Jonte68 0 Postad 9 Juni , 2006 Går och är sugen på en Ryds 480 Rsi med en 30hk. Är det någon som har någon erfarenhet av denna båt, typ om där är någon planingströskel eller något annat som kan vara bra att veta. Tackar på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Juni , 2006 En trevlig båt enl. mitt tycke. Har visserligen inte haft mer än denna motorbåt men den var aldrig till något bekymmer. Köpte den beg. och såldes efter några år till högre pris trots att styrningen gick sönder när stången vid motorn fastnat ihop. Köparen slet båten ur händerna på oss. Vi hann inte göra i ordning båten till försäljning. Hade just fått ur vattnet som fyllt båten under vintern, dragit sönder Teleflexen och allt var kaos då förste köparen dök upp och bjöd 5000:- mer än vad vi givit. Smörj allt som rör sig i styrning och motor så det inte fastnar ihop är väl vad jag kan dela med mig av mina få erfarenheter. T.ex när vi köpte den så startade motorn bara när batteriet var i toppskick. Startmotorns kuggkrans (Johnson 30) hoppade inte upp mot stora drevet på svänghjulet då det behövs en kraftig varvtalsökning på startmotorn när den börjat kärva på skruven. Funkade jättefint när man plockat isär och fettat in. Styrningen kärvade dels i rattlagret som gick jättetrögt och senare på våren när vi skulle sälja den i styrstången till Teleflexstyrningen bak vid motorn. Tog isär och smorde in. Gymnastisera skruvarna för impellerbytet varje vår även om inte impellern byts. Den är av modellen hållbar - utan böjning av impellerbladen - och håller i evigheter vilket är problematiskt när den väl slutar att fungera. Båten gick att köra i olika farter utan så markant planingströskel och gick väl drygt 20 knop med några personer ombord. Kolla vatten i flyttanken i durken. Det läcker lätt in vatten i den och båten blir jättetung. Sätt i en självstartande länspump om det inte finns så slipper du komma ner till båten och börja med att ösa om det regnat. Eller begära lyftkran om den regnat ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte68 0 Postad 10 Juni , 2006 Tack för ditt svar. Alltid bäst att höra med någon som redan har en liknande båt. Tusen tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser