BobbyE 0 Postad 7 Maj , 2006 Jag är inte särskilt sugen på att borra hål i akterspegeln, har ni några tips på alternativa sätt att montera ekolodsgivaren, t ex runt motorn, i akterspegeln med med sugkopp eller så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 8 Maj , 2006 Sök i sökrutan på ekolod så får Du lite ideér. Spontant så tror jag inte ett ögonblick på sugkopp. Där givaren sitter så forsar det förbi en våldsam mängd vatten när Du drar på med båten så den kommer inte att sitta kvar helt enkelt. Givaren skall dessutom sitta på behörigt avstånd från motorn. Det blir nog till att skruva och täta med Sikaflex. //Calle ps: Jag förstår att Du inte är sugen på att borra men det går över när DU väl har börjat...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobbyE 0 Postad 8 Maj , 2006 Min båt toppar 6 knop, så mängden vatten som forsar förbi är inte så oerhört våldsam. Någon som monterat med sugplopp och fått det att fungera? Vad jag vet monteras flertalet portabla ekolod med sugkopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 8 Maj , 2006 Med den farten så är det ju inte några mängder som Du säger, men det blir ändock skitigt under vattenytan så jag tror faktiskt att det blir problem att få sugproppen att fastna och vips så har den fastnat på något mindre bra ställe. Du kanske kan fästa givaren på något som hänger ner från relingen ungefär som de små transportabla loden?? //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasn 0 Postad 8 Maj , 2006 Ta någon silikonbaserad kräm eller liknande. Prova dig fram om du får ekot igen skrovet. När du kommit fram till om du får kontakt, rengör och limma fast med epoxylim. mvh mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter 0 Postad 8 Maj , 2006 Du får ett ok eko utan att borra hål i skorvet. Använd silikon mot skovet och fäst givaren idetta. Fungerar helt perfekt har bra resultat på flera båtar. Sommaren kom fort iår. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobbyE 0 Postad 8 Maj , 2006 Vad förs slags silikon bör användas om man vill ha ha möjlighet att kunna plocka med sig givaren till nästa båt? Var i båten bör givaren placeras med genomskrovsmontering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BobbyE 0 Postad 8 Maj , 2006 Vad tror ni om att sikaflexa fast ett pvc-rör inuti skrovet, fylla med vatten och sedan montera ekolodsgivaren i detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter 0 Postad 9 Maj , 2006 Hejsan. Det fungerar helt o.k att montera ett pvc rör mot skovet mitt i båten, men fyll ricinolja istället för vatten. Nu börjar båtlivet. Ha det så bra. Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser