alphyddan 0 Postad 28 April , 2006 När behöver man byta zinkanoder? MVH sara Kristinehamn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hellyarp 0 Postad 28 April , 2006 När dom är slut Rekomendationer brukar vara efter varje säsong, ju fräschare desto bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 April , 2006 När hälften eller 2/3 är kvar. Om förbrukningen av anod är ett problem så ligger båten i vatten som korroderar fort. Desto större anledning att ha så nya som möjligt. Billigare än att laga annat som gått sönder. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 28 April , 2006 Varför byta när 2/3 är kvar? Förstår inte resonemanget bakom. Förklaring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 28 April , 2006 Det är det nog ingen annan som gör heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 28 April , 2006 förmodar att du har båten i vänern då ska du magneciumanoder MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 28 April , 2006 Varför skall man ha Magnesiumanoder i sötvatten? Magnesiumanoder har man väl bara på Aluminiumbåtar då Aluminium ligger längre ned i den elektrolytiska spänningskedjan än stål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 28 April , 2006 alla drev och utombordare har en stomme av aluminium. saltvatten har ju mer ledningsförmåga än sötvatten. så zink är för motståndsstark i sötvatten MVH laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
duoplast 0 Postad 29 April , 2006 Behöver man byta zinkanoden i en motor när man har ett slutet kylsystem?Jag har märkt att många inte gör det, därför undrar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 29 April , 2006 Kolla hur den mår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 29 April , 2006 Appropå... Är det någon som kan förklara skillnaden på offeranoder och zinkanoder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 29 April , 2006 är samma vad jag vet. kärt barn har många namn MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
materik 2 Postad 30 April , 2006 Jag målade över zinkanoden på mitt drev, sjösatte och sen fick jag veta att man inte får måla över den. Då tappar den sin verkan...Inte så kul att byta när båten ligger i svinkallt vår-vatten . Bara ett tips från mig som gjort misstaget redan. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeeta 0 Postad 30 April , 2006 Offeranod eller zinkanod. Tror namnet heter offeranod. Dock är dessa till 90% av zink, iallafall i saltvatten. Bytte precis min egen på utombordaren, då den ej var vacker. På min Mercury utombordare agerar även anoden som balanspinne dock vet jag ej vad det kallas på finspråk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 3 Maj , 2006 Visst skall du ha Magnesiumanoder när du ligger i sötvatten ! De är visserligen dubbelt så dyra som gamla zinkanoder. Men, de skyddar också allt som kan korrodera, dubbelt så bra i sötvatten. Man ser tydligt skillnad på hur vi i Sverige är fast i gamla tankesätt, och nöjer oss med zinkanoder, även i sötvatten. Men om du tittar något längre söderut i vårt Europa, så säljs det nästan uteslutande magnesiumanoder där (för insjöbruk). Därför är också priserna därefter i tex Tyskland. Har själv beställt en uppsättning från http://marineparts.de/ De har ungefär havla priset gämfört med våra egna priser, även om man inkluderar frakt. Om man (som någon här tidigare hade gjort) skulle råka måla över den, och sedan sjösätta. Ta bara en stålborste och stick ner handen under vattnet, och borsta bort färgen. Så fungerar den igen. Under förutsättning att den har bra kontakt mot metallen på baksidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 3 Maj , 2006 För att risken blir stor att den trillar av... och då tappar den ju helt sin verkan... eller?Om man tappar den strax efter sjösättning så ligger man ju i, större delen av året utan. För jag är i alla fall riktigt dålig på att kolla anoden under säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Maj , 2006 Det är viktigt att offeranoden är av rent material. En zinkanod ska inte innehålla mer än spårämnen av andra grundämnen. Det är så viktigt att t.ex en zinkanod som gjutits i järnkokill kan ha fått för mycket smitta av stålet i kokillen för att den inte fungerar tillräckligt bra. Man kan väl säga att zinkmängden ska vara 99,9 %. Så detta är inget för fuskleverantörer. Köp original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
materik 2 Postad 3 Maj , 2006 Det är inte alltid man ser den enklaste lösningen . Önskar att man kunde göra det, tänk vad mycket frustration man skulle slippa... Men problemet i mitt fall var att den inte hade bra kontakt, dvs jag fick ta loss propellern osv. för att vara säker på funktionen. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 3 Maj , 2006 hehe vad är zinkanod???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 4 Maj , 2006 Man måste inte köpa orginal bara man vet att det är rätt kvalitetsnivå. Ibland är det samma tillverkare som säljer både till orginal och till pirat handeln. Tro inte att det är Volvo (om det är en volvo motor med drev) som själva gjuter sina offeranoder utan de köps från större tillverkare. Tidigare har Volvo varit mycket duktiga på att välja och övervaka så att det blir maximal kvalitet men på senare är när prisjakten satt in så blir det mer tveksamt. Troligen är det så hos de flesta motor/drevtillverkare. Så idag är det besvärligare att veta vad som är bra kvalitet. Tidigare var det nästan alltid så att orginal var garanti för hög kvalitet, men idag blir det mer tveksamt. Inte allt som glimmar är guld- mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VernerHenning 0 Postad 4 Maj , 2006 Var nogamedatt byta anoden även i kylsystemet! Glöms lätt bort men är avgörande för motorn överlevnad då lite korrosion kan vara skillnaden mellan liv och död för motorn. Tog själv av topplocket och såg ingen anod utan bara en stor ansamling kalkavlagringar där den en gång satt. Slutade med att jag fick byta topp på grund av att det bara skillde nån millimeter mellan cylinderutrymmet och kylkannalerna. Smärtar docjk att byta anoder då deär så förbaskat dyra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser