doro 0 Postad 8 Maj , 2006 Om jag för reglaget i backläge så hoppar inte backen i riktigt, men man hör när man snurrar proppelern att växeln ligger emot litegran. Det klonkar liksom när man vrider proppelern. Precis som om man skulle vilja trycka in växelföraren lite längre. Jag har tagit lös växelvajern från motorn (den röda) och provat att växla för hand, framåt går det hur lätt som helst men bakåt är det stopp. Kan tillägga att drevet är tomt på olja och att jag inte provat att få i växeln med olja i drevet och motorn i gång. Hur felsöker jag detta?OMC 4,3l -91OMC Cobra -91Tacksam för svar! /Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doro 0 Postad 8 Maj , 2006 Får väl svara själv då....Verkar som att klokopplingen som ska haka i fram respektive bakväxel är utnött. Den ska tydligen gå att fräsa till om den inte ser allt för jävlig ut. Ny drevsatas kostar 5000:-, mindre kul. Har en kille som ska öppna upp växelhuset på onsdagkväll, återkommer med info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doro 0 Postad 13 Maj , 2006 Efter att ha tagit upp växelhuset kunde jag konstatera dels att det här drevet inte blivit bytt olja i på många sässonger, det är kletigt och fruktansvärt skitigt, usch. Men när demontering gjordes hade jag en orginal sprängskiss för cobra drev. Döm om min förvåning när det enligt skissen fattas två låsringar och en bricka inuti drevet. Mycket märkligt då jag vet att drevet gått i tre somrar utan haveri. Men när jag börjar jämföra sprängskisserna på sterndrive.info med prylarna mitt drev är det exakt likt. Deras skisser är från reservdelsleverantören GLM. Dom har gjort en ny konstruktion på deras växel-renoveringssatser så det ser inte likt ut som orginalet. Kan vara bra att veta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doro 0 Postad 15 Maj , 2006 Nu har jag grävt mig djupare in i växelhuset. Det kan konstateras att backväxeln har två sprickor och mässingbussningen som proppeleraxeln går igenom var borta. Backväxeln har altså haft ett glapp på ca 0,5cm runt axeln. Inte så konstigt att det varit svårt att få i backen när växeldrevet varit som ett vingel. Fick tag på ett begagnat drev där överhuset skurit för 3000:-, får hoppas att det ser ok ut. Nån sm vet om det är svårt att renovera till det skurna överhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 15 Maj , 2006 Kul att det verkar lösa sig till en rimlig kostnad. Intressant med avvikelsen från sprängskissen. Bra att veta den dag man själv behöver rota där nere. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doro 0 Postad 18 Maj , 2006 Bytte ut mitt underhus mot det köpta och fick drevet på plats igår, växlingen funkar som en dröm. Nu har jag ett komplett drev med ett skuret överhus och ett skuret nederhus över. Finns i Örnsköldsvik till ett överkomligt pris! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doro 0 Postad 21 Maj , 2006 Sjösatte i helgen och allt verkar frid och fröjd. Iallafall med drevet, sedan att trimplanen verkar blivit rädd för vattnet är ett mindre problem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser