Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Sejsa

Vilken tv i båten?

Rekommendera Poster

Skulle vara kul att äntligen modernisera tv-tittandet i båten med en färgtv (12 volt och högst 15). Har ni några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Gå in på seglarsnack och titta på digitalbox tv-antenn.

J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, om inte priset hindrar dig så skulle jag titta på en LCD datorskärm med möjlighet till videoingång och släpa med din Boxer digitalbox som mottagare.

Fördelar:

- smidig lösning i båten, en vanlig TV är tämligen klumpig

Nackdelar:

- priset

- 220 V behövs, har inte sett några digitalboxar som klarar 12V

Annars är det väl bara att titta runt, har för mig att det finns 12V färgTV. Kolla Biltema/Jula/ClasOhlson etc. etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både lcd-tv och digital-boxar finns med 12v, ganska vanligt faktiskt. kolla bara att det inte sitter någon udda spesialkontakt på spänningsmatningen, utan en vanlig rund kontakt. kolla också hur många amper dom dra, det kan skilja mycket. tänk på att sätta en strömbrytare till dom också, dom drar ström när dom står i standby. grundigs vanliga bildrörs tv går inte att stänga av via fjärren när den gär på 12v, föredömligt.

finns även 12v på dvdspelare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ska plugga in en TV i 12v så måste den klara båt/bil 12v. Bara för att det står 12v bredvid kontakten på baksidan så behöver den inte klara dom spänningsvariationer som finns i en båt. Dom flesta lämnar ingen garanti på tv-apparater som är anslutna direkt till 12v.

Antingen köper du en 12v-TV som är gjord för båt/bil. Eller så använder du en 220V-TV som är kopplas till en sinusinverter.

Som svar på frågan... LAVA LT15KLF fungerar för 12V och 220V.

/Marcus

baing.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sa tv tillverkarna när man började sätta in lcd-tv i båtar och husvagnar, det fanns då några modeller som inte klarade spänning under 12,0 volt. I dag är problemet borta sedan flera år, tv slår av när späningen är förlåg. Dom som inte klara det har specialkontakter så att man inte ska kunna koppla in dom på 12v i båten/huvagnen.

Att koppla via inverter dra 3-4amp extra helt i onödan. Det vanligaste problemet i dag är att lcd-tvn inte startar när den blivit inkopllad på 12v i båten, felet är förklena kablar fram till tvn. Spänings fallet blir för strot i en tunn kabel, minst 1,5mm2 på kablarna bör det vara. Är det långt (mer än 3m) till batteriet bör man nog gå upp till 2,5mm2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast fungerar det... Men oftast är inte tillräckligt bra för mig. Läs det finstilta i garantivillkoren för 12v-inkoppling och marinmontage. Jag använde tidigare mycket tv-apparater från SHARP tills dom tog bort garantin för 12v-anslutna apparater. Problemet var borta men fler och fler godkänner inte inkoppling direkt till 12v.

/Marcus

bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvärtom, tillverkarn ser till att lcd-tv ska gå att använda med batteri drift. fukitg miljö varnar dom alltid för. det går inte för service att visa att en tv har varit inkopplad på batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, ett 12V blybatterisystem ligger normalt på 13.5 V, ner till 11,5 V vid nästan tomt batteri och med toppar kanske upp mot 14 V under laddning.

Drar du igång startmotorn med sina 75-100 A så droppar spänningen snabbt ner mot 6 V under några sekunder.

En elektronikpryl som har en 12V likströmsmatning från en nätdel får en jämn spänning 12V hela tiden.

Jag skulle noga kontrollera vad bruksanvisningen säger om att apparaten klarar 12 V DC lead battery car/boat use eller klarar spänningsområdet 11,5 V till 14 V. Och undvika att bara koppla in och prova om det fungerar. (Om det inte är en billig apparat.)

Anekdot; telefonstationer har strömförsörjning med 24 st blyceller seriekopplade, kallas för 48V likspännings system som normalt ligger på 55,6 V under underhållsladdning!!

Jag har varit med om åtminstone en förvånad leverantör som upptäckte det när de brände upp sin apparat vid inkoppling. Men ni sa ju att systemspänningen är 48V?....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i tekniska data så hittar man vad tvn klara, naturligt vis ska man kolla det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har under ett flertal tilfällen sett 12v-system med trasiga laddare och solcellsregulatorer. Där har spänningen varit 16-17 volt. Utöver att batteribanken kokar bort så är det tråkigt när den dyra hemelektroniken pajjar.

Och ett annat om hemelektroniktillverkarna. Idag är det en mycket stark prispress på hemelektronik. Det sparas in på spänningsdelar och lackning(fuktskydd). Vanligtvis konstrueras det för att kosta så lite som möjligt vid tillverkningen. Har sett ett flertal apparater helt utan skyddslack. Då kommer dom obönhörligen att korrodera(rosta) i fuktiga miljöer. Äldre apparater har ofta en bättre(dyrare) spänningsdel som klarar större variation i inspänningen.

På ostkusten är det mindre problem med korrosion pga den lägre salthalten. Och i Sverige kan vi vara tacksamma för den låga temperaturen som också påverkar. Dvs hemelektronik i båten fungerar längre i Sverige än på sydligare breddgrader.

/Marcus

bating.se 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja spänings regulator brukar man sätta in i husbilar där man använder tvn under körning och laddning, där brukar generatorn kunna ge upp till 15v och inte vanliga 13,6v. så det kan vara en bra ide även i båten.

vi får väl följa långseglarna på http://www.escapetodanger.se/ som har en stor lvd-tv i båten på sin långsegling. hur länge kommer den att hålla? jo dom fundera på det själva också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ett enkelt och billigt sätt att klara av spänningsvariationer, montera en spänningsregulator.

Mja, jag håller inte med, två saker:

1. TS78-serien är en serieregulator. En sådan måste ha högre inspänning än utspänning. Just TS78 behöver 2V skillnad mellan in och ut, dvs ger bara 10V på en 12V in.

2. Även om du har högre inspänning så är det ineffektivt att bromsa ner spänningen, det blir en massa värme som du måste kyla bort. TS78 måste skruvas fast på en metallkylfläns för att inte förstöras. Lite bökigt och tar plats.

Det finns dyrare burkar (hundratals eller tusentals kronor), dc/dc regulatorer som fixar lite vad som helst som inspänning och ger stabilt 12V ut. Men det är nog bättre att ha köpa tåliga prylar som direkt tål en båts 12V system.

Sedär, besserwissern slår till igen! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns de som har så de ser att titta när de kör, och gör det...

-Har tröttnat på att läsa....

/Fredrik

(jag skojar inte)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den digtalbox jag redan köpt till hemma-tvn är det enda som liknar videoutgång, ett SCART-uttag. Ska det alltså funka att koppla in en 12 volts LCD-skärm där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den digtalbox jag redan köpt till hemma-tvn är det enda som liknar videoutgång, ett SCART-uttag. Ska det alltså funka att koppla in en 12 volts LCD-skärm där?

Ja där finns det videosignal.

Ett förtydligande, det finns två typer av LCD skärmar

a) datorskärmar med VGA analog eller DVI-D digital datorgrafik ingång

B) LCD TV-skärmar med video ingång, SCART och/eller komposit och/eller RGB komponent ingång

Typ a) kan inte kopplas till SCART och saknar högtalare. Ger bara bild.

Jag pratar om typ B) som oftast har SCART. T ex:

http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE86486&sName=LCD - 5-26 tum

(Som faktiskt också har VGA ser jag nu, dvs en a b TV!

Billigare är en vanlig liten TV med SCART ingång för enbart 220V. Får man för under 1500 kr på t ex Elgiganten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen elektriker men jag har pillat en del med bilstereo och för att jämna ut strömmen, vid start och laddning m.m, till slutsteg så hänger man bara på en fet kondensator emellan. Borde inte samma trick funka på en tv? Det jämnat ju toppar och dalar ganska bra.http://www.mds.se/?artnr=2860493

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

0.5 Farad!?!  Jäklar vilken burk!

Men (återigen besserwisser-varning) bara hänga på en kondensator hjälper knappast. Möjligen en kondensator och en diod så inte strömmen smiter tillbaka vid underspänning när man t ex startar motorn. (Startströmmen är 75-100 A.)

Nackdelar: Det behövs en stadig diod som tål stötströmmen när kondensatorn laddas första gången. Och du tappar 0.7 V via dioden. Kondensator hjälper inte mot överspänningar.

Fortfarande är det nog bäst att köpa prylar som är byggda för att tåla båt och bil 12V. Och inte ha sin dyra elektronik inkopplad just när man startar motorn.

Det finns en orsak till att startnyckeln på de flesta bilar är gjord så att man kopplar bort allting onödigt när man startar. Dels för att använda all ström till startmotor och tändning vid kallstarter, men också skydda elektronik från häftiga spänningsvariationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, där blev det lite fel. Dom kondingarna använder man som extra batteri för att strömmen ska räcka till åt slutstegan (basen). Dom lagar bara spänning från generatorn till att användas vid kraftiga uttag av ström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo visst... men det gör ju samtidigt att steget får en jämnare strömkurva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför över huvud taget tillverka en 12-volts tv som inte duger att använda i bil eller båt? Vad gör man med en sån? I stället för att ha en 220-volts?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jula TVn verkar vara svaret på dina böner ja. Ser OK ut på papperet!

Hade du hittat en 12V digitalbox för marknätet också? Så kan man ju bara ta med sig kod-kortet hemifrån.

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför över huvud taget tillverka en 12-volts tv som inte duger att använda i bil eller båt? Vad gör man med en sån? I stället för att ha en 220-volts?

Mja, det kostar pengar att göra en elektronisk burk som drivs på 220V p g a alla säkerhetskrav.

För att slippa en massa extra dyr isolering så väljer tillverkaren ofta att mata sin burk med 5V, 9V, 15V, 12V, 16.5V, 23V eller vad man nu tycker. Så skickar man med ett yttre nätaggregat som gör om 220V till rätt spänning.

En sådan maskin kan vara gjord för drivspänning 12V med medföljande nätaggregat, men inte tåla inkoppling till 12V (dvs i praktiken mellan 11 och 14 V) i båt.

Men du har rätt; jag kan inte tänka mig just en TV som drivs med 12V som INTE skulle fungera i en bil eller båt. Enda orsaken till att den ska drivas med 12V är ju att kunna användas där!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träligt med priset dock - i nu gällande papperskatalog där jag först fann tv:n igår står det 2.995:- Kanonpris!. Och jag som trodde att eletronikprylar bara blir billigare och billigare.

Min digitalbox går på 6 volt, men det borde väl gå att ordna med en sådan där spänningsomvandlare (Jula 604-055) som kan pluggas direkt i ett cigg-uttag, hoppas jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min digitalbox går på 6 volt, men det borde väl gå att ordna med en sådan där spänningsomvandlare (Jula 604-055) som kan pluggas direkt i ett cigg-uttag, hoppas jag

Jadå, det borde fungera. Den reglerar spänningen rätt till 6V oavsett vad 12V ligger på just då.

Läs i boxens bruksanvisning hur många mA den drar så att konverteraren minst kan leverera den strömmen. Den blir för varm eller vägrar ge spänning annars.

Och den vanliga försiktighetsåtgärden; lämna inte grunkorna inkopplade när de inte används för att undvika problem med spänningsspikar etc när man startar och kör motorn. 2995 för en ny TV är lite mycket bara för man glömt dra ur sladden. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

smiley-cry.gif\ Tråkigt nog tycks Jula ha höjt tv-priset till 3.595:- om man ska tro webbsidan.

Ang spänningsomvandlaren nr 604-055 (som bara tycks finnas i papperskatalogen) står det 2000 mA.

Men reglerar verkligen en sån där billig, 69:-, spänningen rätt till 6V oavsett vad 12V ligger på just då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang spänningsomvandlaren nr 604-055 (som bara tycks finnas i papperskatalogen) står det 2000 mA.

Men reglerar verkligen en sån där billig, 69:-, spänningen rätt till 6V oavsett vad 12V ligger på just då?

Det borde den göra. Men jag förstår känslan; förstör jag min digitalbox med en för billig pryl? Jag skulle tro att den fungerar, but dont quote me on that... :-)

ELFA radio&television har ju en proffspryl här som verkar hög kvalitet. Men jag tror inte du behöver vara orolig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...