Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Tissen

Jag har beställt teakpaket till min Yamarin

Rekommendera Poster

...som jag skall montera själv. Jag har hört att Yamarin själva både limmar (sika) och skruvar när det beställs från  farbik. Frågan är om man verkligen behöver skruva teaken?? Jag vet, yamarin gör ju det... men är det inte hängsle och svångrem?? Borde det verkligen inte sitta så det räcker med sika?? Är jag ute och cyklar nu? Eller kan man ev. komplettera med epoxilim punktvis, för att gardera. Vill helst undvika borra hål i framförallt fördäcket över ruffen...

Tacksam för synpunkter.

/Tissen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju altid testa. Sika står pall för det mesta... Det finns dock några poänger med att skruva:

För det första formar du ju teaken ordentligt efter däckets konturer och undviker glipor där limmet inte fäster ordentligt.

För det andra håller man fast teaken hela vägen och inte bara i de undre fibrerna som limmet gör. Snackar vi t ex plywood eller laminat kan materialet dela sig, men det kan även homogent material.

För det tredje är teaken så fet i sig att limmet riskerar att inte få riktigt, riktigt bra fäste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Störst risk för resning är nog i kanterna av teakskivorna. Du kan ju använda Sikaflex 292 en sträng ytterst och vanligt Sikaflex 291 på resterande ytor. 292 är dubbelt så starkt som 291 men är än mer kletig.

Jag har skruvat och Sikaflex 292 plus 291 på min Yamarin 5820. Det jag kan tänka mig att det ev kan bli problem på din 5920? är på fördäck, där kanske det är lite välvt? Om det är det kommer det vara mycket noga att du har tyngder jämt fördelat och låter Sikaflexen torka några dagar (full hållfasthet uppnås först efter ca 1 vecka) så att det inte släpper. I övrigt på golvet/durken och badplattformarna i aktern är de ju helt plana så det bör vara ganska enkelt att limma dit och tyngder jämt fördelade på skivorna. Rugga upp lite under teakskskivorna (var förr en röd tunn plastskiva som teaken var limmad på och den ruggar man upp lite i så fall) och torka innan limmning med Sika Cleaner 205.

Tänk på att Sikaflex är bland det kladdigaste man kan hålla på med så ha rikligt med papper och trasor samt polyurethan thinner tillhands. Och sämsta kläderna. Det som blir lite pyssel med är efter du lagt på tyngder då kommer Sikaflex att tryckas ut lite i kanterna. Du kan då välja att antingen skrapa bort och torka bort det överflödiga innan det torkat eller vänta tills det torkat och skära bort det.

http://www.sika.se/?get=products&action=view&id=27-139

Jag gissar att det håller utan skruvning. Mitt råd blir att för säkerhets skull använda Sikaflex 292 en sträng ytterst för då blir det starkare där.

Lycka till!

Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för synpunkterna! Ingen som motsätter sig enbart limning alltså hittils. :) Bossee det stämmer, jag har 5920. Du undrade om fördäcket, jag tittade igår och såg att platsen där teakplattan skall ligga är lite nedsänkt i fördäck och verkar plan, i motsats till övriga fördäck som böjer/välver lite. Alltså är jag hoppfull att det räcker med limning även där!

Bossee du rekomenderar sika 292 i kanterna då det är betydligt starkare. Jag undrar, varför inte lägga det under hela teaken?

En fråga till: hur appliceras sika:n, skall det vara helt täckande hela undersidan, eller bara några strängar?

/Tissen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

OK, alla ytor plana som du skall ha teakskivorna på. Då ser jag inget problem att enbart limma dit med Sikaflex.

Anledningen till att bara ha den starkare Sikaflex 292 i kanterna är att det är där det kommer att vara störst risk att det släpper. När teaken blöts ner och sen torkar har den en tendens att böja upp sig aningens. Det såg jag på mina teakskivor första året jag bara hade dessa skruvade.

292 är dessutom ännu kletigare och svårare att smeta ut, 291 är enklare att smeta ut och håller garanterat.

Du kan lägga Sikaflex-rören i varmt vatten innan du börjar spruta ut den på skivorna så blir det lättare att smeta ut.

Du skall ha Sikaflex över hela skivorna, använd en spackelspade med räfflor i så du får jämnt skick med Sikaflex.

Har för mig att det gick åt ca 4 rör 291 och 1 rör 292 till min 5820. Blir väl nåt liknande för dig, kanske 1 rör till med 291 eftersom du har en stor skiva uppe på fördäck också samt trappan upp från sittbrunnen (jag har bara en motsvarande mindre skiva i främre sittbrunnen), i övrigt är det ungefär lika ytor som täcks med teakskivor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...