joben 0 Postad 20 April , 2006 Vad är bäst när man har lagt till, att låta drevet vara i vattnet? Eller tilta upp drevet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 20 April , 2006 Maximalt nere. Du vill bl.a inte ha beväxtning på hydraulkolvarna till drevlyften. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 20 April , 2006 Lånar tråden lite. Hur är det med en utombordare?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 20 April , 2006 Utan att ha en utombordare säger jag samma där. Enda vitsen att tilta upp är om man går in på grunt vatten (övernatta eller bada) alt när man kör båten på en trailer så man inte slår i maskin vid asfaltslimpor eller gupp. PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 20 April , 2006 Nere, bälgarna är avlastade då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 20 April , 2006 nere Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 21 April , 2006 Även när man skall lämna båten en längre stund? (se: veckor)? Blir kanske ingen större skilnad på bexäxningen. och om bälgen avlastas så är det ju klart att föredra. (har än så länge ingen erfarenhet av drev... men det kommer nog efter sommaren) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jberg 0 Postad 21 April , 2006 På de utombordare jag har haft har powertrimkolvar alltid legat över vattenytan, varför ingen beväxning sker på dessa. Du har heller inga bälgar som blir belastade. Därför är det bättre att ha den upptiltad då du slipper beväxning på motorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 21 April , 2006 Jag ligger ju i sötvatten så det blir mest massa gör och ingen riktigt beväxning men då bör det inte vara problem för hydaliken att hålla uppe moton då?? //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 22 April , 2006 Motvalls kärringInombordare = nereUtombordare = uppe/gör som ni känner för/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 22 April , 2006 Tipps när du kör Inombordare = nere Utombordare = nere Går bättre då. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per-PC 0 Postad 13 Maj , 2006 Jag sitter här och läser ikapp lite bland forumen för att lära mig lite om inombordare och kringutrustning. Det ni säger här, att man bör lämna drevet nerfällt i hamnen, även om man låter båten ligga i ett par veckor - eller kanske till och med ännu viktigare att lämna drevet nere då? //Nybörjar-Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 15 Maj , 2006 Frågade säljaren när vi fick båten och han tyckte att det inte spelade så stor roll, men att vi borde ha det nere för att inte skylta med vår rostfia prop som tydligen var lite stöldbegärlig.Fäller man upp drevet så ligger ju det mesta av det i vattnet ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Maj , 2006 Ofta har utombordare en manuell spärr för att hålla drevet upp om hydrauliken läcker lite. Jag har haft mina utombordare uppfälld för att minska beväxningen. Där har hudraulkolvarna suttit ovanför vattenyten. Mitt nuvarande VP-drev får stå nedfällt, det är under vatten ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 16 Maj , 2006 hej,ja inte blir man klokare på det här....hur va det nu då me utombordare,uppe eller nere i hamnen?delade åsikter här.....vem vet bäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 16 Maj , 2006 Utombordare - Uppe Du slipper ha motorns nedre delar i vattnet och slipper beväxning. Ska man envisas med att ha det nere så bör man måla motorns nedre del med drevfärg. I insjöar är säkerligen beväxningen mindre men inte obefintlig. Där min båt ligger (västkusten) så tillhör de som har motorn nere och har utombordare undantagen. Nästan alla lyfter upp utombordarens proppellerdel ur vattnet. Möjligen kan man ha den kvar om man bara ska vara ifrån båten en kort stund, iland och handlar etc. På motorn sitter offeranoder vilka kommer att förbrukas när motorn är nere i vattnet. Lyfter man upp motorn så blir förbrukningen minimal. Däremot inombordare är som redan beskrivits inte så bra med sträckta bälgar i uppfält läge samt trimcylindrar som ligger fria nere i vattnet. De bör vara nere men blir då beväxta. Därför finns det sk. drevfärg som man kan måla drevet med för att slippa (minska) beväxningen. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser