter an vanten nu i hamn skall du kunna rycka i dom och dom skall ge med sig lite och fjädra tillbaks, du skall inte kunna stå och utan att rycka dra vantet ur sitt läge. Men enklast, köp ett instrument att kolla med, du får instruktioner till för olika yper av riggar. Det mäter tjockleken på vanten i förhållande till ospända vant och du sätter an i % av vantens brottgräns. Bättre att sätta lite hårt än för löst. Har du oskadda vant kan du aldrig någonsin dra av dom med hjälp av vantskruvarna. Slackar dom däremot i lä och du plötsligt tappar vind i seglet och riggen snärtar upp... ett säkert sätt att segla av vant. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjaba.

Kolla med hjälp av storfallet att masten står rakt också i förhållande till båten. Vattpass går inte alls. Dra ner storfallet till relingslisten rakt ut från masten, sen låser du fallet med avlastaren. Sen ska fallet vara lika spänt när du trycker ner det mot den andra relingslisten. Annars kan allt se bra ut, masten rak och lagom spänn på alla vajrar, men ändå hänger alltihop över åt ena hållet och båten seglar olika på olika bog.

När allt är rakt kanske man märker att toppvanten slackar på kryssen. Dra åt sen i hamn och räkna varven så det blir lika många på bägge sidorna.

Jag har dubbla undervant och masthead. Jag drar åt de främre undervanten mer så det blir en väldigt liten krum på masten. Då ska häckstaget vara löst åtsatt. Sen kan man prova att tajta åt det som 17, då ska krummen bli tydligare, så ska masten vara på kryss i hårdare vind, då får storseglet rätta formen annar är det höpplöst att få bort buken som vandrar bakåt och bromsar och lägger ikull båten.

Har man sen fått till det bra kan man mäta med piggarna på skjutmåttet avståndet i alla vantskruvar så går det snabbare nästa år.

Puh det vart nästan långt det där...

post-6890-1394234714,5305_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...