Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Gäst Palle kuling

Lurad ... Vad göra ??

Rekommendera Poster

Gäst palle kuling

tack för tipsen, men faktum är att allt detta redan är ordnat , dvs besiktningsman, och skriftliga intyg om renoveringen 2002 finns också.....när det gäller priset så var det ju så att när jag köpte båten så kunde man köpa en 1952 för runt 85 000 kr, det jag köpte var en relativt billig 2152 (trodde jag) därför åkte jag över 100 mil enkel väg för att köpa den. men håller med dig , det är advokaten som tjänar pengar på det här, men som du sa , det är moraliskt viktigt för mig detta. skulle sen allt gå åt pipan i allafall så finns det ju alltid andra sätt att ordna saker och ting ...kontakter saknas inte :mad:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Loppan

Hej Palle! Kör hårt och håll oss underrättade med allt som händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jonas

Då har väl förhandlingarna i tingsrätten gått av stapeln, om ni inte förlikades i sista stund. När kommer dom att meddelas? Vi får hoppas att det blir till din fördel Palle Kuling! Det skall bli mycket spännande att se utfallet eftersom jag har ett liknande fall. Med tanke på hur många som tittar på denna tråd är det många andra som också är intresserade. Lägg gärna ut domslutet efter att du har tagit bort uppgifter som inte bör finnas på internet. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Slu tet

Ska man anta att det inte gick så bra i rätten eftersom det inte kom någon slutrapport?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst palle kuling

Hej igen..... det blev problem... Pga avståndet så bestämdes det att man skulle genomföra första muntligt förhör via telefon konferens....väl på plats hos advokaten så tjöt det bara i telefonen, världens rundgång så det var bara att ge upp och bestämma nytt datum. Nu har detta datumet varit och vi har egentligen inte kommit någonstans... Drummeln jag har köpt båten av fastnar hela tiden i teknikaliteter om motorns renovering eller inte...det är ju inte det som är grejen. DET ÄR FEL BÅT...Halååå , kan han inte få in i sin skalle att det är detta vi tvistar om. , Hur som helst så börjar han nog inse att det är dags även för honom att införskaffa en advokat så vi kan föra en dialog. Han har av Tingrätten ombetts att inom 4 veckor inkomma med bevis ang ett antal påståenden som han har (förstår inte hur han ska få båten att växa pga dessa ...) vi har försökt att förlika , men han står 14000 kr ifrån mitt absoluta sista bud för att få detta ur världen...lite pengar kan tyckas, men detta är pengar som jag redan ligger ute med och det finns absolut ingen anledning att efterskänka mer.(mitt lägsta innebär en förlust för mig på ca 20 000 kr) Vi får se om han tar sitt förnuft till fånga eller om han tar sin chans i rätten, väl där kommer han att få sina fiskar varma, i detta läge kommer alla skadestånd etc att tas upp plus krav på återtagande . Det killen alltså inte har förstått är att det är en ynnest av mig att erbjuda mig att behålla båten mot att han står för mellanskillnad och reparation... eftersom det är fel båt han har sålt och det i sig är skäl nog för att häva köpet så väljetr han dumt nog denna väg och då är det ju hela båtbeloppet skadestånd rättegångskostnader både för honom och mig reparationskostnader...vi snackar då ca 250 000 kr...varför inte då hosta upp de 45000 som jag begär och få saken ur världen...men som sagt var den siste ******* är inte född än. Återkommer med mer info när jag vet något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jonas C

För er som följer denna historia tycker bifogad länk är ganska bra. Den förklarar helt kort hur köplagen fungerar (dvs mellan privatpersoner). Palle Kuling tror jag har vänt ut och in på denna några gånger med sitt juridiska ombud. Jag tror inte säljaren har något att komma med. http://www.cenit.se/img/info.pdf /Jonas C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pallekuling

Hej alla som stöttat och även ni andra. Nu är det klart, då det visade sig att min motpart ej kunde få fram några bevis som styrkte hans talan så blev han rådd av den advokat som han äntligen anlitade att acceptera det jag krävde. Synd bara att det ska ta så lång tid då detta innebar ganska höga kostnader för mig. Men nu är det klart , och båten blir tillsalu i Mars , och för hugade spekulanter så är det en Bayliner 1952 -89, med en 5,0 l V8 motor, stereo , nyligen bytta avgasrör och krökar , batteri, termostat. Båten är i bruksskick, dvs det finns repor och småskador i klädsel/ruff,vidare är det något instrument som ej funkar annars gick båten efter reparation väldigt bra. Skönt att detta äntligen är ur världen och än en gång tack för allt stöd, och det visade ju sig vara värt besväret . Pallekuling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pallepuling, Grattis. Om du loggar in så kan du b.l.a prenumerera på inlägg. Mvh maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, mycket bra kämpat. Det är skönt att se någon som inte ger sej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jöstanes, vilken historia. Man blir rent kallsvettig när man läser hur det kan gå till. Skoj iaf att se att det har ordnat upp sig för Palle. Förresten, skulle inte detta vara något som nå´n av våra båttidningar skulle vilja skriva ett reportage om? Jag menar för att sprida kunskap sas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Erica Lindvall

Ruskig läsning !!!!!!! Erica

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Masth

Grattis! Det måste vara skönt att få rätt efter så lång tid av kämpande och egna utlägg. Även om det går att få rätt så är det nog som köpare enklast att verkligen försöka kolla så mkt som bara möjligt innan köpet. Inte alltid helt lätt dock. Jag har fortfarande inte förstått hur man ska kontrollera att säljaren verkligen är rätt ägare och att han i sin tur inte har köpt stöldgods. Bara det inte går åt det hållet av vi får mäklare som förmedlar köpet som det fungerar på bostadsmarknaden. I praktiken så tycker jag att det alltid har visat sig att mäklarna inte tar något eget ansvar utan endast försöker förmedla säljarens kännedom om varan. Dock glömmer de gärna information som gör varan svårsåld! Vi får hoppas att det för de flesta fungerar bra att förhandla och köpa direkt av säljaren!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara kommentera detta citat Bara det inte går åt det hållet av vi får mäklare som förmedlar köpet som det fungerar på bostadsmarknaden. I praktiken så tycker jag att det alltid har visat sig att mäklarna inte tar något eget ansvar utan endast försöker förmedla säljarens kännedom om varan. Dock glömmer de gärna information som gör varan svårsåld!

Ordet mäkla innebär att det är en förmedling av ngt slag, i detta fall en bostad typ villa,bostadsrätt, mäklarens roll i det hela är att göra en så bra affär som möjligt för både köpare och säljare.

Fastighetsmäklaren har INGET ansvar för villans beskaffenhet mer än det som säljaren och det man med blotta ögat kan se, däremot har fastighetsmäklaren ett juridiskt ansvar. Säljaren av en fastighet har en upplysningsplikt och köparen har en undersökningsplikt.

Alltså, fastighetsmäklaren säljer ej villan, det gör säljaren, mäklaren förmedlar affären, viss skillnad det.

Det finns ngt slags anti mot mäklare idag och folk i allmänhet tror i sin enfald att det är bättre och strunta i mäklaren o behålla dom småslantarna det kostar, avdragsgilla dessutom när dom ska göra sitt livs affär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...