Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
iceman356

Raka rör !!

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag håller på att renovera min Marieholm Concorde och har presic plockat ur motorn. (B20 och 100B drev)

Nu funderar jag på att separera avgaserna och kylvattenintaget.

Funkar det att dra ett rakt rostfritt rör rakt igenom akterspegeln eller måsta man ha en böj på det som det är orginal ?? (se bild)Och sen tänkte jag ta och hämta kylvattnet på andra sidan drevet (barbord sida).

 

Är det någon som har bra kunnighet om detta eller ??

 

Mycket tacksam för svar !!

 

//Tomas Palmquist (sthlm)

post-9915-1394234568,6478_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämta kylvatten och avgasser, det har väl inget gemensamt eller?

Missförstånd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det siter en stövel på 100 drevet som släpper och tar vatten väldigt nära varandra.

Det blir problem med kylningen när man står på tomgång ett längre tag.

 

Se bild !

 

 

//Tomas

post-9915-1394234568,709_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en mening med att inte köra med rakt rör.

Bla. komforten med en tystare framfart.

Du kan ju börja med rakt rör på din bil för att vänja dej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Så kröken är bara till för att dämpa ljudet då eller  ??

Avgaserna går ju ut under vattenytan så det kan ju inte ha någon betydelse om det är en krök eller inte på för ljudets skull ??

Har jag helt fel eller ??


På en bil försöker man ju få så raka rör som möjligt men där annvänder man ju ljuddämpare för att dämpa ljudet..



//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Böjarna är till för att skapa ett vattenlås, så endel vatten ligger kvar röret och dämpar ljudet och kyler det...blir attans varmt om man inte kyler avgas röret...

 

 

såg på bilden att du har färskvattenkylning...Det är bara till att låta vattnet från växlaren gå ut med avgaserna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi andra som njuter av friden på havet och försöker dämpa vårt eget oljud så gott det går älskar dig. Hoppas ditt projekt går riktigt bra.smiley-smile.gif\ Sväng i så fall gärna in i en fridfull naturhamn en stilla sommarkväll och gläd dig åt alla vänliga hälsningar.5.gif\ Jag tänker på husvagnsägaren som sa: Det är så trevligt med alla vänliga människor som vinkar i trafiken. Förstår bara inte varför dom vinkar med långfingret.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, det går nog utmärkt att ta in vattnet på annat ställe, sålänge du kör med blöta avgaser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En eget-byggt silent choice kanske... så kan man välja om man vill bröta på eller inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst borde det fungera med ett rakt rör. Använder du samma hål som avgasstöveln sitter i idag så hamnar det väl under vattenlinjen och ljudet dämpas då en del vid stillaliggande och i låg fart. I planande fart dämpar väl inte heller avgasstöveln speciellt bra men den riktar ju i alla fall avgaserna och ljudet nedåt så det blir nog en hel del bullrigare med rakt rör. Jag förutsätter att du tänker låta det avgående kylvattnet gå ut med avgaserna, vattenintaget kan du enkelt lösa med en bottengenomföring med utvändig sil ganska långt ner mot mitten av botten nära aktern. Om ditt problem enbart är dålig kylning kan det bero på att avgasstövelns mellanvägg mellan avgaser och vattenintag ärgat sönder. Det är ganska vanligt och gör att man får in avgaser i kylvattnet med dålig kylning som följd. Ett alternativ i så fall (förutom att hitta en bättre beg. avgasstövel) kan vara att använda avgasstöveln endast för avgaserna och flytta kylvattenintaget till en annan plats samt plugga den gammla vattenanslutningen på avgasstöveln.

 

Mvh

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena gringubben   smiley-smile.gif\ !!

 

Nu var det inte så att jag var ute efter att den skulle låta mer men är det så att du vill det så kan jag slänga i en V8 med raka rör och komma och gasa lite för dig i din vik i sommar !!smiley-surprised.gif\

 

Ha det !!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena snorungen!smiley-smile.gif\

Fick för mig att det var (0-)ljud du var ute efter. Ursäkta om jag hade fel! Glöm det där med V-8-an och sväng in i min vik med din viskande Concord. Om den verkligen är tyst bjuder jag på en pilsner eller kanske t.o.m. flera 21.gif\, annars....5.gif\!

 

Sea Maniac

leg. gringubbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raka rör eller inte...

 

Kröken ska du ha kvar och släppa ut kylvattnet i. Kyler du inte avgaserna kommer du att få intressanta problem. Kröken är viktig eftersom den hindrar kylvattnet att rinna in i limpan och kanske t o m ner i avgasventilerna. Då blir det jobbigt och dyrt.

 

Överskatta inte vitsen med att släppa ut avgaserna direkt. En motor behöver ett visst motstånd för att gå bra. 100-drevets stövel är däremot i trängsta laget, så ett något bättre flöde kan man vinna på. En kompis till mig gjorde en mycket enkel och lyckad lösning - krök - rör genom akterspegeln med skruvmuff - 90 graders böj som var tillplattad för att minska vattenmotståndet och ner med avgaserna i vattnet... Båten gick bättre när böjen var på än när man tog bort den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tar upp en gammal tråd.

Kröken ska du ha kvar och släppa ut kylvattnet i. Kyler du inte avgaserna kommer du att få intressanta problem. Kröken är viktig eftersom den hindrar kylvattnet att rinna in i limpan och kanske t o m ner i avgasventilerna. Då blir det jobbigt och dyrt.


Stämmer ovanstående? Tänkte lägga igen gamla hålen och ersätta avgasstöveln på min Monark 670 med separata kylvattenintag o avgasrör. tex http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=94891.

Är det någon som gjort detta?

Mvh

Bogus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såg den här gamla tråden ¨å undrar hur du gick till väga har just det problemet att den är paj 

Tacksam för svar

mvh/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Den första versionen av B 20 med 100 drev hette AQ 105 / 100. På den använde man inte avgasstöveln, utan tog in kylvattnet genom en vanlig bottenventil och avgaserna gick rakt ut genom akterspegeln med en bordgenomföring 2.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...