Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
doro

Justera växelvajer (OMC 4,3)

Rekommendera Poster

Nån som har nått bra tips på hur jag justerar in växlingen?
Som det är nu så läggs växlarna in utan problem från friläge. Det är när man ska lägga ur växeln som det går trögt.
/Markus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många faktorer som påverkar OMC drevens växlingsegenskaper. Det första du bör kolla är så att tomgången inte är för hög, kolla även så att ESA modulen fungerar. Sitter ett antal microbrytare på motorn vid reglagevjrarna. För övrigt står det mesta du behöver veta om justering här. Ett OMC drev som växlar smidigt kräver att alla bitar inblandade är ok inte nästan ok.

Mikael

http://www.hastings.org/~stuart/cobra/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sänkte tomgången igår till ca 600 varv, vilken skillnad! Nu växlar den drömlikt. Hade den på närmare 900 förut vilket var nog så högt gissar jag.

Tack för tipset!

/Markus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har samma problem, hur kollar man om ESA modulen och microbrytaren är hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tryck in brytarna när motorn är igång. Då ska motorn stanna. Men enligt båtmeken här på byn så var den inte alls nödvändig att ha om det är rätt justerat. För min ESA modul är också veck. Men den växlar lätt ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finnessen med ESA:n jämfört med Mercruisers lösning till alpha dreven är att motorn inte stannar om brytaren hålls inne. Den klipper var tredje puls så varvtalet sjunker. Och som du och din meck säger så går det att köra utan om man kan få ner tomgången tillräckligt lågt. Kan ju vara värre på en 4:a men på V8 brukar det inte vara något problem. Däremot är det stor skillnad att köra med även om tomgången är låg framförallt när man lägger ur växel. Hur mycket mer det sliter vågar jag inte svara på.

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båtmek avrådde å det bestämdaste att koppla bort ESA:an

Men vad vet jag..

/Fredrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...