spotty 0 Postad 27 April , 2006 Funderar på att skaffa en husbåt på pontoner eller en bobåt för permanent boende. Vilket är bäst? Vad ska man tänka på? En båt är ju en båt och ser ju ut som en båt, även om man bor i den. Charmigt och estetiskt tilltalande. En husbåt på pontoner kan ju byggas och planeras från utifrån den som ska bo i den, så det bör ju vara lättare att bygga in villastandard i en sådan husbåt. Någon som har en uppfattning om ungefärliga driftskostnader för resp typ av boende? Går det att försäkra hus- och bobåtar? Hur går det till? Någon som har goda idéer när det gäller vatten- el- och avloppslösningar? Brukar det vara OK att ha sin båt året runt i småbåtshamnar utan att ta upp den? Praktisk pensionerad familjemedlem kommer förhoppningsvis att bygga åt mig, så det är inget problem. Kan tilläggas att bobåten eller husbåten kommer att ligga i en insjöhamn i en mindre stad (där ingen hittills fått den strålande idén att bo ombord, så vitt jag vet). I huvudsak kommer båten att ligga stilla i hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 April , 2006 Det finns många som valt alternativet att bo på båtar. Hade jag varit ungkarl och spelman hade jag med all sannolikhet gjort det själv. MG-medlemmen Ekelunden bor i en segelbåt i Göteborgs hamn. På Pampas Marina i Solna (Stockholm) har satsat på båtboende och där finns många specialbyggda bobåtar. http://www.pampas.se/boende.htm Jag har för mig att man Ser Pampas Marina från Essingeleden när man kommer söderifrån - rakt fram, något åt vänster. I Kungshamn har Sotenäs turism en bobåt - pråm som turistinformation i gästhamnen från sensommaren 2005. Jag har för mig att det i diskussionerna inför anskffandet var att liknande bobåtar skulle kunna bli ett alternativ som bostäder även i Kungshamn. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 28 April , 2006 Betänk oxå att du kommer att åka på fastighetsskatt, ny prövad regel. Som bekant finns det vissa personer som när det fattat en ståndpunkt inte kan fatta något mer ps. Inför långhelgen vill jag passa på att säga: Don´ t drink and drive....och till någon annan : Don´ t drink and write! ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 April , 2006 Hej Spotty och Lasse Jag jobbar fn. i den centrala delen av Kungshamn och kör dagligen förbi Turistbyråns flytande lokal. Tog ett kort som jag bifogar. Vi har ju olika smak. Själv tyckte jag att den såg förskräcklig ut när jag fick se den första gången. Men man vänjer sig. Andra tyckte att den såg fin ut. Invändigt lär den va väldigt fin. Lasse - Det hade väl varit något för dig att ha en permanent bobåtplats i Kungshamn bortåt gamla färgeriet: Där kunde du och Ru sitta i sittbrunnen på kvällarna och se när solen går ned över Smögenbron och vinka till Stefan Smoegen när han halar flaggan vid sitt hus, som ligger vid västra brofästet. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spotty 0 Postad 28 April , 2006 Hur har ni det med era inbördes meningsskiljaktigheter? Enligt skatteverket, som det numera heter, så kan man folkbokföras på en båt eller i en husvagn. Det kallas att man skrivs på församlingen. Som församling används den församling där man senast bodde. Detta kan ge problem om man t ex flyttar från en av Stockholms kranskommuner till en bobåt som ligger i centrala Stockholm. Då hamnar man fel i förhållande till viss kommunal service. Fastighetskatt för husbåtar gäller väl bara den exlusiva villa Näckros i Kalmar, där en del av sjöbotten styckats av för att sedan bebyggas med husbåten? Tycke och smak ska man inte diskutera, men min personliga åsikt är att den danska husbåten som ligger i Kungshamn är snygg, men passar betydligt bättre i Danmark. Ska Bohuslän exploateras med husbåtar så borde ett minimikrav vara att de smälter in i den unika skärgårdsmiljön. Arkitektoniska experiment hör hemma någon annanstans. Så tillbaka till mina praktiska frågor. Någon som har en uppfattning om ungefärliga driftskostnader för husbåt på ponton resp bobåt? Går det att försäkra hus- och bobåtar? Hur går det till? Någon som har goda idéer när det gäller vatten- el- och avloppslösningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 29 April , 2006 nä det är fel...fastighetsskatt kommer att utgå på husbåtar, hade en tråd där jag redogjorde för det....men hittar den inte...den är väl raderad som alla andra trådar...o jag orkar fan inte redogöra för det en gång till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BBertil 0 Postad 29 April , 2006 Hej! Det du bör tänka på är att det faktiskt kan fordras byggnadlov för att långligga. Jag har bara för några veckor sedan fått länsrättens dom för ett registrerat körbart fartyg jag ägt Som dels var tänkt att ligga vid kaj men också att köra gäster med. Kommunen ansåg att det fordrades bygglov, jag överklagade till Länsstyrelsen som gick på kommunens väg och nu kom Länsrätten som ansåg också att det fordras bygglov, så det kan bli knepigt om man har otur. Hälsar Bertil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 24 Maj , 2006 Till Scotty: Forhallandena ar inte helt lika (vi har nagot mildare vintrar men har ar ocksa blott) jamfort med Svenska Vastkusten, men gor en Google search pa houseboat seattle sa kan du fa i princip hur mycket tips som helst vad galler design, for och nackdelar, arkitekter, etc, etc. Seattle har en av de storre och mera aktiva houseboat communities i USA och du hittar allting fran gamla timmer flottar fran 30-talet (med ibland helt nya hus for $300,000) pa toppen till husbatar bygga pa en ny betongpram, vissa har till och med kallare... Det som fran borjan var tankt som billigt boende (30-talet) har nu utvecklats till oerhort attraktiva (och dyra) boendealternativ. I vissa nyare marinor kan man aven kopa marken, dvs man ager havsbottnen och vattnet ovan. En marina oppande upp i hostas och dess 16 platser saldes slut pa mindre an en dag, priset lag pa over $800,000 styck - och da tillkommer baten/huset. Men, har du tid, googla pa. Finns som sagt massor med bra information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Juni , 2006 länktips: http://dir.groups.yahoo.com/dir/Recreation___Sports/Outdoors/Boating/Houseboating skulle du bli mer sugen så finns en kabe prototyp liggande här i skogen i saltvattenbeständig alu såklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annjock 0 Postad 3 September , 2006 hejsan!! trevligt att du nu ska skaffa en husbåt/bobåt. har en fin bo/husbåt jag byggt.Kontakta mig för info om du vill ha tips. Kan även tänka mig sälja den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svamp-bob 0 Postad 3 September , 2006 Posta bilder så alla kan se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontoner 0 Postad 14 November , 2008 Hej alla sjöbusar. Att bygga en farkost (båt/pråm/bastu/gästhus)på vattnet är lagligt, Om du förser den med framdrivningsmaskineri och styranordning =(in/utombordsmotor) så är det dessutom ingen fast bebyggelse och behöver alltså inget bygglov. (på din mark) Skapelsen betraktas som Fartyg (=fritidsfartyg) och behöver inte registreras. (I sjövägsreglerna avses med fartyg varje farkost, som används eller kan användas till transport på vattnet) Så bygg din pontonbåt, bastuflotte, bo/husbåt, mobil gäststuga, flyt-brygga, flotte eller dylikt. En perfekt start och grund för sådana byggen hittar du på www.pontoner.se/ Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 15 November , 2008 Tänkte jag skulle bidra med mina båtboende erfarenheter: Jag har bott på båt i snart 18 år, det är ett av mina bästa beslut jag gjort är i livet. Friheten & gemenskapen med mina båtgrannar, både boendegrannar och normala båtägare. Det är som att jämföra med att bo i ett fritidshus, inte helt smärtfritt alla gånger men inga större problem. Dom råd jag skulle vilja ge är; Köp ett riktigt skepp, inga betogklumpar eller pråmar, många hamnar kräver framdrivning och att skeppet skall se representabelt ut, dessutom är ett skepp oftast billigare än en betongklump. Mycket lättare att hitta kajplatser och stor fördel att kunna kasta loss på semestern. Välj inte för stort/för litet fartyg, ca. 15-23 meter tycker jag är lagom. Hamn/kajplats är viktigt, vill du bo inne i stockholm så är det ganska hektiskt, jag föredrar lugnet en bit utanför stan. Jag föredrar stålfartyg framför skuta, lättare och billigare att hålla i skick. Jag har värmepump, braskamin & reflexkamin, fartyget är i gott skick och jag kan kasta loss på en halvtimme om jag vill. Allt utom värmepumpen fungerar som vanligt om jag vill ut och åka, elverk finns men behöver inte köras kontinuerligt. Försäkringar är ett problem, ju äldra fartyg desto svårarestt få, jag har hemförsäkring och båtansvarsförsäkring. Inbrott, brand, vatten och gas larm kopplat till gsm-sändare tycker jag är ett måste, jag kan ringa upp och fä temperatur, larmstatus etc, kan även styra vissa saker via sms. jag har varit ute och åkt alla dagar om året utom såklart när isen ligger. Septitank med tömning från land, vattentank på vintern. Kostnaderna är låga, kajhyra & el är den största utgiften. Slipdragning sker vart 3:e år, högtryckstvätt, nya anoder, tre lager med 1-komp rostskydds färg sprutas på, ingen bottenfärg behövs, (ligger i mälaren), en veckas jobb totalt vart tredje år. Boendet har lagt grunden för min dröm nummer två, att snytra sig i chefens gardiner och klippa av slipsen och starta eget inom båtlillbehörsbranchen, jobba med det jag gillar mest, båthantverk och gamla båtar, bara gå och skrota med skitig overall på varvet och fika med gubbarna och inte oroa sig för mycket Ställ gärna frågor om du har egna funderingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passbiten 0 Postad 25 Januari , 2009 Hej Funderar på allvar att skaffa husbåt Jag har barn som måste till skolan söder om stockholm, och min quinnas barn ska till skola norr om stan, tänkte det då vore lämpligt att bosätta sig i stockholm men hur gör man...hur får man tag i kajplats....vad kostar det... gör det nån skillnad om jag har verksamhet som tex bed&breakfast i båten.... Hade i så fall tänkt fixa en båt på 18-35meter //Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 29 Januari , 2009 Stockholms Skeppsförening bör du gå med i för att kunna få möjlighet till kajplats. Stockholms hamnar hanterar hyreskontrakten, kostnaden baseras delvis på fartygets skick och ligger har jag för mej på ca. 1.000:-/mån. Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrsTottie 0 Postad 2 Juli , 2009 Hej alla! tänkte bara höra hur det går med alla bobåts planer? jag och mannen är själva i dessa tankar. hade funderingar om det för ett år sedan men kom överens om att det var för mycket jobb och la det hela på is. men nu visar det sig att vi inte alls kan överge den tanken, utan tvärt om att vi faktiskt ska försöka satsa ordentligt ist vilket är jätte spännande tycker jag. största problemet som jag känner just nu är kajplats för året runt boende.... hur gör jag för att hitta en hamn som står för sådant? vad gäller? tips och ider på allt är välkommet! Tack på förhand! //Isa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 2 Juli , 2009 Först om ni söker en försäkring till en husbåt. http://sweden.eis-insurance.com/ alla andra kan vara omöjliga har jag hört. Senast ändrad av urban-medin | 02 juli 2009 | 12:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrsTottie 0 Postad 2 Juli , 2009 ah, kanon ska absolut ha det i tankarna när det är dax för försäkring av båten/boendet... tusen tack för tipset //Isa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allan1 0 Postad 28 Januari , 2010 Jag har hört talas om ett projekt där man ska börja bygga och sälja husbåtar som ser ut som båtar! De skulle vara flyttbara för egen maskin med boyta på ca 80 m2 och med hög självförsörjandegrad. Skulle det vara intressant att köpa eller hyra en sån? Vilka absoluta krav bör man ställa på en husbåt, tycker ni? Allan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser