Sejsa 0 Postad 8 Maj , 2006 Det hamnar tyvärr lite någonting i slagvattnet ibland som inte borde hamna där... särskilt som det sedan följer med slagvattnet ut när den automatiska länspumpen går, vilket den gör då och då när inombordaren är igång i den gamla träbåten. Finns det något bra och billigt sätt att fräscha upp slagvattnet innan det pumpas ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 8 Maj , 2006 Finns väl strumpor/blöjor att lägga i kölsvinet tex, som suger olja men inte vatten. Kolla tbh-katalogerna... Annars får du bygga oljeavskiljare ;-) /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 8 Maj , 2006 Ang oljeavskiljare stod det visst i en Vi Båtägare att Transauto saluför sådana, men deras sajt verkar kvaddad...? Bygga själv vore ju behändigt, men du skämtar väl bara? Och så har jag hört om någon slags bark...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 9 Maj , 2006 Det finns kuddar som enbart absorberar olja, inte vatten, att köpa på båtbutikerna. Funkar mycket bra att ha en sådan liggande i kölen hela säsongen, länsa ut rent vatten under sommaren, och när båten står på land på hösten är det bara att ta upp kudden med oljan i. Samma matriel, fast i betydligt större korvar, används av brandförsvaret och kustbevakningen vid mindre utsläpp av olja i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 10 Maj , 2006 V.g. kolla på http://www.ecobark.com/produkt.html Är det sånt du menar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 10 Maj , 2006 Nej, det är inte ecobark jag menar. Det funkar säkert med et oxå, men kanske inte en hel säsong, men vad vet jag. Det jag menar är kuddar fyllda med vadd, finns även i forma av länsor för hamnar mm. Köpte ett par kuddar på Waqtski för nåt år sen, kolla där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 25 Juni , 2006 Jag har tyvärr ännu inte funnit något ställe att köpa Ecobark (e.dyl.). Tacksam för tips om inköpsställe i Stockholm (eller ev postorder)! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 28 Oktober , 2006 Jag frågade sedan snart nog efter Ecobark både i en Hjertmans- och en Watskibutik och märkligt nog sa de i bägge att de aldrig hört talas om Ecobark. Men i den sistnämnda fanns en slags oljesugande vita fiberark, påminner om en korsning mellan mjukt tunnbröd och Wettexduk, i uppskattningsvis ca dubbel A4-storlek för några tior styck. Köpte, delade ett ark på mitten så det passade mellan ett par spant och la ner det i slagvattnet mellan inombordaren och länspumparna - och si, efter något dygn började det förekomma betydligt mindre spår av olja/diesel i det utpumpade vattnet. Oftast såg jag till min belåtna förvåning faktiskt inga spår alls längre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 29 Oktober , 2006 Nu finns en sådan oljeabsorberande kudde (länsa) hos Biltema. Tror den kostar 59 spänn. C:a en halvmeter lång. Jag har inte provat den. Den känns rätt tunn och fjuttig, men vem vet... /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 29 Oktober , 2006 Det absolut bästa är väl att sälja motorbåten och köpa kanot... Men om man inte känner för det så funkar oljeabsorberande trasor/kuddar alldeles utmärkt! //Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 29 Oktober , 2006 Tack för tipset. Tyvärr är mina Biltemakataloger föråldrade men jag letade på kudden på webbplatsen: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=116342 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser