Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
doro

Svart olja i drevet-men också vatten

Rekommendera Poster

Tömde drevet i helgen (OMC Cobra -91)svart olja strömmade ut och allt såg ut som det skulle. Den luktade dock väldigt starkt. Men när jag sedan öppnade vad jag tror är nivåskruven (upptill på sidan) så sprutade det ut vatten, såg lite blått ut, nästan som glykol. Är något trasigt eller kan det ska vara glykol av någon anledning i drevet?

 

/Markus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tyvärr så fans där ingen info om olja/vatten i drevet.

/Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpt båten så jag vet inte hur det är med det. Men den är sjövattenkyld. Brukar men stoppa glykol i drevet när man vintrar upp? Jag är som du märker nybörjare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tappar ur drevet på hösten så det inte fryser sönder om man haft otur med vatteninträngning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så då är det någon som har tappat på glykol, men inte tömt ut oljan som fanns kvar inne i drevet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det ju iofs vara och då är ju allt frid och fröjd, bara att fylla på olja och köra....men.

 

Om jag vore i din flytväst så skulle jag nog vara lite försiktig med drevet. Vi har vårt volvodrev på lite översyn, just pga problem med vatten i drevet och olja som luktar illa. Drevet är ju en växellåda och eftersom den ska vara tät mot både vattensidan och motorsidan så ska ju oljan vara i stort sett samma skick och färg som när du fyllde på den om du byter den om allt är bra.

 

Vatten i oljan tyder ju på att den inte håller tätt och släpper in vatten. Att oljan är svart luktar illa är inte bra, det tyder enl min vetskap på mekaniskt slitage och kanske även lite varmgång, stort varningsfinger om man är intresserad av att ha drevet kvar helt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst!

Förra ägaren har gjort sitt jobb och skickat in glykol i kylsystemet, det var den skruven jag kom åt. Trodde att det var nivåskruven för oljan. Så det är inget vatten där det inte borde vara vatten.  Nu är väl det bara det där med lukten som AndersF har vettiga synpunkter på. Det jag har på känn är att den oljan som vart i drevet inte bara är körd en sässong på. Kan vara därför den luktar. Jag har då aldrig någonsin sett en olja som ser likadan ut när den kom ut som när den kom in. Oljan blir ju svart av värmen i växellådan/motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bra, då var det helt i sin ordning. Frän lukt på oljan hävdar jag fortfarande inte är bra, visst kan det vara så att den inte är bytt på tid och evigheter och då är ju allt frid och fröjd efter ett oljebyte. Dessvärre kan det ju vara så att något inte står rätt till inne i drevet, någon liten tolerans kan vara fel och att det håller på att ta skada. Är man inte sugen på att göra en översyn så skulle jag vara lite extra försiktig första säsongen, lyssna efter oljud extra noga, plocka upp båten någon extra gång och byta oljan så att man ser att allt är ok.

Olja som varit i motorer blir enligt min mening svart mest av sotpartiklar som letar sig in i oljan och till liten del av värme och mekaniskt slitage. Olja i en tät växellåda (växellådan sitter ju inte i motorn) ser i stort sett likadan ut när man tappar av den, förutsatt att man byter den med rätt intervaller. Oljan från ett drev som går ett fåtal timmar under en säsong/oljebyte bör alltså inte vara svart när man tappar av den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...