5knop 0 Postad 11 April , 2006 Har en Mercedes 4-cyl diesel (ungefär som den på bilden) där kylarvattnet varit fruset i vinter. Nu när jag skulle byta olja så upptäckte jag att oljetråget var tomt. Pumpade ut resten men det kom bara två liter. Fyllde på med ny olja, men den slukade hela 4-litersdunken utan att det syntes något. Eventuellt kan det ha runnit ut i kölen, men jag är inte säker då det redan skvalpade en del vatten där. Vad är det som har hänt? Har vattnet frusit så att oljesystemet gått åt skogen? Det är ju två kylsystem till motorn, ett med sjövatten (vilket jag körde ut vattnet ur i höstas), och så det här med otillräckligt frostskydd. Finns det några saker man kan kolla, eller är det bara att lämna in motorn på renovering? Ja, jag vet att jag är en idiot... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 11 April , 2006 Satt och sökte på Mercedes OM636 och fann lite olika grejer.. bla. det här... http://www.praktisktbatagande.se/DesktopModules/YetAnotherForumDotNet/Default.aspx?g=profile&u=1300 har själv en likadan har aldrig haft några problem med den.. har i och för sig aldrig haft igång den ;-) sitter i mitt vrak.. men den ska va nyservad sa sista säljaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 11 April , 2006 Nej! Du är ingen idiot. Du får skilja på sjövatten, färskvtten och oljesystem. Möjligheten att sjö- eller färskvattensystemen frusit så att oljan runnit ur är minimal. Egentligen finns det bara ett ställe där vatten och olja möts och kan vara lite känslig är i oljekylaren.Ifall ditt färskvatten system frusit lär frostpluggarna gått. Detta ser du ganska lätt. Ifall sjövattensystemet frusit så ser du detta i värmeväxlaren. Kontrollera ovan fixpunkter så kan du begränsa felkällorna./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5knop 0 Postad 11 April , 2006 Gedda & Nitro>> Tack för era svar!Tog en promenad med hunden och klurade på det där. Färskvattenkylningen: Här hade jag dåligt frostskydd (sjövatten i systemet efter en kokning då jag glömt slå på sjövattenkylningen på jungfrufärden förra våren) och skulle byta i höstas. Det hade varit minusgrader under natten och jag fick inte ut någonting. Isplugg? (Borde det inte ha varit då jag hade ca en liter glykol i vattnet.) Hur som helst så försökte jag värma upp motorn genom att ställa in en kupévärmare i några timmar. Utan resultat. Idag är nivån i kärlet samma som det var i höstas, borde inte läcka alltså.Sjövattenkylningen: I höstas när jag tagit upp båten så öppnade jag kranen och sedan körde jag motorn i 20-30 sekunder tills vatten slutade rinna ur avgasröret. Sedan har jag bara låtit det vara så. Jag har fortfarande kranen öppen alltså.Oljan: I höstas vet jag att det var olja ända upp. Och idag när jag skulle byta så var det helt tomt i behållaren. Det jag fyllde på verkade bara försvinna. Hur mycket rymmer motorn? Mina 4 liter borde väl ha räckt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 11 April , 2006 ett litet tips bara... du nämnde att du glömde öppna kranen för kylningen.. Gör så att när du stänger kranen lägg då startnyckeln/strömnyckel jämte kranen.. då glömmer du inte öppna och stänga kranen :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5knop 0 Postad 11 April , 2006 Jag glömde egentligen inte. Det var första turen, och han jag köpte båten av förklarade att jag skulle öppna kranen innan jag åkte iväg. Ok tänkte jag och vred på den, och reflekterade över att hm, det brukar ju vara tvärt om när en kran är öppen. Självklart var det så att kranen hade stått öppen under vintern, och det jag gjorde var att stänga den. Hur som helst, motorn gick som ett urverk resten av sommaren, så jag tror knappast att den skadades då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 12 April , 2006 Hej! Oljan borde ju inte försvinna ur tråget under vintern hur mycket motorn än frusit i vinter. Alltså borde väl oljan ha försvunnit innan vintern...Mycket märkligt. Hoppas verkligen vi får höra lösningen på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5knop 0 Postad 13 April , 2006 Jag hittade ett informationsblad om en VolvoPenta MD4 som tydligen är baserad på samma motor, och den ska rymma 6 liter olja. Jag har ju bara hällt i 4 än så länge, kan det vara så att jag bara inte fyllt på tillräckligt, och att jag drömt ihop det där om att den skulle varit full i höstas? Men då är det ju något generalknas eftersom jag bara pumpade ut ca 2 liter... När jag köpte båten för 11 mån sedan så var den full, det vet jag i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5knop 0 Postad 18 April , 2006 Ok, har uteslutit att olja runnit ut i kölen (eller vad heter det? Under durken alltså). Så jag förutsatte att oljan finns där inne i motorn någonstans. Testade att starta och den gick igång som en katt. Lät hur bra som helst.Nu undrar jag alltså, finns det någon oljesticka eller dylikt (på denna typ av motor) så att man kan se vilken nivå det ska vara på oljan? Har hällt i fyra liter lite drygt, ska jag fortsätta att hälla i ända tills nivån kommer upp till locket eller?Längtar tills jag lärt mig det här. Hatar att känna mig som en som inte kan något... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 April , 2006 Du har kommit ganska långt. De flesta testar och förstör innan dom frågar. Lugn och fin så löser sig allt. Oljestickan sitter (har jag för mig) på motsatt sida dieselpump, ta en bild så är det lättare att förklara. För den kan vara som en plugg som sitter vågrät ner mot sumpen.../lev väl/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5knop 0 Postad 18 April , 2006 Hittade faktiskt en bild som fanns med i annonsen när jag köpte båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Litsegard 0 Postad 18 April , 2006 Hej, Oljestickan finner du på motsatt sida om dieselpumpen. Den sitter långt ner strax bakom startmotorn. Den ska inte gå att missa. Har en handbok för marindiesel OM636 (MD4). Kan dra en kopia på den om du önskar!! MVH Litsegard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 19 April , 2006 Tja... den brukar ju vara rödmärkt för att märkas lite... men det verkar ju inte duga i detta fallet. Indianmotor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5knop 0 Postad 19 April , 2006 Ok, hittade en lång böjd mojäng där ni sa att oljestickan skulle sitta. Och döm om min förvåning då det visade sig att oljenivån var ganska precis rätt, mitt emellan min och max. Och riktigt klar och fin olja dessutom, alltså den jag fyllde på i förra veckan. Hittade ännu en sticka, den som hör till växelhuset. Där var nivån låg så jag fyllde på med nån röd smörja från en flaska som det stod växelhuset på eller liknande. Då är det bara en sak jag funderar över när det gäller detta problem, hur sjutton tappar jag ur kylarvattnet? En vit slang/rör som kommer fram under motorn sa säljaren, där kopplar jag bort den svarta gummislangen, men det kommer bara ut några droppar, sedan händer inget. Nivån i kärlet helt ok, samma som jag lämnade den när vintern tog stryptag om Sverige. Nu kan jag börja koncentrera mig på att få ordning på båtens exteriör istället. Saker som ska slipas, målas och lackas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Litsegard 0 Postad 19 April , 2006 Hej, Bra att du fann den och att allt var ok! Det skulle vara roligt att hålla kontakten lite. Har själv en OM636 och tycker det skulle vara kul att dela tips och/ge råd. Min är från 1970.....och lite modifierad. Det är bland de sista som tillverkades. Färskvattenavtappningen finner du troligtvis på cylinderblocket strax intill pumphuset (där impellern sitter :-)). MVH Litsegard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5knop 0 Postad 20 April , 2006 Mailade dig via M-G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Litsegard 0 Postad 23 April , 2006 Hej igen, Har inte sett mailet. Maila igen! Litsegard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 23 April , 2006 kanske borde starta en klubb för oss OM636 ägare :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5knop 0 Postad 24 April , 2006 Nu har jag mailat igen. Det kommer till den adress du angav när du registrerade dig på M-G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5knop 0 Postad 24 April , 2006 Det vore trevligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 26 April , 2006 klubben startad! http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=213 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiwe 0 Postad 24 Oktober , 2008 Jag har också en MD4 som jag saknar handbok till, vore väldigt tacksam om jag kan få köpa en kopia på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 24 Oktober , 2008 http://www.drevia.se/gds.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 25 Oktober , 2008 Hej Jag har renoverat min OM 636 och hos denna firma i Englandhttp://www.west-4x4.demon.co.uk/om636/om636e.html kan man köpa reservdelar och även nya motorer: Jag tror inte att denna motor slutade tillverkas 1970. min båt är från 1977 och då var motorn ny. Enligt uppgifter sålde Mercedes rättigheterna till ett företag i Spanien. Min spridarpump är en Spansk Boschkopia och Prinz på West-4x4 säger att reservdelarna kommer därifrån. Senast ändrad av westerly | 25 oktober 2008 | 03:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser