Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
doro

Cobra, backväxeln går ej i!

Rekommendera Poster


Om jag för reglaget i backläge så hoppar inte backen i riktigt, men man hör när man snurrar proppelern att växeln ligger emot litegran. Det  klonkar  liksom  när man vrider proppelern. Precis som om  man skulle vilja trycka in växelföraren lite längre. Jag har tagit lös växelvajern från motorn (den röda) och provat att växla för hand, framåt går det hur lätt som helst men bakåt är det stopp. Kan tillägga att drevet är tomt på olja och att jag inte provat att få i växeln med olja i drevet och motorn i gång. Hur felsöker jag detta?
OMC 4,3l -91
OMC Cobra -91
Tacksam för svar! 
/Markus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl svara själv då....
Verkar som att klokopplingen som ska haka i fram respektive bakväxel är utnött.  Den ska tydligen gå att fräsa till om den inte ser allt för jävlig ut. Ny drevsatas kostar 5000:-, mindre kul.
Har en kille som ska öppna upp växelhuset på onsdagkväll, återkommer med info.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Efter att ha tagit upp växelhuset kunde jag konstatera dels att det här drevet inte blivit bytt olja i på många sässonger, det är kletigt och fruktansvärt skitigt, usch. Men när demontering gjordes hade jag en orginal sprängskiss för cobra drev. Döm om min förvåning när det enligt skissen fattas två låsringar och en bricka inuti drevet. Mycket märkligt då jag vet att drevet gått i tre somrar utan haveri. Men när jag börjar jämföra sprängskisserna på sterndrive.info med prylarna mitt drev är det exakt likt. Deras skisser är från reservdelsleverantören GLM. Dom har gjort en ny konstruktion på deras växel-renoveringssatser så det ser inte likt ut som orginalet. Kan vara bra att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag grävt mig djupare in i växelhuset. Det kan konstateras att backväxeln har två sprickor och mässingbussningen som proppeleraxeln går igenom var borta. Backväxeln har altså haft ett glapp på ca 0,5cm runt axeln. Inte så konstigt att det varit svårt att få i backen när växeldrevet varit som ett vingel. Fick tag på ett begagnat drev där överhuset skurit för 3000:-, får hoppas att det ser ok ut. 21.gif\ Nån sm vet om det är svårt att renovera till det skurna överhuset?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det verkar lösa sig till en rimlig kostnad.

Intressant med avvikelsen från sprängskissen. Bra att veta den dag man själv behöver rota där nere.

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte ut mitt underhus mot det köpta och fick drevet på plats igår, växlingen funkar som en dröm. Nu har jag ett komplett drev med ett skuret överhus och ett skuret nederhus över. Finns i Örnsköldsvik till ett överkomligt pris! smiley-wink.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte i helgen och allt verkar frid och fröjd. Iallafall med drevet, sedan att trimplanen verkar blivit rädd för vattnet är ett mindre problem...

post-15570-1394234657,9446_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...