Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
joben

Acapella

Rekommendera Poster

Jag har en Bayliner där jag behöver impregnera kapellet. Jag tänkte använda blå acapella för att även få finare färg. Bayliner kapell är lite plastiga ,galon på utsidan. Jag har tvättat kapellet så bra som jag kan men det blev inte 100% bra. Kapellet har mörka ränder längs efter sömmarna. (Kan vara gammal impregnering?)

 

Hur funkar det att använda blå acapella på bayliner kapell? Någon som har erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte besvara din fråga helt men jag använde naturell Acapella till mitt kapell på styrpulpetaren efter att ha tvättat det med deras tvättmedel. Det hela blev inte bra alls.

Kapellet blev stelt och läcker trots att jag följde anvisningarna till punkt och pricka. Trist!

Nu hoppas jag på en regnfri semester!!!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur bra täcker färgen när man impregnerar? Blir det flammigt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blir inge bra alls, färgen släpper och det blir flammigt som F.......n, jag har provat.smiley-frown.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Acapella är värsta skiten, kan bara anv om man vill förlänga ett kasst kapell med några år.

Blir stelt flammigt och flottigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med.....Stelt och flammigt.

Följde åxå anvisningarna till punkt och pricka.

 

 

Visserligen så fick kapellet lite bättre färg, men det kompenserar verkligen inte att den har blivit flammigt och stelt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Lånar tråden och spinner vidare på samma ämne...

 

Om nu denna impregnering är så dålig vad ska man som fungerar? Då menar jag framför allt vilken produkt som bäst impregnerar.

 

Mvh jberg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp för allt i världen inte Biltemas riktigt skit!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle om jag skulle göra om jobbet (se beskrivning av resultatet från mitt förra försök ovan) försöka med den typ av spray-impregnering som man använder till jackor etc. Tror att märket är Imprenex.

post-4248-1394234630,2172_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv kan jag rekommendera Slidemaster:s kapellimpregnering. Säljs hos Classe ohlsson

 

Har använt det en gång och det funkade otroligt bra! Använde det efter att jag tvättat kapellet med deras jordslagstvätt, det stötte ifrån sig vattnet så bra, att man kunde blåsa av vattendropparna från kapellet...21.gif\

 

Det resultatet bestog iofs inte hela säsongen, men som sagt var; jag tyckte det funka bra!

 

 

//Svante-rrrrrr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imprenex....finns i 1 liters pumpspray..funkar kanon, använde det

förra säsongen o har lagt på i år oxå. Kostar ca: 75:- för 1 liter..

sen kan man ju upprepa men en dos senare på säsongen...

Men jag är jätte nöjd...undvik att spraya på fönstren om du

har det...kan bli lite flammiga...

Lycka till

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hej!

Hade själv tänkt använda acapella på vårat kapell men nu tänker jag ta nåt annat när så många säger att det inte blir bra. Tack då vet jag...

   / M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tvättat kapellet med gulsåpa och diskmedlet Yes. Sedan har jag impregnerat kapellet med blå acapella och det blev bra, det kan alltid bli bättre men inte så dåligt som vissa tycker. Strök på 2ggr och på något ställe blev det lite flammigt men det var nog mitt eget fel för jag skulle bara täcka lite extra och på dom ställerna blev det lite flammigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Tänkte höra om du köpte tvättmedlet också hos Calsse ohlsson? Måste nämligen impregnera mitt kapell nu och hade tänkt använda acapella men blev mycket tveksam till det nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden må vara gammal, men krävs ändå några kommentarer.

Om färgningen blir flammig, kan man efter att duken har torkat, spä ut färgen med ca 10% vatten och måla den flammiga ytan igen.

 

Stelt skriver TrainingMan, om man kokar ner innehållet i Acapella så återstår det ca 25% stoff. Detta stoff går ner i kapellet, det är impregnering, rötskyddsmedel och färg. Nu har man ett kapell som är mer skyddat från slitage än innan. Kapellet kan ibland kännas som stelt, detta är dock övergående.

 

aberg skriver att färgen släpper, då har han inte använt Acapella på ett båtkapell. Färgen rinner inte av ett kapell.

 

Christer N skriver att kapellet läcker. Detta kan uppstå efter att man har tvättat och återimpregnerat kapellet. Inget ovanligt. Många gånger behöver kapellet en eller ett par rejäla regnskurar så att kapelltråden sväller och återfår sin form igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...