Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Spinspider

Man blir ju förbannad

Rekommendera Poster

Gäst RobertLind

jocke, det vore mycket roligare att se dig simma i 12 knop med orven efter dig2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha kul men inte tillräckligt kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer du upp till 12 knop 21.gif\. Det är klart att alla vill se att du kan pressa upp den till denna magiska gräns.smiley-tongue-out.gif\

Har nämnt det tidigare i något sammanhang, att det finns bil och flyg om man har bråtton  smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller till på västkusten.. Närmarebestämt i Fjällbacka... Idagens läge kör jag en Jänkare på 23 fot, hade en styrpulpetare innan... Men mina förälldrar har haft både segelbåt, snipa, och kabinbåt.. Och man har väll lånat någon gång (Diesel e ju lite billigare iaf)... Jag har iaf inte märkt av någon större buskörning... Mycket tid läggs på att Gneta på tex vattenskotrar mm när d egenteligen är alla dessa små Snurrebåtar som är den verkliga faran. Förra året såg jag med häpnad 2 st småglin i en Gummibåt med ca 15hk köra gasen i bått inne i hamnen runt runt runt... Är inte detta buskörning??? Det är iaf det jag reagerar på. hellre en svallvåg än en vass och högvarvig proppeller runt mig.. så resonerar jag iaf... Men så for d gäller sådant så reagerar ingen... men dom blir förbannade så fort d kommer lite vågor.... Detta är den ända form av buskörning som jag kan komma på att jag har stört mig på... och d roliga är att det är samma visa varje år... Ända skillnaden är att 15hk nu har blivigt 100hk....

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev ett långt ämne detta med många synpunkter. Ska avsluta mitt deltagande med en dagsrapport från hamnen, där jag firade Nationaldagen med att lacka diskbänken och lite annat.

Faktum är.

Att på em. så kom det stora flertalet båtar tillbaks till hamnen och då började alla dessa gungningarna och sugningarna.

Att det var i huvudsak (90%) snabbgående båtar som orsakade detta, då dom körde som om dom var jagade av hin håle själv, ända in i hamnen.

Detta är en av tjusningarna som jag inte kan förstå.

Hej alla och ha det så bra smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man undrar ju osökt om det går att få bukt med detta ständiga fartjagande. Har man motorbåt ska den helst framföras med full gas numer. Jag är ingen vän av hastighetsövervakningar men KBV eller Polisen kan ju stå vid vilket utlopp som helst från populära hamnar och håva in kosing! Kanske skulle detta få ner hastigheten? Sjöfylleriet ska vi inte tala om!

Vid en titt på Utterns forum - www.uttern.se - så dominerar dessa ständiga inlägg om hur man får sin båt att gå fortare.

HJÄLP, min båt gör endast 38,7 knop. Hur skall jag bära mig åt för att komma över 40-strecket? Jo då ska det bytas propellrar för tusentals kronor för att öka några usla knop. Ska det ha nån betydelse? De flesta åker ju ändå bara inomskärs?!? Att göra det i dessa hastigheter, ja då försvinner ju hela tjusningen med båtlivet. Hur f*n tänker folk egentligen...

Nej nu är det nog ett minne blott med rogivande och avstressande sjöturer som ger ro för själen. Man kanske snart tvingas ha hjälm på sjön med ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken slog mej vad det skulle bli för ljud i skällan om det var segelbåtarna som seglade 40 knop och drog stora svall. Givetvis skulle all seglare då ta ner seglen och glida förbi motorbåtarna sakta och lugnt i 5 knop för att sedan ösa på 100 meter och sedan släppa av igen.. eller?Vad är det som gör er seglare så irriterade på motorbåtar? Förutom de som ni säger kör 10 meter fån era segelbåtar i 30 knop. då förstår jag att ni blir förbannade, det skulle jag med bli. Jag kanske inte är där detta händer för jag har aldrig sett en motorbåt betee sej på detta vis mot någon seglare. Även om jag förstår att det händer då och då så kanske det inte är lika ofta som många anser?

Jag har inget emot seglar eäven om det kanske låter så nu, men lite trist tycker jag det är att vissa seglare inte ens kan säga hej på bryggan eller höja handen och vinka på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid en titt på Utterns forum - www.uttern.se - så dominerar dessa ständiga inlägg om hur man får sin båt att gå fortare.

HJÄLP, min båt gör endast 38,7 knop. Hur skall jag bära mig åt för att komma över 40-strecket? Jo då ska det bytas propellrar för tusentals kronor för att öka några usla knop.

Lite försvar till alla stackars uttern ägare som vill ha lite mera fart.

Jo vi är ett gäng ägare av Uttern S64:a (vågar inte skriva detta på deras forum, de censurar direkt)

Den ska enligt fakta gör ca 40 knop med en 190hk och ca 43 knop med en 220 hk.

Nu är det så att ett antal av dessa båtar inte går så fort utan avviker ganska kraftigt och flera ägare försöker få dem att gå som de ska.

Visst kan det vara kul att det är lite klös i båten även med en V6:a och innebär inte att man alltid måste åka fort samt där det är olämpligt osv.

Antag att du köper en båt som du förväntar dig ska göra ca 40 knop och även under absolut perfekta förhållanden inte gör mer än 32-34 knop, då blir man iriterad och vill åtgärda problemet. Alla med motorbåtar vet att ju högre upp i fart man kommer så krävs all mer kraft och detta är troligen orsaken till att de inte går fortare. Alltså försöker man finna problemet. BÅten är inte så stor och med en V6:a på 190 hk och 4,3 liter så var det sjutton om det inte ska bli lite drag.

Numera har uttern skrivit så här i sina faktblad för båten:

Båten gör ca 43 knop på maxvarv.

I marchfart gör båten ca 26 knop och har en bränsleförbrukning på ca 1,12 liter/Nm.

Dessa siffror skall endast ses som vägledning. Stora variationer kan förekomma.

Jösses, tänk om Volvo hade skrivit så om nya S80.

Har en bekant som köpte en S64:a med 190hk som maxade 32-33 knop. Han lämnade tillbaka (bytte) båt till en S64:a med 220hk i tron om att han då skulle få en som gick som förväntat.

Nu finns det flera som har S64:a av äldre typ med 190 hk som gör drygt 40 knop och därför borde denna typ av båt gör liknande. De är tillverkade i samma form och har motorer som är precis likadant monterade mm.

Detta är troligen anledningen till att vissa Uttern ägare försöker få fart på sina båtar. Detta är med stor sannolikhet mycket pinsamt för Uttern och därifrån får man ingen hjälp till varför de går lite segt

Jag själv har en S64:a som går för sakta.

Men om någon läsare av detta har några BRA tipps på hur man får båten att gå lite bättre så mottages de varmt.

Visst är det kul att åka lite fort när vädret är rätt och det är på rätt ställe.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Vi är nog likadana allihop!Jag seglar,lägger till i en fin vik.Det kommer in andra segelbåtar som lägger till. PLÖTSLIGT!!!!!Släpps ungarna lös,far fram och tillbaka med sina jollar tills dom somnar.Är det av omtänksamhet inför andra, eller är det för att barna ska ha något att göra,eller,!? Är det för att slippa barna ett tag?Det kan jag förstå i så fall,för att med sådana föräldrar så måste ju barna få utlopp för sina besvikelser.

Hade

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snabbgående motorbåtar drar inte mycket svall.

Här är en bild på min pulka i ca 50knop.

Titta en bit bak så ser man att det är väldigt lite svall.

Tyvärr så har jag ingen bild på full gas.

/V8dc, som alltid försöker visa hänsyn

post-3024-1394234677,2366_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en mycket enklare förklaring. Dom hinner inte med på sjökortet och plottern har de inte fattat hur den funkar. Så var göra - jo håll dig nära andra båtar för har de inte koll så märker du iallafall om de går på grund. Så enkelt som det.

Det finns en regel till för denna kategori - kör nära pinnarna för de sitter aldrig på grunden utan på sidan av - kör nära så slipper du oroa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

En kompis frågade om han skulle gå på höger eller vänster sida om pinnen där ute?håll till höger sa vi,det gjorde han men även på tillbakavägen!!!

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jollehojje

Är det för babymaten då?
(Stornapp) inte stor napp :P 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej jimmy-lars jag tycker inte att 30 knop gör så mucket ....men ... när de visar hänsyn så släpper de av  10 m innan de passerar vilket resulterar i enorma svall då båten sätter sig då hade de väl lika gärna kunnat kört på som vanligt..........eller???

råkade ut för detta  igår 6 juni en belåten raggarmustage beklädd herre som tyckte han var fräck då han precis passerade bara skakade på huvudet....................IDIOT.............. min mening

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Jag har inget emot seglar eäven om det kanske låter så nu, men lite trist tycker jag det är att vissa seglare inte ens kan säga hej på bryggan

Hej!2.gif\

Mvh

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dåligt tycker jag sjöfolk som sjöfolk.

det handla för många om attityd,.

skulle kunna tro att de chaufförer hela bunten de beter sig så. har själv varit en dock inte asocial sådan.

hej urban21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Nä det håller jag med om För ju fortare du kör med en snabbgånde båt, dessto mer luft pressar du under båten och skrovet lyfts upp och tvärt om. Men det är ju inte det som är frågan direkt. Utan att vissa sniker när dom kör förbi i 50 kn. Dom har helt enkelt inte vett att tänka Oj ska nog inte köra så nära... Å trots att som du säger så blir det inte så stora vågor Men det är tillräkligt och förbannat irriterande Vad skulle hända om en segelbåt blev tvungen att slå när dom kommer farande i 50 kn. *kapoff*

smiley-foot-in-mouth.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle det bli *kapoff*????

Jag kör inte nära andra båtar i de farterna.

Jag skrev förra inlägget eftersom många skrev att snabbgående båtar drar mycket svall, vilket inte stämmer. Inte när de går i planingsfart iallafall.

/V8dc, som även åker med raka rör8.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Hej Krawa

Du skulle ha läst hela inlägget så hade du förstått vem som skrev vad.

Hade

Urban  21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Jag skrev inte att DU kör nära jag skrev DOM

Sen så tycker jag du skall läsa mitt påpekande igen samt första inlägget

Ha en skön sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Gud är god ORVEN när han skapar sådana kompisar som kommer på så strålande ideer Gissa vad jag skall ladda min båt med i sommar

Som kompisen sa när vi diskuterade detta ständigt ökande problem jag ska ta med småknott nästa gång. Jag undrade vad småknott var och svaret blev små gatstenar som är fyrkantiga och fina att dynga iväg

Fick många goa skratt

Ha en helt underbar sommar

M

post-17611-1394234677,4644_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojojoj

Det var en lång tråd om hur eländigt vi ser på varandra.

Nä bort med det där och se det positiva i tillvaron. Vi kan samsas på sjön om bara den goda viljan finns. Att beklaga sig över folk som inte sköter sig skapar inte något positivt - de kommer ändå aldrig att bli förnuftiga.

Se det positiva och lyft fram det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg på kast loss på tv4 plus ikväll, Vroooom

Där fick man lära sig hur man kör slalom i hög fart utan att köra på hindret.

Kan vara bra att kunna så man slipper för stora svängar runt.

Viktigaste man fick lära sig var att trimma upp/ned proppen så man får rätt bett i fören och att man ska börja med t.ex 15 knop för att sedan öka farten till 20-25-30-40-50-

Han ä la go Harald

//Vroooom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rackarns, jag missade kasta loss.. Men men jag var nere vid båten istället och det var inte så tokigt det heller. Som någon skrev här att dra av precis innan är ju som sagt ännu värre, antingen slår man av i tid och släpper sjön och går skat förbi, eller så håller man planingsfart och går förbi på lämpligt avstånd, det är min syn på saken iaf. Alla dessa grinig miner mellan seglare och motorbåtsfolk är rätt onödiga, tänk så bra det skulle kunna vara om alla var trevliga och hejade på varandra, alla visade hänsyn mot varandra och folk kund eha lite förståelse för att det inte fungerar att alla ska slå av på farten jämt och ständigt. Många skälle rpå yrkestrafiken som inte slår av och hit och dit men vad ska de göra i trånga farleder med mycket båtar när de har pressade tidtabeller? Det är väl bara gasa och vara glad så länge ingen tar skada av det. för båtarna är byggda för vågor trots allt så surra fast prylarna så är det ju lugnt även för svall från större båtar. Själv tänker jag fortsätta puttra på i 7 knop så stör jag ingen förhoppningsvis. Ha en bra sommar allihopa och som nå gon annan sa, tänk på allt trevlig toch positivt istället =) 

//Jimmy  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har full förståelse för problemet som sådant. Bara D68:an blir inkörd så skall jag kolla toppfarten jag med, var så säker. Dock ej med seglare inom kabellängds avstånd ;-)

För övrigt så hälsar jag på alla jag möter på sjön...

*vinkar*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stenhögen flås smiley-tongue-out.gif\ en hägring.

Va hittade du den, eller vet du om en hög med lite mindre sten, så att jag kan lasta i så det räcker till en förmiddagsmiley-cool.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tryckte fel, för stenhögen kom inte med som var meningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Man kan ju köpa pimpelsten som finns till groggen Dom är 4-kantiga och medell mindre Eller så får man tigga sten av våra ligister som finns på stan   21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst RobertLind

lång tråd, hmmm bra idé. Kasta ut ett långt rep när busarna kommer. Sen kan man ju slå vad om hur många varv repet lindas runt propelleraxeln innan det blir stopp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

ja just det sjövet var det ja???????????smiley-yell.gif\

MVH laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...