Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
melle

lägga teakdeck?

Rekommendera Poster


Är det möjligt att lägga teakdeck på en segelbåt som ej ridigare varit belagt med ett teakdeck? Måste båten modifieras ngt vid ett sånt projekt?


 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst går det att lägga teakdäck på en segelbåt som inte har haft det tidigare.

 

En tänkare har sagt - att lägga teakdäck är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck. Jag har haft en segelbåt med teakdäck. Det var den första och den sista båten med teakdäck som jag kommer att vara ägare till.

 

Problemet är om man skruvar teakribborna. Då blr det hundratals hål i platsdäcket som, åtminstone något, så småningom kommer att läcka.

 

Det finns, idag, flera alternativ. Sök på Teakdäck - alla forum så får du en mängd trådar som behandlar ämnet och en massa tipps.

 

Jag tycker att ett väl lagt teakdäck är snyggt - men vill inte ha något själv, mer än i små bitar på utvalda ställen.

 

Tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Så sant toaen. När vi tittade på båtar för några år sedan såg vi några eländiga exemplar med teakdäck. Efter att ha fått höra vad ett nytt teakdäck kostar att lägga valde vi bort alla båtar med sådant. De båtar som vi ville ha och inte hade teakdäck var ofta redan sålda när vi skulle titta på dem. Det blev till sist en Forgus 31 och den har oftast inte teakdäck. Visst är det snyggt med teakdäck men det är inte utan problem. Ett vanligt däck behöver man inte tänka på vid vårrustningen. Ju mindre skötsel dess bättre funktion - dvs grepp, en överlevnadsfråga vid hårt väder.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det finns väl åtminstone tre fördelar med teakdäck: snyggt, behagligt att gå på samt mer el mindre halkfritt.

Nackdelarna: mycket dyrt att köpa till på en ny båt och än dyrare att lägga i efterhand skulle jag tro, tungt (blir åtskilliga kilon på ett segelbåtsdäck), kräver en hel del omvårdnad och så finns risken för vatteninträgning under teaken främst i skruvhål.

 

Jag har teak inne i min motorbåt och där är det väl mer befogat i så fall då det blir lite trevligare i båten med trä lite här och där. En ren plastbåt utan nån utsmyckning inne i båten kan upplevas som lite kal och opersonlig annars.

Men utomhus skulle jag välja bort teak.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har lagt teakdurk inuti båten ung som när man lägger däck men jag har inte behövs skruva. Jag inser att det inte är samma sak som ett däck men du får samma utseende på en annan plats i båten - värt att överväga kanske? Gör du det själv är det rätt mycket pyssel kan jag intyga :) (om det är pyssel du vill ha)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Köpte en båt med ett teakdäck som var i bedrövligt skick, av denna anledning var båten billig. Nåten hade släppt på hela däcket och ett stort antal pluggar (1000 st) visade det sig vid räkningen hade lossnat. Många sade att däcket behövde läggas om, när nåten släpper är däcket slut, är pluggarna borta är teaken utsliten osv. Så här i efterhand så kan jag nog säga att det finns få saker med fler felaktiga myter omkring sig än teakdäck. Teakplankorna var fortfarande tjocka, 11-14 mm överallt, pluggarna hade släppt för att hålen var dåligt försänkta och viktigast av allt, det läckte inte trots att nåten var borta. Nåten skall egentligen inte behövas för täthetens skull, hela däcket är limmat på en nåtmatta, det skall räcka. Det blev i alla fall till att försänka om alla hålen, sätta nya pluggar och nåta om. Det tog två man ca 250 timmar. I material gick det på ca 4000 kr. Hade ett varv gjort det hade det gått på ca 10ggr det. Visst är det snyggt att se på och skönt att gå på men... Att betala 4000 kronor kvadratmetern och borra 2000 hål i ett helt och bra plastdäck för att sedan behöva rycka loss och göra om allting efter 25-30 år (om man har tur), det är det inte värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt slänga på det på min båt, men efter denna och annan information så skrinlägger jag allt vad trädäck heter.

Tack för väl uppmålad beskrivning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns helt fel hade Palms Trä en instruktionsvideo som visade hur man lade ribbdäck, http://www.palms.se/

Ring och kolla. Annars finns det en del att läsa på Sika´ s hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det finns ju sätt att hellima relativt tunna trädäck. Fördelen är att du slipper hål genom däcket och att du inte tillför en massa vikt i onödan. Jag har själv använt den tekniken några gånger med mycket bra resultat. Se tex nedanstående länkar:


 
http://www.epotex.se/page/140/155/27
http://www.pondussnickeri.a.se/PDF/GTTD.pdf 
 
MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

självklart skall du lägga teakdäck!! Alla belackare av teakdäck har tummen mitt i handen eller föredrar funkonalitet före skönhet. Att lägga teakdäck är enkelt om man har någorlunda träkänsla och normal händighet. Maskiner som behövs tycker jag är bandsåg, bandputs, dragpassare div. tvingar och bandslip. Jag lägger just nu ett nytt teakdäck på min Player 311 och uppskattar kostnaden till ca: 10000:- inkl.trä och Sikalimmer/ noter. Snacket om 1000-tals hål i däcket och risk för lekage är enormt överdrivet. Du kan med s.k.hellimmning helt utesluta skruvhål och få ett homogent teakdäck med pluggar och allt. Vilket plastdäck går upp mot ett vackert trädäck med snygga detaljer och omfattningar??? Ska försöka lägga in lite bilder på hur arbetet fortskrider för att visa hur enkelt det är.

mvh

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla

Hej

 

Jo de e riktigt smaken e som baken. Men de e inte alla som bara tänker i pengar, och eventuelt om man förlorar pengar om tjugo år, och att värdet skulle halveras på en båt med trädeck? Konstigt tänkande

 

God Jul

 

gick julen ihop? fick du tillbaka lika mycket som du gav, har du räknat rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teakdäck är vackert men det är en orimlig proportion på prislappen. En kompis la om teakdäcket på sin Omega 42. Prislapp: 250.000:-

 

Att då stå inför ett begköp och kunna välja mellan en båt utan eller med teakdäck, ja då är valet enkelt eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla


Så du menar på fullt allvar att förutom en fet räkning på 250 000:-

så sjunker priset på hans båt till halva värdet för där är teakdeck på den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja valet är snorenkelt! den med teakdäck så klart. jag skulle vilja se ett exempel på hur en båt tappar hälften i värde.. låt se på en storebro 40 baltic som vi nyss blivit ägare till.. en sådan i bra kondition kostar runt 1.4 milj. så du menar att en sådan utan teakdäck går på cirkus 2.8 milj???
 
Sen kan jag bara tillägga det att om man ska lägga ett pvc däck så är valet även där snorenkelt.. det finns vad jag vet två alternativ flexiteek och tekdek. flexiteeken är mycket mjukare och har en skönare känsla att gå på. tekdek har inte alls den känslan det är hårt och glansigt med andra ord ser det väldigt plastigt ut.
 
tekdek säljs utav biscaya marin http://www.biscayamarin.com/
och flexiteek utav flexiteek och deras återföräljare www.flexiteek.no
 
kontakta dom företagen för provbitar så ser ni skillnaden.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Scandinavian Teakdeck vid Terjärv i Österbotten (http://www.stdeck.fi/ ) lär producera efter dina mallar färdigt formade paneler av teak, som du kan limma på plats med Sikaflex utan ett enda skruvhål. Halvannat år tillbaka då jag tittade på det, var prisena i samma kategorie som för Tekdek och andra imitationer.

 

Tjockleken av panelen är ca. 6..8 mm., dvs mindre än vid däck av stavar med skruvar. Installationsarbetet i stort sett detsamma som vid en teak-imitation levererad som färdiga paneler, och betydligt mindre än om du skulle bygga däck med skruvar. 

 

Monteringskostnaden som är betydlig, kan du spara genom att montera däcket själva: ta bort alla beslag och dyligt, preparera alla betr. ytorna med att slipa dom plana, och sen göra monteringsarbetet med Sikaflex.

 

Och så tycker jag att ett däck med teak är snygg och bra och ger ett bra forfäste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, hans båt är återställd till ursprungligt skick till en kostnad på 250.000:-

 

Som sagt, smaken är som baken. Jag PERSONLIGEN skulle aldrig köpa en begagnad båt med teakdäck. Jag anser som de flesta att ett teakdäck är oerhört vackert och skönt att gå på, men jag vill inte ha en tickande bomb ombord.

 

I slutänden är allt en fråga om pengar vs värde. Om man har råd att vinterförvara sin båt inomhus i uppvärmda lokaler, ja då finns det hopp om en lång livslängd på ett teakdäck även på våra breddgrader. Det som tar kål på ett teakdäck i Sverige är inte sommarsolen utan vinterförvaring utomhus med omväxlande frost och tö samt regn och snö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Egentligen snackar vi ju om helt olika saker här.


 
1. Ett traditionellt teakdäck med tjock teak, kanske 12 mm, skruvad med en helsikes massa skruvar. Detta ger en rätt stor tyngd högt upp i båten utan att bidra till styrkan och emöjlighet till läckage genom alla dessa hundratals eller tusentals hål vi borrat.
 
2. Ett tunt, 4-6 mm,  hellimmat däck utan skruvhål. Lätt, ingen ökad läckagerisk men inte lika mycket att slita på. Däremot kan det, rätt utfört, bidra till styrkan i däcket.
 
Plus, givetvis, diverse mellanvarianter, och där räknar jag även in alla typer av s k fuskteak.
 
Så innan man alltför självsäkert säger att det är skitbra eller att det är ren skit ska man kanske fundera lite på vilken typ av teakdäck det är man avser? 
 
Två olika typer av däck med olika egenskaper, det enda de har gemensamt är egentligen utseendet. Och namnet.


 
Gott nytt år allihop!
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla

Frågan det handlade om var väl halverat pris på båtar med teakdäck. Vad är grunden till dina påstående. Undrar om alla varv som säljer båtar upplyser sina kunder om halverat andrahandsvärde om dom väljer teakdäck, specielt dom som inte levererar utan teakdäck.

Förklara istället var du hämtar dina uppgifter ifrån.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som tar kål på ett teakdäck i Sverige är inte sommarsolen utan vinterförvaring utomhus med omväxlande frost och tö samt regn och snö.
 
Jo, där håller jag med. Jag kan inte förstå att folk köper båtar för en halv eller hel förmögenhet och sedan låter dessa stå utan täckning på vintern. En liten spricka i plasten eller i träet, vilket alltid finns, vattnet tränger in, fryser och expanderar, och sprickan är lite större. Detta upprepas gång på gång. Klart att båtarna tar stryk. Inte tror jag man behöver ha båten inomhus, men en ordentlig täckning är väl ett minimum om man är det minsta rädd om sin investering.
 
MVH
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden sätter priset på våra båtar. Jag har granskat många så tro mig, en båt där det regnar in i ruffen genom teakdäcket och där ribben spretar (i det här fallet en Albin Stratus, prissatt av en båtförmedlare i Sthlm till 650kkr), är inte värd ett SKVATT för någon annan än en okunnig båtspekulant. Allt måste rivas bort, sandwichlaminatet sågas upp, torkas, lamineras tillbaka med nytt distansmaterial, och sedan täckas med någon ny däckbeklädnad. Kostnad? Så mycket att man köper en Stratus utan teakdäck förstås!

 

Men det går inte att generalisera, det jag hävdar är att man ska passa sig jävligt noga för begbåtar med teakdäck. Det är i stort sett omöjligt att veta hur föregående ägare har skött sin båt samt vinterförvarat den.

 

Som påpekats så är det också skillnad på limmad ribb jämfört med skruvad.

 

Skruvad ribb sitter garanterat fast men kommer att läcka förr eller senare med intressanta följder för ett sandwichdäck. Ett limmat däck, om det håller och har rimlig ribbtjocklek (ska kunna nåtas om!), kan vara ett alternativ. Men vad jag förstår så kör fortfarande Hallberg Rassy, Najad, mfl med skruvad ribb, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla


Du skriver nu att det går inte att generalisera, det e just de jag har försökt påpeka för dej genom dessa inlägg. Läs igenom dina inlägg. Visst teakdäck kan skapa problem om det inte är riktigt gjort från början och ej rätt underhållt. Men du Gapar om halva priset för båtar med teakdäck. Ungefär som att säja att alla som köpt trähus istället för tegelhus har bara halva värdet kvar från och med nu för de tycker jag o då måste det vara sant. Hur ställer du dej till båtar helt gjorda i trä? När fölorar dom halva sitt värde? Dom kanske förlorar alltihop på engång.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyla, jag ber om ursäkt om jag har trampat på en öm tå, men det var ett väldigt tjat om vad jag sagt eller inte sagt. Vad vill DU ha sagt? Här är det fritt att vädra sina åsikter utan att riskera att bli uppeldad, eller hur? 

 

Om jag ska försöka förklara mig så ska mitt uttalande om värdeförsämring tolkas som att antalet båtspekulanter minskar om du ska sälja en begbåt med teakdäck (kanske med hälften?). OM du tillåter mig att generalisera så finns det två typer av båtköpare:

 

1. de som bländas av teakdäck och inte bryr sig/känner till riskerna och betalar ett jämförbart eller t.o.m högre pris än motsvarande båt utan teakdäck.

 

2. de som känner till riskerna med teakdäck och helt sorterar bort dessa objekt i sitt sökande efter båt.

 

Jag inbillar mig att kompetensen bland beg-båtspekulanter har ökat och att andelen i kategori 2 är dominerande. Det kommer förstås att påverka prisläget på båtar med teakdäck. OK?

 

Läs till exempel artikeln om Hallberg-Rassyn med läckande teakdäck i Segling 2006-3. Där berättas om en kategori 1-köpare som försöker stämma säljaren för att däcket behöver läggas om. Det är tämligen lönlöst eftersom det betraktas som normalt slitage, även på en Hallberg-Rassy.

 

Och ja, jag jobbar med båtar men inte med omläggning av teakdäck. Det är ett jäkla jobb som kräver tillgång till uppvärmda lokaler och torkutrustning. Det är dock god business för båtbranschen eftersom många 20-30-åringar med teakdäck behöver läggas om. Min egna 25 år gamla båt har nylagd teak i sittbrunnen men däcket (utan teak) ser i övrigt likadant ut som för 25 år sedan. Att lägga om teaken i sittbrunnen gick lös på mer än 10.000:-. En tidigare talare nämnde samma summa för att lägga teak på hela däcket. Det fattas en nolla där va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla

Här är inga ömma tår och det är helt ok att tycka vad man vill. Det handlar om att generalisera som jag tycker du gör .I marinbranschen precis som i alla andra branscher finns folk som kan påstå vad som helst ,sen om någon undrar om det finns belägg för ett påstående ja då handlar det om ömma tår o kompisars båtar. O jag vet allt om denna bransch för jag har lagat ett roder i tvättstugan eller i pannrummet minns inte så noga. Nä vill du upplevas som seriös varvsägare så tillägg efter dina påstående att detta är vad jag tror t.ex. Så hade aldrig denna diskusion uppstått. Jag är fullt medveten om vilka risker det finns med vatteninträngning i ett däck. All utrustning som skruvas i ett däck är läckagerisk förr eller senare. Skotskenor, med rejäl belastning ett exempel som du inte nämt  men som sagt allt du skruvar ditt. Sen får du lov att tro vad du vill. Me du det får även jag.

Gott Nytt år o lycka till med din reklamkampanj

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Tyla för ditt seriösa inlägg och bidrag till diskussionen. Jag är en vanlig anställd som bedriver båtbesiktning och båtrenovering som en sidoverksamhet till mitt vanliga arbete. Jag varken vill eller behöver göra reklam för detta, jag har redan fullt upp. Och jag behöver definitivt inte förklara min verksamhet för dig. Om vi nu ska kasta paj på den personliga nivån så gissar jag att du är grinig för att du själv sitter med en gammal båt med teakdäck och våndas inför omnåtning eller omläggning? Kanske är motorn också åt helvete och du spenderar helgerna för att leta reservdelar som inte finns och svär åt allt som har med båtserviceföretag att göra? Det är OK och i vissa fall berättigat, men dra inte alla över en kam är du snäll.

 

Det här är mitt sista inlägg i den här diskussionen - som i min mening har gått överstyr. Läser någon admin detta så är det läge att låsa tråden i nuläget. Om ditt syfte har varit att döda en debatt så har du lyckats. Gratulerar!

 

Tack för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Consensus det fattas ingen nolla!! Dina uppgifter verkar vara väl friserde och kanske bygger på sådana exempel som ägger båten på varv, beställer jobbet och hämtar ut den på våren, då..... kostar det säkert 250000:- Låt oss göra ett räkneexempel..... 

Antag 31 fots segelbåt som skall beläggas med teakdäck. Ganska normal däckyta är då ca:5-6 kvm. Säg att vi har ramvirke 50 mm som formpassas ur 95 mm virke både mot ruff och fotlist samt mittfiskar till däck och förlucka samt ca:140 m 12 x 36 mm ribb dessutom tillkommer 12 x 95 för samborden runt sittbrunnen och aktern.Kostnad ca: 8000:- om du handlar på rätt ställe dvs, du ger 25 kr/ m för ribb och 120 för det breda materialet.Till detta kommer Sikaprodukterna, skruv, nåttejp, försänkarborr plus lite övrigt. Jag skulle ljuga om det skulle kosta mer än 12000:-!!!!!

Till detta kommer naturligtvis ditt eget arbete men som vanligt när det gäller intressen kan man inte räkna detta.

Tidsåtgången då, hur lång tid tar det??

Låt mig återigen ta min egen båt som exempel.

Rivning av beslag, pulpit, skotskenor m.m. 1 dag

Rivning av bef. teakdäck 2 dagar

Slipning, spackling, slipning 1 dag ( laminatet var torrt )

Inpassning av ramvirke 3 dag

Läggning av teakribb 3 dagar

Märkning, losstagning, limining 1 dag

Pluggning 1 dag

Notning 1 dag

Slipning 1 dag

Återmontering 1 dag

Tot ca: 15 dagar

Observera att laminatet var i de här fallet helt ok, om inte hade det tagit ytterligare två veckor plus några sköna tusenlappar!!

 

Vart 25:e år gör jag detta jobb med glädje för att trampa ett teckdäck och låta ögat se dess underbara utseende.

 

Hur är det förresten med alla gamla blekta och urlakade golcoatar samt böldpestar måste inte även dessa underhållas och renoveras allt efter tiden går???

 

Nej, nog är det så att som det sägs:

Välvårdad båt, värdet består !!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...