Gäst Palle kuling Postad 27 Juli , 2003 Har köpt en Bayliner 2152 av en privat person, nu visar det sig att det är en 1952:a som jag har fått, är tyvärr helt okunnig om båtar så jag såg helt enkelt ingen skillnad så där i vattnet eftersom jag aldrig sett en 2152:a live förut .men vad ska jag göra ?? Polisanmäla eller vad ?? Jag tror till och med att förra ägaren inte heller visste att det inte var en 2152:a men nu har 2 reparatörer (ja den gick sönder med det samma också) tittat på den och båda har sagt att det är en 1952 som jag har. Det är ju en väsentlig skillnad på priset Hjääälp tack !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst En som också åkt dit .... Postad 28 Juli , 2003 Hej! Om ni skrev ett ordentligt kontrakt där säljaren påstår att det är den båttyp du trodde att det var, kan du gå på honom. Det räcker att båten är av annan årsmodell än det som påståtts så kan köpet hävas eller prisnedsättas. MEN om du går med i Kryssarklubben har de en jurist man kan rådfråga och jag tror också att någon av de svenska båttidningarna (inte båtnytt) har en juridiskt kunnig person man kan tala med. Försök diskutera med säljaren - (har han köpt båten för mindre än tio år sedan kan han i sin tur gå på sin säljare också.) Advokater är dyrt, jobbigt och osäkert ... så undvik om du kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Palle kuling Postad 28 Juli , 2003 Tack för svaret Det jag har är ett kvitto där han skrivit under på att det är en 2152 samt regnumret på båten, det är med hjälp av detta regnummer som jag tagit reda på att det är en 1952 som jag fått, Vidare så finns fortfarande annonsen kvar på blocket, västernorrland och båtar så står det där en bayliner 2152 med bild och allt, det som retar mig mest är ju att om jag kunnat mer om bayliner så hade jag antagligen sett direkt att det inte var rätt båt. Hur hittar man kryssar klubben ?? verkar vara en god idé att bli medlem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst !! Postad 28 Juli , 2003 Hej! www.sxk.se Jag tänkte inte på det innan men det kan ju vara så att du inte utnyttjat din besiktningsrätt tillräckligt ... Normalt krävs kanske att du anlitat en besiktningsman för att du ska anses ha besiktigat båten ordentligt. Men om en besiktningsman hade vetat eller funderat över båttyp? Som sagt tala med någon annan än mig ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst palle kuling Postad 30 Juli , 2003 Jaha ja , nu är det klart , det är fel båt som jag fått, har fått bekräftelse från bayliner samt att jag har mätt båten, det är alltså en 1952 bayliner jag har fått istället för den 2152:a som jag trodde mig ha köpt. Jag har betalat 110 000 kr för den och prisskillnaden ner till en 1952 är minst 30-35 000 kr. (någon som har en annan åsikt) Säljaren har alltså annonserat ut båten som en 2152, och även skrivit kvitto på att det är en sån modell. Jag har talat med den jurist på kryssarklubben som någon tipsade om (tack för kontakten) och har på hans inrådan skickat ett brev där jag ger säljaren 10 dagar för att hämta båten och se till att pengarna kommer in på mitt konto igen. Om detta ej sker så skall ärendet tas vidare till tingsrätt där vi kommer att kräva ersättning även för resa (140 mil) samt 2 hotellnätter samt skadestånd, säljaren (om han förlorar ) får även betala rättegångskostnaderna. Jag hade kunnat tänka mig en prisuppgörelse om det inte vore för att båten inte heller fungerar som den ska , den går varm, har kostat på 750 kr redan på ny impeller och bytt en avgasbälg som sprack, utan resultat , båten måste in på varv för att repareras , och det kan ju bli hur dyrt som helst eftersom jag inte vet vad som är fel. Felet kom alltså direkt vid sjösättning på väg till bryggan där den ska ligga (ca 2 km båt åkning) och sedan dess (för ca 1 vecka sedan) så har jag alltså inte kunnat åka alls. Vad tycker ni som läser det här ?? Har jag min fulla rätt att kräva det som jag gör ?? eller är Jag en idiot som får skylla mig själv ?? Har läst igenom köplagen och enl den så har man rätt att reklamera och häva köpet om varan är felaktig eller ej fyller sin funktion, detta även om den sålts i befintligt skick. Detta gäller privatpersoner, skillnaden med konsumentköplagen är att man ej kan vända sig till konsumentombudsman utan får gå direkt till tingsrätt. Jag är jätte tacksam för all hjälp och moraliskt stöd jag kan få. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 31 Juli , 2003 Jag hatar själv säljare som påstår att tex båten är årsmodell 82 i stället för som i värkligheten 78. Lurar på folk trasigaprylar som påstås va i nyskick och att det är inga fel alls. Jag tycker du gör rätt Häng kräket !! Nog visste han villken båt modell det var va så säker ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst TG Postad 31 Juli , 2003 Om säljaren är lite smart backar han redan nu och låter köpet gå tillbaka. Han kommer att få det svårt. Accepterar du en prisnedsättning och en del pengar tillbaka borde han vara ytterligt tacksam för detta. Det kan ju vara en lösning ocm du gillar båten i övrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael B. Postad 31 Juli , 2003 Ja för tusan,visst gör du helt rätt.Det skulle förvåna mej väldigt mycket om säljaren i sin tur inte visste om han ägde en 2152 eller 1952. Du har ju precis blivit båtägare och har ingen erfarenhet av båtar men kunde ju ganska snabbt konstatera att det var fel modell du köpt.Nä, han visste mycket väl vad det handlade om. Och att båten dessutom måste in på varv gör ju inte saken bättre. Lycka till. Mvh/Mikael B. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst ¤ Postad 31 Juli , 2003 Vore tacksam om du skriver hur detta tråkiga kommer att sluta (Hoppas givetvis på positivt resultat) så vi andra får lite tips hur vi skall bete oss om vi hamnar i en liknande situation. P.S Detta visar på att det kan vara en bra ide att anlita en besiktningsman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 31 Juli , 2003 Se till och få alla pengar tillbaka och köp den båt modell du värkligen länktar till =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Palle kuling Postad 3 Augusti , 2003 Det kan ni lita på att jag gör, ett svar ska ni få, skulle jag nu förlora i en rättegång så är det ju så att vi alla kan sälja båtar och kalla dom för vad vi vill, kommer någon stolle och betalar så går vi ju i så fall fria, och detta vägrar jag tro på att det är svensk rättvisa. jag har hänvisat säljaren till denna site, så han själv kan läsa vad andra anser och tycker vill han sen chansa på att gå till tingsrätten så tror jag att han har en hel del att förlora, själv är jag ju redan lurad så jag har inget att förlora, rättsskydd har jag så ..... come on bara så får vi se hur det funkar i Sverige. Det knepiga är att han säger sig inte ha något ansvar för att båten kokar , trots att det inträffar strax efter sjösättning ... vems fel skulle det då vara ... mitt ?? jag har bara transporterat båten och sjösatt den, har absolut inte startat den på torra land eller liknande , men det är klart det är lätt att skylla i från sig,och det är klart en del köpare kanske lägger sig platt på magen och skäms efter en miss som denna, men inte jag , tänker ta upp fighten rejält samt tala med tidningarna här nere för att se om de är intresserade av hur saker och ting kan gå till Kan avslöja att den kille jag anlitat för att sköta detta har haft många liknande fall och i samtliga fall så har säljaren fått backa så det ska bli intressant att se hur den här killen agerar... tycker faktiskt lite synd om honom... men men...den som lever får se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 3 Augusti , 2003 Det är inte ett dugg synd om honnom han har ju bara att lämna tillbaka pengarna och hämta sin båt i exakt samma skick han sålde den . Är han beredd att förlora i rätten så är det hans eget val. Som man bäddar mm. När du vunnit så låt någon båt tidning publisera ditt fall. tex vi båtägare bra tidning tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper Postad 4 Augusti , 2003 Naturligtvis ska Palle försöka få rättelse, men jag kan inte låta bli att tycka att det är slappt att inte bättre kontrollera vad man betalar 100 000 för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Palle kuling Postad 4 Augusti , 2003 Tja problemet är ju att det varit lite av husse på vissa båttyper denna sommar, har varit med och bjudit på flera men inte fått dom, därför tyckte jag att man var tvungen att skynda sig denna gång. Jag gav alltså säljaren ett bud bia mailen och sa att om han accepterade detta så skulle jag åka upp, och accepterade gjorde han. Efter att ha åkt 70 mil (enkel resa) med 1 hotellövernattning så är man ju rätt sugen på att handla båt, inget snack om den saken, sen när man väl är på plats så känns det ju lite snopet att då i det läget börja krångla, försöka få tag i besiktningsman kolla tidigare ägare etc , man är ganska mycket i säljarens våld, för ni vet det har ju alltid ringt andra som..... OSV Hade det varit här nere hade man kanske kunnat lagt lite mer tid på detta. Men går säljaren ut i sin annons och säger att det är en viss modell och att motorn är nyrenoverad så får man väl lov att tro på det och han såg ju inte direkt ut som en skum tjyyyv typ , utan tvärtom normal. Som det ligger till så tror till och med jag på att han har blivit lurad i sin tur, men jag tycker knappast att jag ska lastas för det Likadant med motorn, att den går varm, kan helt enkelt vara så att den stått länge oanvänd och därmed rostat i kylkanalerna. Visst vi hade kunnat åka en längre provsträcka än vad vi gjorde så kanske felet hade märkts men det var helt enkelt inte sjögång som passade att åka långt i , det blåste duktigt. Sen när de gällde de 110 000 kr , så hade båten gått OK och det hade varit rätt modell så är inte priset fel. Men som sagt var nu är det inte så och eftersom jag kan överbevisa säljaren om detta så har jag svårt att se hur han ska kunna övertyga en tingsrätt om att man får göra så bara för att man trodde att det låg till på ett sätt när det inte gjorde det. Jag menar jag kan väl inte vara den enda förstagångs köparen av amerikansk båt, alla kan ju inte vara experter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Monicka Postad 4 Augusti , 2003 Stå på dig du har blivit lurad, sådana oseriösa typer ska man inte låta gå fria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst ROBERT Postad 5 Augusti , 2003 Hejja palle kuling!!! Om annonsen ligger kvar på nätet skriv ut den då...Står det att motorn är ny renoverad där så kan de ju va bra att ha kanske?För den verkade ju inte vara i det bästa skicket... LYCKA TILL..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Palle kuling Postad 5 Augusti , 2003 självklart har jag skrivit ut annonsen.... den finns förresten kvar på båtbörsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst welle Postad 5 Augusti , 2003 hej! jag råkade ut för ett liknande fall för något år sedan, båten jag köpt gick sönder med detsamma jag sjösatt den. jag tog då kontakt med konsumentverket, som sa att det var upp till köparen att kontrollera objektet vid köp mellan privat personer. jag frågade då om man inte kunde gå till tinget, men dom sa att det skulle bli dyrast för mig. du säger däremot att du har rättsskydd, är det på båtförsäkringen eller hemförsäkringen? om det är på hemförsäkringen bör du kolla att det även gäller fordon utanför hemmet. hoppas det löser sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Palle kuling Postad 5 Augusti , 2003 Jag har en privatförsäkring på mig som person I detta fallet så är inte den trasiga motorn det som är huvudsaken, utan att säljaren sålt en båt med en viss modellbeteckning och längd och därmed pris anpassat efter denna som sedan visar sig vara en annan båt modell med ett betydligt lägre värde. det jag har föreslagit säljaren är att han betalar tillbaka det som denna båt är mindre värd jämfört med de annonser som finns och har funnits på nätet, dvs ca 30 000 kr, att han får stå för varvskostnaden. Antar han inte detta så kommer jag att driva ärendet vidare och hävdar då att hela båtaffären är felaktig eftersom fel modell har marknadsförts och sålts, i detta fall kräver vi alla pengar tillbaka (110 000kr) ersättning för de kostnader vi haft hade det varit jag som sålt denna båt så hade jag inte tvekat på det första alternativet. Killen som sålt båten slår tillbaka med att det på hans kvitto står att det är en 2152 så han trodde att det var en sådan han sålt samt att jag var ju där och provade och tittade på båten så jag får skylla mig själv. Till det så säger jag följande: Att han blivit lurad får han ju göra upp med den som sålde båten till honom, jag har ju gjort affär med den här säljaren och ingen annan. Att jag skulle ha upptäckt att det var fel båt när jag var där stupar ju på hans eget resonemang dvs han förutsätter ju att jag skulle vara en expert , när han i samma andetag säger att han själv måste ha blivit lurad så säger han ju själv hur lätt det är att se fel på dessa 2 båtmodeller. så jag tror nog jag har stor chans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Palle kuling Postad 5 Augusti , 2003 Glömde att lägga till att det finns ett ord inom rättsväsendet för denna typ av affärer och det är bedrägeri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 5 Augusti , 2003 Jag tycker du ska ha dina 110 000 kr tillbaka och köpa en annan båt. Den modell du värkligen ville ha. Detta är ju uppenbart solklart bedrägeri. Skriva under och övertyga köparen att det är en båt som det värkligen inte är. Stog det dessuton befintligt skick på kvittot ? Det skriver alla säljare när de ej har rent mjöl i påsen i tron att de går fria då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Nyberg Postad 6 Augusti , 2003 hejsan palle kuling! jag har själv hamnat i en situation, som påminner lite, fel på varan. jag köpte en vindrutebåt av en kille, en vator 15 gl med 70 hk evinrude. jag var ute och prövkörde båten och den gick fint. säljaren sade att båten tog in vatten när man saktade in farten, p.g av att en damasken var trasig, då tänkte jag att det var väl bara att reparera den, och köra vidare. efter en par 3 dagar började den ta in mycket vatten, och natten till den fjärde dagen sjönk båten. jag hade INTE kört på grund. både båt och snurra var under vattnet på morgonen när jag anlände till båten. jag lämnade båten c:a 4 på morgonen, vi hade varit ute och körit rätt länge, sen kom jag ner till den c:a 9 på morgonen och då hade den sjunkit, hängde endast i förtöjningarna. direkt på morgonen bärgade vi båten, jag hade förtöjt den vid varvet då, så vi började genast ta hand om snurran..(spola med färskvatten, veva runt med fetblandad bensin osv. jag ringde köparen, han ville inte komma óch se på båten, han vill inte häva köpet, han var envis. senare drevs det till rättegång. Vi hade anlitat 2 besiktningsmän som fick besikta botten, och alla konstaterade att det var en gammal stor spricka i botten, som hade varit länge. botten var (rutten) på en yta av c:a 1 kvm. så bevisligen var det så att jag inte kört på grund, utan det var en gammal skada. domstolen här kunde inte avgöra, utan fallet är nu vidare lagt till högsta domstolen vid ÅBO. det är fär jävligt när saker som detta händer, när säljaren tvistar emot, och antagligen vet, och skinnar upp säljaren. man får väl se hur det går. jag vill ju att köpet skall hävas, för plast jobbet på botten är mycket omfattande, när det täcker flera steglister, och man måste slita ur hela övre botten samt inredning. och motorn, går ju inte runt heller, i och med att den var under vatten, så det sitter fast. hoppas ditt ordnar sig, svara gärna! mvh. anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Palle kuling Postad 7 Augusti , 2003 Hmm, låter inget kul med trasig botten skillnaden dock mellan ditt fall och mitt är att du fått rätt båt i allafall, dvs en vator 15. Jag fick en båt som var 60 cm kortare och 15 cm smalare än vad jag trodde att den var att det var fel på motorn också..... Jag hoppas verkligen du får rätt mot den som sålde din båt, det skulle vara en varningsklocka för dom som funderar på att sälja ojyssta grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Augusti , 2003 Hej Palle! Jag har en granne som är överjävlig på affärer med båtar och bilar. Han sa till mig att det är 8 månaders ånger,bytesrätt med båt om de uppgifter som säljaren har uppgivit inte stämmer. Kolla upp detta noga så ger Du xxxx(säljaren) svart på vitt. Tips: Förlika med säljaren innan tingsrätt, dra av ordentligt för att det var fel modell, att den gick sönder mm. Har Du riktigt flyt så kan detta gå vägen och då har Du en båt som Du har kommit över till ett riktigt bra pris. Alltid sol efter regn , stå på Dig och lycka till. xxxx = Censur Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 December , 2003 Hej Palle! Jag undrar hur det gått för dig? MVH en som också ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Palle kuling Postad 3 Januari , 2004 hej nu ligger stämmningen hos Ö-Viks tingsrätt... vi får se vad som händer nu.. personligen tycker jag detta är lite spännande, för jag har råd att förlora.. men skulle jag göra detta så är det för djävligt för då kan man sälja vad som helst och kalla det för vad som helst och komma undan med det.. och då är det illa beställt med svensk rättvisa.. visst tycker jag synd om kilen som sålt båten till mig för han var säkrt lika lurad som mig... men han får ju faktiskt söka rättvisa hos den som sålde båten till honom.. eller ??? nu är jag inte fattig.. (inget skryt) men jag hade kunnat varit det och därför tvekat att söka hjälp via advokat och då hade vederbörande fått rätt direkt... vore tacksam att veta vad Svenska båtbefolkingen tycker egentligen om sånt här... är det OK att lura folk (med pengar eller inte) med en sådan här affär ??? Jag vill poängtera att jag oavsett ev penga skillnad hälsar lika glatt på en uttern 510 som en Sea ray 270 eller liknande... på sjön spelar pengar ingen roll alla båtfantaster är mina vänner om dom vill ha ett gott nytt båtägar år !!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik E Postad 4 Januari , 2004 Grym historia Palle, jag tycker definitivt att säljaren bör låta köpet återgå. Jag kan inte tänka mig att denne vinner i en rättstvist. Jag önskar dig lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskare i sjönöd Postad 6 Januari , 2004 Lycka till, med allt. Tyvärr kan jag inte hålla med om det sista du säger det finns riktiga stroppar, men min uppfattning är att dom bara är ute när solen skiner. Dom riktiga båtfantasterna är ute i alla väder, där vinkar 2-3 miljoners båtfolk glatt till mig, fast jag bara har en eka. Kan berätta en rolig händelse, jag var ute och fiska i min lilla eka, när ett plötsligt oväder kom. Det blåste helvete och börja spöregna, och säker 1,5 m vågor jag hade ett helvete med min lilla eka, då kom en 2miljonersbåt mot mig jag trodde inte han såg mig utan bara åkte imot mig som en galning. När han kom fram fråga han om jag behövde hjälp han skulle norr ut men jag skulle söder ca. 20 distans, jag tappa hakan när han erbjöd sig åka före så jag kunde ligga i hans bakvatten, jag tackar han än idag för det, kanske jag inte suttit här nu. Som ett litet tack för hans hjälp fick han alla mina fiskar jag tagit upp, han blev vekligen glad. Några pengar ville han inte höra talas om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 Januari , 2004 Hur går det i tinget Palle? Perra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst palle kuling Postad 4 Februari , 2004 Vi är nu inne på sista vändan...Motparten har skrivit ett långt vimsigt brev till tingsrätten , där han bedyrar sin oskuld, han skyller t.o.m på att jag skulle ha kört vårdslöst med båten på trailern....Patetiskt, förstår inte riktigt hur han menar...blev 2152 till en 1952 då eller ?? :roll: hur som helst vårdlöst körde jag inte om han med det menar att motorn skulle ha gått sönder då ??? Killen fokuserar på motorn.. det jag fokuserar på är att det är fel båt, att sedan motorn dessutom är sönder gör ju inte saken bättre. Hur som helst det är nu 10 dagar till den sista inlagan skall vara inlämnad och dom skall ske...vi får se vi får se.. :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser