Westfjord26 9 Postad 31 December , 2006 Återkom med bilder på hur jobbet framskrider, verkar mycket intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 1 Januari , 2007 Nu ska vi se om jag missat något... Consensus, du tycker att det är förkastligt med teak på däcket och skulle aldrig köpa en båt med teakdäck, men du har betalat för att få teak lagt i sittbrunnen. Vari ligger skillnaden för dig mellan teak på däck respektive sittbrunn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 1 Januari , 2007 Peter, du lockar tillbaks mig i denna tråd. Jag har själv lagt in teak i sittbrunnen, durk och bänkar. Materialkostnaden var ca 10.000:-. Förutom det så var jag tvungen att ta bort den gamla durken samt bänkarna. Nåten var lös och teaken väldigt fårig och helt enkelt utrangerad. Ribborna hade dessutom rest på sig och spruckit i fiberriktningen på flera ställen. Ca 150 pluggar borras ur och skruvarna tas bort. Sedan river jag loss den gamla teaken och får spendera 2 dagar med att skrapa bort gammal nåtmassa med sickel och till slut med slipmaskin. Sedan borrar jag rent runt de 150 hålen och plastar igen vart och ett med epoxi. I min båt så sitter det ett lättviktsspackel i sandwichlaminatet och jag struntade faktiskt i att undersöka ev fuktskador. Med balsa i sandwichen så hade jag borrat pilothål här o där för att undersöka hur illa däran balsan var. Till sist återstår att lägga dit de prefabricerade delarna (durk o bänkar). De limmas i nåtmassa och skruvas fast i 150 nya hål som till sist pluggas igen. Skitsnyggt. Jag köpte denna båten medveten om att sittbrunnen var tvungen att läggas om. Hade hela båten haft teakdäck i samma skick så hade båten inte dugit till annat än ett bojsänke (i min mening). Båtens värde är ca 400-450 kSEK och att i det läget se en investering på 150-200kSEK i teak är inte realistiskt! Det räcker att motor och segel ligger i den prisklassen. DET är min poäng, inget annat. Att göra jämförelser med båtar i mångmiljonklassen är inte meningsfulla eftersom kostnaden för teakdäck då är i bättre proportion till båtens värde. Har man en båt för 2 miljoner så har man förmodligen råd att lägga om teakdäcket vart 20e år. Teak är inte förkastligt, det har sin charm men det kan bli jobbigt och dyrt att ta hand om det. Och det är alltid någon som måste göra det skitjobbet även om just du eller jag har vett avstå en sådan båt till någon mindre nogräknad spekulant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 2 Januari , 2007 Alltså, jag förstår fortfarande inte varför det är OK att ha teaken i sittbrunnen, men inte på däcket? Är det priset på materialet och eventuella anlitade hantverkare som gör att det är OK menar du? Vad jag menar är att risken för skador i sandwichmaterialet är precis lika stort oavsett om teaken ligger i sittbrunnen eller på ett däck. Om vi leker med tanken att du kollat distansmaterialet och upptäckt skador på det och varit tvungen att åtgärda dessa skador och låtit ett företag åtgärda dessa skador (samma som fixade din kompis båt?), vad hade kostnaden blivit? Nu gjorde du ju arbetet själv, men för att jämföra äpplen och äpplen... Tror du att du klarat dig med 100 000 kr för att transportera båten till torr hall, betala för rivning, fuktmätning, avfuktning, uppbyggnad och sedan ny teak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 2 Januari , 2007 Jag tycker: - att det är jobbigare att såga upp ett helt däck på en båt jämfört med att tex såga upp en sittbrunnsdurk. - att det är fler hål i en båt med teakdäck än i en utan - att jag utnyttjar teak i sittbrunnen mycket mer än ev teak på däck (tex för att stå och sitta på) - att det är relativt enkelt att hålla en sittbrunn torr under utomhusförvaring på vintern, men det är nästan omöjligt att hålla ett däck torrt. - att om temperaturen i Sverige låg runt 20 grader året runt och med stabil luftfuktighet skulle teakdäck i princip kunna hålla för evigt - att - sammanfattningsvis - frågan om teakdäck är en balans mellan nytta/nöje och kostnad/risk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 2 Januari , 2007 Jag anser att: - Teak är ett material som är snyggt och skönt att sitta och gå på. - Flexiteek och liknande fuskteak ser inte ut som trä och åldras inte med samma värdighet som den äkta varan, oavsett vad reklamen säger. - Ett välskött teakdäck förhöjer totalupplevelsen av en båt. - Ett teakdäck är en riskkonstruktion, precis som teak i sittbrunnen. - Att sköta om ett teakdäck kräver sin insats, precis som att sköta om teak i en sittbrunn. Vill man ha en underhållsfri båt finns det bättre alternativ i materialval. - Jag instämmer helt i sammanfattningsvis - frågan om teakdäck är en balans mellan nytta/nöje och kostnad/risk. Vi prioriterar bara lite olika du och jag. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 2 Januari , 2007 Var??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per-s 0 Postad 2 Januari , 2007 Hoppas jag lyckats få med bilder nu!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per-s 0 Postad 2 Januari , 2007 En rivningsbild till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per-s 0 Postad 2 Januari , 2007 Dax för inpassning!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per-s 0 Postad 2 Januari , 2007 Så här blev det!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 2 Januari , 2007 Snyggt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 3 Januari , 2007 Undrar bara hur du menar med dessa raderna? - Att sköta om ett teakdäck kräver sin insats, precis som att sköta om teak i en sittbrunn. Vill man ha en underhållsfri båt finns det bättre alternativ i materialval. Underhållsinsatsen behöver väl inte vara större än att tvätta däcket med såpa om jag är rätt informerad? Vore intressant om någon kunde nämna nåt om hur man bör underhålla ett teakdäck på bästa sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 3 Januari , 2007 Du måste hålla koll på nåten och pluggar också. Mitt däck börjar bli till åren så för några år sedan nåtade jag om hela däcket eftersom nåtmassan hade torkat och började släppa och nu håller jag på och försänker om några skruvar och kompletteringspluggar lite. Missar man att göra detta riskerar man att få de stora och dyra skador som Consensus nämner högre upp i inlägget. I övrigt kör jag bara med såpa på däcket och där lägger jag inte ner mer tid än om däcket hade ett ytskikt i t ex plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 3 Januari , 2007 Kollade över däcket i höstas innan täckningen och konstaterade då ett litet nåtsläpp på ca 10cm. I övrigt såg allt bra ut tyckte jag. Har tänkt laga i där nåten släppt innan sjösättningen. Vart går gränsen enligt dej när man bör nåta om hela däcket? Är det när nåten börjar släppa över större ytor eller när man ser tendens till släpp som i mitt fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 3 Januari , 2007 10 cm skulle jag också bara laga. Jag hade släppor på flera ställen med upp till halvmeterlånga springor. Om man håller efter och lagar bra så skjutr man en fullständig omnåtning på framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 3 Januari , 2007 Det var det jag hoppats på, skönt att få det bekräftat. Tack för dina snabba svar Peter. Och, javisst lyfter teakdäcket båtens utseende mm. Det var redan monterat när vi köpte båten. Fast det är klart, om det inte funnits där från början så tror jag nog inte att det blivit något. Antar att fördelarna med teakdäck är större på en segelbåt än på en riggad snipa. Instämmer i att Per har gjort ett grymt bra jobb med sitt däck. Vill ochså ställa en sista fråga (i denna tråden) till dej Peter, hur lång tid tog omnåtningen? . och god forts / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 3 Januari , 2007 Jag vågade inte notera ner exakta tiden, men uppskattningsvis tog det 150-200 timmar, varav själva nåtningen och slipningen tog kanske en 10-15 timmar. Resten av tiden gick åt till att få rent nåtspåren och lite förarbete. Det är mer nåt än man tror, jag uppskattade att min båt hade i runda slängar 200-250 meter nåtspår! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 7 Januari , 2007 Någon som vet hur nåtmassan reagerar om man inte använder primer i spåret, släpper den direkt eller håller den några år färre bara? Har bottningstejpen speciella egenskaper eller går det lika bra att använda tex, eltejp som är skuren till rätt bredd? Är primern en färskvara eller står den sej många år? Köper givetvis primern om den står sej. Antar att nåtmassan är en färskvara som efter öppnande bara klarar denna säsongen. Om jag bara ska bättra nåten fläckvis några år framöver så blir det ju ganska dyrt att köpa alla komponenterna varje år. Då kanske jag bör överväga att göra ett större jobb på en gång antar jag. Blir glad om någon kan yttra sina åsikter om detta här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 7 Januari , 2007 Hej! Beror på nåtmassan. Vad jag fått höra är Sikas nåtmassa ganska känslig, måste ha primer och man får inte tvätta före med T-sprit. Nåtmassan jag använde tror jag hette Rhodosil Sealine. Jag använde ingen primer och kunde tvätta med vad jag ville. Det var snrt tre år sedan och nåten sitter fortfarande. Båten har dessutom legat i vattnet två vintrar i sträck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 7 Januari , 2007 Användes inte gamla kassettband som bottentejp förr... Meningen är ju bara att massan inte ska fastna på mer än två sidor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 7 Januari , 2007 Jo, stämmer. Man kan köpa \särskild nåttejp\ men den ser ut och känns precis som gamla kasettband. Jag struntade i den helt och hållet. Det låg inget under den gamla nåten eller och den hade suttit bra i 20 år. Sitter min också i 20 år kommer däcket ändå att vara slut vid det laget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_38 0 Postad 7 Januari , 2007 Ska lägga Rhodorsil på minnet. Tror ni att det går använda nåtmassan mer än en säsong när man öppnat tuben? Har bara sett stora tuber och det vore ju slöseri att bara lägga en liten sträng och sen kassera. Eller finns det nån som säljer småförpackningar i tandkrämtubsstorlek kanske, någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 7 Januari , 2007 Jo, visst kan du använda den igen om du förvarar den lite svalt. Gör bara inte misstaget att försöka återanvända det lilla munstycket. När du är klar med nåtningen, lämna bara allt som det är, tuben med munstycket på, inga spikar ingen tejp. Massan i munstycket stelnar och skyddar massan i tuben. Efter ett år hade jag fortfarande en perfekt massa i tuben, bytte bara munstycke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser