fjallstrom 0 Postad 4 Juni , 2006 hej alla ni som kan mer än mig. jag och min lilla familj (hund, barn och tjej) går i budgetbåttankar. och har snackat lite löst om en crescent 418. ser ut som rätt budgetläge och ändå som att den skulle kunna fylla våra behov, dvs vissa övernattningsmöjligheter och kunna tuffa runt i stockholms skärgård. vi är inte så bekvämliga av oss och skulle, rent estetiskt, passa väldigt fint i en orange 418.men nu kollar jag runt lite och hittar andra modeller som skulle kunna vara lika bra kanske, t.ex. en crescent skipper, tex. så min fråga är typ, vad ska man tänka på innan man bestämmer sig för modell, och vilka saker ska man se upp för på en begad ht-båt. saker vi värdesätter är noll underhåll, bränslesnål och under 30 tusen ink motor. finns det nån ännu bättre modell i vårt prisintervall? tacksam för alla svar. /peder, gustavsberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Juni , 2006 Hej, Nån av dessa kanske passar: http://www.blocket.se/vi/8415098.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/8383928.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/8381483.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/8425805.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/8421272.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/8404042.htm?ca=7_s Kanke går att pruta lite på: http://www.blocket.se/vi/8311881.htm?ca=7_s (den har lite nyare motor så en kan vara bra ur den synvinkeln) Noll underhåll - ni måste räkna med att en båt för 30 tusen kr blir det lite småpyssel med. Viktigt att motorn servats annars får du göra det innan du ger dig ut på sjön i sommar. Serva sen motorn varje höst inkl att konservara den med konserveringsolja samt töm förgasarna på bensin, då startar den i regel utan problem nästa säsong. Som man bäddar får man ligga kan man säga. Om handbok till motorn saknas så kan du alltid köpa en hos t ex Marinshopen. Nytt batteri är i regel en bra investering för då vet man vad man har att utgå från och det bör hålla 2-3 kanske 4 säsonger om du sköter det och håller det laddat (även över vintern). Båten i sig får du räkna med inte är så blank och fin, men det går att polera upp, det är ofta bara en fråga om tid och lite energi att putsa upp båten. Är rätt kul också att få till en lite nedblekt båt så den blänker och är fin igen. Tänk även på att du måste bottenmåla båten för at inte få beväxtning under botten, såvida du inte tänker ta upp båten på båtvagn efter varje tur. Kapell är en sak som förr eller senare är förbrukat så man får kolla på det som följer med hur länge det kan tänkas hålla. Finns kapellcleaner och man kan impregnera det så håller det längre. Ganska dyrt att låta sy upp nytt kapell. Motorn är det som kan ställa till mest problem på en äldre båt. Att den servats regelbundet ger förutsättning för att den kommer att funka i din ägo också om du fortsätter serva den. Impeller (vattenpumpen) är viktigt att man vet när den byttes senast så den är av gummi och slits med tiden. Man kan byta själv om man vet alla skruvar som skall lossas samt var man kopplar isär växelstången. Dock är det alltid en risk på äldre motorer att man inte får loss skruvar p g av att de ärgat fast eller så drar man av dem. Går dock att fixa med helicoil sen. Termostaten är ockå en sak man får se upp med då de/den kan fastna i t ex stängt el öppet läge. Men den kan man kolla genom att ta lös den och se att den öppnar och stänger vid den temperatur som står på termostaten. Kollar man i en kastrull med vatten och termometer, på spisen, med termostaten hängande i en vire. Några av de vanligare felen man kan råka på, men det är inte alls säkert du råkar ut för det. Kan vara bra att veta om det i alla fall. Köp hellre en något oputsad men hel båt som har en (dokumenterat) servad motor än en upputsad båt med en motorsom man ej vet hur den skötts om. Motor med eletrisk trim är lättare att få båten att gå lätt upp i plan och även gå lätt (så liten våt yta som möjligt) väl uppe i plan. Men räkna inte med att det finns på de motorer som Er budgetram tillåter. Dock bör den ha eletrisk start annars blir det jobbigt med att dra igång motorn för hand. När väl båt och ev båtvagn köpts så underlättar även en liten GPS navigator framfarten på mer okända vatten. Finns små handhållna som inte kostar så mycket, men man behöver elektronisk karta också och det kostar lite också. Men man klarar sig utmärkt med enbart kompass och papperskarta, som man under alla förhållanden skall ha ombord ändå. Slutligen ett tips: Om du köper båt så gå sen med i Sjöassistans eller Sjöräddningssällskapet. Om du får motorstopp eller råkar ut för nåt akut på sjön så kommer de och hämtar dig. För ca 585 resp 550 kr/år är det en billig försäkring. http://www.sjoassistans.se http://www.ssrs.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjallstrom 0 Postad 4 Juni , 2006 otroligt... vilket forumsvar. tack ofantligt för alla tips, jag lovar att pay it forward på detta forum när jag är lika båträvig som du! med tips som detta kan det inte gärna gå fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjallstrom 0 Postad 5 Juni , 2006 hej,vad tror ni om denna? ser ju ut helt okej för ett otränat öga som mitt. http://www.blocket.se/vi/8418637.htm?ca=11_s någon med erfarenhet av denna, nåt speciellt man ska vara uppmärksam på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 Juni , 2006 Hej, Ja priset är det ju inget fel på. 10 papp ruinerar man sig ju inte på. Men den är inte nån renodlad motorbåt och ingen renodlad segelbåt, lite varken eller (el både och) och det kan ev bli att ni tycker det blir en väldigt långsam båt att transportera sig fram med. Visst är man (el borde vara) på sjön för resans skull och inte alltid skynda till ett visst mål från A till B. Men det brukar vara så att om man börjar gilla båtlivet så ligger det i sakens natur att man utforskar nya platser och så. De tenderar att ligga längre och längre bort... och har man då en alltför långsam båt så tar det kanske halva dan ut och halva hem och man hinner knappt iland om man skall hem samma dag. Bra att vara medveten om den problematiken i alla fall. Båten i sig vet jag inget om. Men Crescent broshyren från 1978 finns här där det står lite om Skipper. http://www.cremo.se/kataloger/78/frameset.htm (sidan 9 och 9) Motorn, en Volvo Penta 60, kan bli lite knepigt att hitta reservdelar till då de inte tillverkas längre (upphörde väl tillverkas nån gång på 1980-talet). Jag skulle rekommendera en motor där tillverkaren fortfarande finns kvar (t ex Mercury, Yamaha, Suzuki, Johnson) och inte är alltför gammal (helst sent 1980- eller början 1990-tal ungefär). Ju äldre motor desto störe risk för underhålls-/åldersrelaterade problem. Kanske Ni kan tänka Er en segelbåt med en liten utombordare på? De är i regel mycket rymligare att sova i och så blir det ju billigt både i inköp, drift och försäkring. Nackdelen blir på- och avmastning men sånt kan man ju få hjälp med eller så lär man sig själv med råd från de som kan. T ex en Ohlson 22 med en utombordare (som ni kan dra igång när vinden mojnat) är ett säkert köp. Seglar bra. Här har du ett exempel: http://www.blocket.se/vi/8381977.htm?ca=7_s Nästan ny motor - Yamaha 5 hk. Skick på segel och så framgår ej. Tror du bör bestämma dig om det är i första hand en motorbåt eller segelbåt du önskar dig. Motorseglare som är så små som den du hitta tror jag kan bli lite tveksam både som segel och motorbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjallstrom 0 Postad 5 Juni , 2006 tack för bra input, vi ska åka och kolla på den imorrn. för litegrann känns det som att det var så billigt att man skulle kunna ha den en sommar och sen sälja för typ samma pengar till våren igen. i och med att vi har i princip noll erfarenhet tänker jag att det kanske är en bra båt att börja med och göra alla misstag på. sen nästa sommar kanske man vet mer exakt vad man vill ha. men som sagt, vi får se imorrn. har fått med mig en båtgalning till granne som kan ställa alla kritiska frågor. tack för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 Juni , 2006 Ja, det är ett klokt resonemang. Lycka till med ev båtköp och ev turer på sjön i sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser