Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
cataholm

Drivaxel till VP 250 drev ?

Rekommendera Poster

Hej i dessa stressiga båttider.

När jag tog bort drevet för att byta bälgarna upptäckte jag att mellanlagret på drivaxeln var borta = trasigt.

Vet någon var jag kan få tag på en begagnad drivaxel. En ny kostar fantastiska 6500 :-.

Jag är tacksam för alla plånboksvänliga tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Menar du axeln som går i svänghjulskåpan?? Är det den räcker det väl om du bara byter lagren i kåpan. Hela axeln verkar onödigt å byta i så fall????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

hej är den här du menar bara byta lager och 2 st packboxar lagrets nr är ett SKF 6206 du kan oxå ta SKF 6206-2RS1. kolla bara så det inte har blivit slitet på lagerbanan på axel

MVH Laxen

post-7676-1394234632,082_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är den avbildade axeln som sitter mellan Knutkorset och in till svänghjulet. Problemet är att axeln har blivit skev troligen p g a att lagret rasat och axeln då inte haft något stöd.

Därför behöver jag få tag på en begagnad drivaxel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om mellanaxelns bakre lager var så dåligt att axelm blivit skev är risken stor att också det främre stödlagret i vevaxeln är kass. Detta lager roterar inte på en båtmotor men axeln måste ändå ha stöd i främre ändan annars förstör du snart det nya bakre lagret. Det tråkiga är att du inte kommer åt att byta detta lager utan att lyfta fram motorn en bit... Jag vill inte vara pessimist men det är ju bättre att byta lagret nu när du ändå håller på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...