Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Salstad

Bensinförbrukning ?

Rekommendera Poster

Ställer en fråga som kan verka som idiotisk men måste göra det i alla fall. Hör så mycket om optimala varv och marschfarter m.m

Om jag skall ta mig 4 mil med en utombordare 115 4-takt och en DayCruiser runt 5,5-6m vilken fart är mest ekonomisk ? Tiden spelar ingen som helst roll utan bara förbrukningen. Vill ha så mycket bensin kvar som möjligt när jag är framme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något exakt svar är omöjligt att ge - för många parametrar... En vettig tumregel är väl: Låg planingsfart, d v s precis när båten planar ut ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Brukar hamna mellan 20-25 knop på en planande båt i den storleken med 115 hk 4-takt.

Har själv en Yamaha F115 4-takt på en Yamarin 5820/58BR och den går snålast runt ca 25 knop. Jag har bränsleflödesmätare kopplad till GPS så jag kan se Nautisk mil per liter och jag ser på instrumentet att jag kommer flest nautiska mil per liter vid ca 25 knop med 2-4 pers ombord.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tumregel på sjön brukar vara att 100hp drar en liter per sjömil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det verkar så, har testat lite i helgen och runt 20-25 knop så drar den inte så mycket (mycket är en defenitionssak).

/S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tror jag ni fått fnatt. 100 hp drar en liter per sjömil??????????????

Jag har 610hp i min båt, å drar i snitt 2,8 liter?? stämmer inte med den tumregeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bränsleflödesmätare och GPS låter kul! Vad är det för prylar du har och var köper man sådant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alltid undrat om tomgångskörning är snålast eller, som oftast sägs, lägsta planingsfart?

En 60 hk drar väl knappt nåt alls vid 800 varv/min, som ger typ 5 knops fart?

4000 varv lär ju dra bra mycket mer, fast farten iofs ökat till 20 knop, men luft- vattenmotståndet har ju ökat massor...

Alltså det kan ju vara viktigt att veta snålaste sättet om man sitter med nästan soppatorsk ute på böljan i ett annalkande oväder osv...

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Men det gäller ju även att komma nåt vart, 5 knop i lite motvind t ex och du rör dig knappt framåt. Då måste man gasa på även om soppan börjar sina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förvisso kan det finnas alla möjliga omständigheter som man såklart måste ta hänsyn till.

Men jag menar mer den rent tekniska uträkningen när allt är i sitt mest normala skede, dvs hyfsat lite vind, vågor osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta bensinmotorer (under 500hk eller så) drar ungefär lika mycket vid tomgång, runt 4 liter / timme vid 800 - 1000rpm.

De flesta båtar gör då 3-5 knop.

grovt räknat blir det ~1 liter /sjömil.

Planande fritidsbåtars förbrukning vid marschfart/lägsta planingsfart brukar väl ligga mellan 0,6 - 2,5liter /sjömil.

Slutsats: En tung dc med törstig V8 går snålast vid tomgång medans en lätt styrpulpet med utombordare går snålast vid marchfart.

//Billy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack då vet jag hur jag ska göra med min 17 fots styrpulpet :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt...en tumregel som brukar stämma hyffsat.

Att din båt med motor på 610hk drar i snitt 2,8 l/sjömil betyder egentigen bara att du i snitt använder 280hk av din totala effekt.

Om du trycker gasen i botten och kör en sjömil med alla 610 hästarna så ska du nog se att drygt 6 liter sjömilen inte är otroligt.

Om man matematiskt ska beräkna något så fick man lära sig i skolan att en normal motor drar 300g bränsle per hästkraftstimme. Bensin har ju inte samma densitet som vatten men för att det ska vara enkelt att räkna kan vi antaga att det betyder 3dl per hästkraftstimme.

100 hästar konstant i en timme drar då 30L. Hastigheten man får ut av sina 100 hästkrafter beror ju på båtens storlek och vikt.

Om du åker med lämplig marchfart på (jag antar) halvgas så använder du hälften av dina hästar i motorn...alltså c:a 300hk. Detta kommer att dra 90 liter per timme. Om din båt nu gjort 90knop i en timme hade du kommit undan med 1 liter/sjömil. Nu är det väl mer troligt att du håller c:a 30 knop....och då hamnar vi ju strax runt 2,8-3 liter per sjömil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lite problem med det här med förbrukningen... Alla pratar hela tiden om hastigheter precis över planing. Eftersom jag kör en Nimbus 3000 så kommer jag inte upp i helplaning... Någon som vet var marchfarten för en sådan båt ligger?
Maxar 20 knop med tom båt. Maxar 16 knop med 3 vuxna och fulla tankar (vatten diesel).
Har för mig att det är sagt från början att marchfarten är 300 varv under maxvarv, men stämmer det även nu när dieseln har sämre effekt? Antalet hk från början var 165 (Båten är en Nimbus 3000 -85, den nyare modellen). Antagligen har jag väl idag inte mer än 140hk? Motorn är en TAMD40.

Någon vänlig själ där ute som kan assistera mig i det här?
För övrigt... Båten börjar lyfta nosen ur sjön vid ca 9-10 knop. Skulle tro att den halvplanar fullt ut vid ca 12-13 knop, om man nu kan säga att man halvplanar fullt ut...
Givetvis ställer jag också först in gasen i ett lämpligt läge och sedan justerar jag trimplanen så jag får ut maximal fart ur det gaspådraget. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bosse, glöm inte det här inlägget. Även jag är nyfiken på vad du använder för prylar.

Jag har ju också en 115 4t på min Uttern D55. Den ska enligt tester vara snålast runt 24-25knop och drar då ca 0.65l/sjömil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag Har en 90 hp Mercury ELPTO på en Örnvik 530 Flamingo

Drar ca 10 liter på 30 km tror det är ca 16 sjömil

0,62 liter sjömilen

Då åker jag i 22-23 knop 4000 varv i min.

Peppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som har koll på förbrukning/marchfart på större, halvplanande båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte vara sant. Min V6:a (205hk) drar ca 1.6/Nm, och den sitter i en betydligt mindre båt än din. (23 fot)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fartområde som kräver mest energi (brnänsle) är när aktern gräver ner sig och fungerar som en plog i vattnet. Ju mer aktern gräver ner sig desto mer energi/bränsle går det åt. Aktern fungerar ju då som en väldigt effektiv broms och det kostar. Motsatsen är att köra i en fart som antingen är högre än denna bromsfart...alltså planingsfart, eller att man sänker farten så att man kör långsammare än bromsfarten. Då brukar man ofta hamna i farter på runt 5-7 knop som max beroende på vilken båt man har. I ditt fall gissar jag att din snålaste fart ligger runt 2-3 knop, men det är ju bara en ren spekulation från min sida. Men den bästa fart/bränsleförbruknings-förhållandet (som kanske är det mest intressanta) tror jag att du får runt 5-6 knop. Även detta är bara en ren spekulation från min sida, men det går ju att mäta upp detta för att se om spekulationen stämmer överrens med verkligheten. 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte Bosse, men bla. Lowrance har en flödesmätare som man köpa till till deras plotter/ekolod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Är inte 5 knop alltid just 5 knop ?

Oavsett hur mycket det blåser :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan fundering kring bensinförbrukning, är det mer ekonomiskt att åka med en lite för stor propp och få ner varven lite, eller rätt propp och högre varv???  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja det beror ju på hur man mäter hastigheten, med gps(fart över bottnen) eller med trycklogg(fart genom vattnet);)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag aktar mig för fartområdet innan jag går upp i helplaning. Dvs kör antingen 6-7 knop eller 18-22 knop, inget däremellan.  Jag verkar göra av med ungefär lika mycket diesel per sjömil oavsett fart; 1.6 l per distans.

Vilket gör att jag oftast åker 7 knop semesterfart. Då får jag mest båtåkningstimmar för pengarna! Och lyssnar på fåglar och tittar på omgivningen. Och hinner navigera i lugn och ro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej men vinden och strömmar påverkar vattenhastigheten och det påverkar tryckloggen beroende på åt vilket håll man kör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nä det funkar inte alls det är som att åka på högsta växeln hela tiden motor får ta i så den storknar o inge kräm får du ut av den heller

oj jag skulle citera hans 12.gif\

Senast ändrad av rillez | 16 september 2007 | 08:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen ett svar på min fundering. Tack rillez21.gif\

Att det blir mindre åka förstår jag men om du kör en bil på 4:an istället för 5:an efter landsväg så drar den ju mera bränsle. Höga varv vill ju ha soppa även om det går lätt. 

Senast ändrad av Hans1 | 16 september 2007 | 13:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...