Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
frhar

cykelsits på segelbåt

Rekommendera Poster

Vi har en liten en som kommer vara 15 månader i sommar när det är dags att komma ut i båten.

Jag har funderat på att sätta upp en cykelsits för att hon ska kunna sitta säkert och titta på andra båtar när vi seglar men framför allt kunna sitta säkert när vi lägger till och kastar loss.

Är det någon som har en bra idé hur jag kan fästa sitsen?

Sätter man fast en cykelsits med ramfäste på pulpit så hamnar stolen utanför sittbrunn och det känns lite osäkert...

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett fäste som laguna gjort för cyckelbarnstolar

Hälsningar

Dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sågade till en plywoodskiva som passade i nedgångsluckan,på den satte jag fast en vanlig cykelstol. vår son såg oss hela tiden och hade ful koll akteröver. Dock måste man tänka på att stolen sitter så lågt att bommen inte kan åka ner på den lille.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade vår lös i sittbrunnen. Den Passade utmärkt där. Sätter du den i pulpiten i aktern blir det väldigt kallt för den lille. Nergången är mycket bättre. Varmare, men nackdel när man skall ner. Men lite får man offra sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min lillasyster brykade sitta i sin stol som var fästad med en löpslinga runt ena vinchen (stavning?), som sitter bervid nedgångsluckan till ruffen och en fästtamp nedåt. Satt tryggt i lähörnet under spruthuvan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett lösningen från Laguna men är lite osäker på den. Har sedan tidigare erfarenhet av sittbrunsbord med samma lösning och de brukar inte vra direkt stabila.

Det känns inte riktigt tryggt att ha lillflickan sittande i en stol som inte är fixerad utan kan åka lite fram o tillbaka.

Dessutom blir det en rätt dyr lösning för en ev två sommrar. Jag hade hoppats att kunna använda samma cykelsits som vi har till cyklarna hemma. Den har snabbfäste på ramen.

Är det någon som har egen erfarenhet av Lagunas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi tog loss en av fallpåsarna och utnyttjade dess monteringshål till att

fästa kortare spännband som sedan drogs genom ryggen på barnstolen.

Vår son satt väl skyddad bakom sprayhood. Enda nackdeln var då vi seglade läns för sb-halsar. Storskotet kom då rakt över honom och kille som han är så stoppade han in fingrarna och lekte. Detta kändes lite osäkert så vi seglade aldrig läns utan låg mer på slör (högre VMG).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredrik

Jag har modifierat en cykelsits. Monterade en plåt på ovan och undersidan. Har sedan svetsat fast ett rör på undersidan. I durken har jag monterat en fot för sottbrunnsbord som jag stoppar ned röret i. Cykelsitsen stöder sedan på kanten ned i ruffen så att hon sitter mittskepps. Vill man gå ned under gång kan man bara vrida allt 90 grader så stöder den på sittplatserna i stället. Detta blir väldigt stabilt. 

Lycka till

Hälsningar

Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...