Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Anyone

GPS---> PC

Rekommendera Poster

God dag.

En landkrabba som skriver sitt första inlägg*.

Har precis köpt en ny båt (ny för mig), i form av en Biscaya 29.

Har haft flera båtar tidigare, men det är ett bra tag sedan. Utvecklingen går framåt, därav min fråga:

- Tänkte köra ett vettigt Nav-progg på min bärbara PC. Naturligtvis måste jag ha nå´ n form av GPS som förser programvaran med position, men vad ska jag ha?  Nå´ n erfaren snedseglare som kan tipsa mig?  Programvaran har jag redan, sjökort i olika former finns, pc är på G, men vad ska jag ha för GPS?

Vad ska jag tänka på?  Tips?

/Anyone

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du bara använda GPS:en tillsammans med PC:n i båten, köp en GPS puck, c:a 700 kr hos Classe eller Kjell.

Vill du kunna använda GPS:en till andra saker också köp en Garmin 72 eller liknande c:a 2.000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar, örloggskaptenen.

Läste lite på tidigare inlägg (vilket jag borde gjort innan; fy på mig) och hittade en del svar.

Tack igen.

/Anyone

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

annars kan man ju kika efter en begagnad med extern antenn.. annars är puckarna väldigt bra.. tyvärr verkar det inte som om dom är särskilt vattentäta.. annars kan man ju ta ett vanligt plastglas över pucken på taket och täta ordentligt runt om.. gör susen.. :-)

VÄLKOMMEN TILL MG FÖRRESTEN :-D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att Biscaya är en ganska stor båt med rufftak, eller...??

Se till att montera en fast antenn på båten. GPS pucken är ganska känslig dels för väta dels för placeringen.

Kör runt med en TomTom puck i bilen och det räcker att den snurrar ett kvartsvav runt egen axel så förändras kontakten med satelliterna medans våra fasta installationer har varit problemfria i snart 5 år.

Gör ett provmontage och kolla in hur många satelliter den hitttar, flytta lite granna, prova igen osv osv.

Lycka till och välkommen i gemenskapen/Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med att sätta Pucken under tak / däck.

På de flesta båtar fungerar detta utmärkt undantaget plåtbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tack för alla trevliga inlägg, och inte minst välkomnandet till forumet.

Fler frågor kommer, det kan ni vara säkra på. Har inte fått hem min Biscaya 29 än, hoppas den kan trailas hem inom 14 dagar.
I värmland har vi f.n. ca 70 cm snö, och ja......det snöar fortfarande.

/Anyone

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Classes puck funkar bra...men vattentät? nä, den funkar men håller inte vad den lovar. jag kör med Classepuck och Ozi, jag är nöjd och det funkar. vad har du för progg?

Välkommen till MG

//Reine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DeLorean: När det gäller progg så har jag en hel del:

- MaxSea

- Fugawi

- SeaClear

Vilket jag ska köra vet jag inte än riktigt.....bestämmer jag under resans gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv fast antenn och min kompis en Classepuck. Han har den inne vid vindrutan och har inte haft några problem.

När det gäller program har jag provat Fugawi, Transas och MaxSea och för mig finns ingen tvekan. Jag föredrar MaxSea i alla lägen. Installationen mot en gps-puck var lite knepig men jag har lösningen.

Ha det !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vågar man säga Det Levande Sjökortet på det här forumet?

Jag gillar iden med att slippa fixa egna sjökort. det verkar vara ett jäkla jobb plus möjlighet till fel om man scannar själv.

Det blir en bra peng om man ska köpa färdiga kort till gratisprogrammen. Jag tror detta är billigaste sättet att komma igång på.

Reservation; har inte kört live ännu, bara gjort en del rutter. Det kommer i vår när leksaken är i sjön....

Kommentarer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Levande sjökortet är ju ett proprietärt format. Jag ogillar i allra högsta grad alla format som gör att man blir beroende av en leverantör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gantika, jovisst, man låser sig till en leverantör. Men det var det billigaste startkitet jag hittade. Får väl duga en eller två säsonger så får jag se vad man hittar på sedan.

Eller, vad är startkostnaden på gratisprogrammen om man ska köpa sjökorten nånstans?

Kostnaden är en aspekt eftersom jag inte tänker skippa uppdaterade båtsportkort anytime soon. Jobbar själv med datorer och elektronik och det är bara att inse att risken att datorj-vln lägger av i fel läge inte är speciellt liten. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seaclear är ju ett gratisprogram som verkligen är GRATIS. Jag har inte kommit överens med det ännu men det är väldigt många som lovprisar det högt.

Till det programmet kan du använda BSB kort från www.soltek.se eller scanna själv. Vad Solteks kort får kosta bestämmer du själv, du kan skräddarsy en CD med bara de korten du själv vill ha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, tack för länken.

Fast jag ser att det är svårt att konkurrera med den tusenlapp jag lagt på DLS för hela ostkusten.

Men att kunna komponera en egen CD med väl valda kort var en snygg bonus!

(Jo jag har sett diverse irriterade diskussioner på nätet att Sjöfartsverket slagit undan benen på andra leverantörer. Till att börja med så låg tydligen Sjöfartsverkets licenskostnad över vad DLS kostade. Inte snyggt.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta med skannade kort är en intressant fråga. Om jag själv skannar ett sjökort jag äger så är den digitala kopian laglig för mig.

Om du också äger ett likadant sjökort, måste du då utföra en ny skanning för att en skannad kopia skall vara laglig för dig?

Jag tror inte det, rent praktiskt, om papperssjökorten är lika som vi har.

Vad gäller sjökortsprogram är OziExplorer lågpris men maxkvalitet vad gäller möjligheter. Dess inbyygda simulator är lätt att komma underfund med. Kalibrering av sjökortsspecialer som man skannar är rätt enkelt, och via ett tilläggsprogram kan man utesluta delar av sjökortet så att bara vissa delar av det skall anses vara relevanta. Skulle t.ex. ett flygfoto vara lite skevt så ordnar OziExplorer till detta vad gäller postionsangivelseran när man anger ett antal referenspunkter.

Och framförallt har det ett mycket kraftfullt sätt att definiera vilka sjökort som skall automatväljas. Själv har jag organiserat de vanliga svenska sjökortsområdena i olika kataloger. Alla detaljerade hamnspecialer och naturhamnsspecialer ligger i egna kataloger, liksom översiktskort. 

Genom att välja om Ozi skall söka mest detaljerat sjökort eller ej, samt om sökning skall ske i aktuell katalog eller alla kataloger, kan man sen styra exakt vad man vill skall visas.

Dessutom har OziExplorer bra möjligheter att läsa och skriva waypoints och rutter till en mycket stor mängd GPS-modeller, samt förstås att importera och exportera dem i flera format. Till detta kommer diverse platsmarkörer med andra egenskaper än Waypoints, t.ex. foton osv.

Det är alltså rätt enkelt att ordna så Ozi själv plockar upp rätt naturhamnspecial och visar var man går i den.... 

post-7172-1394234562,8518_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har skannat in västkusten men kan inte hitta kartdatum?

Marstrand ligger 2 Nm för långt öster ut.

post-571-1394234563,0027_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har instalerat TIKI nu...det är bara att hålla med, det är kanon-enkelt och lättöverskådligt. Det blir till att testa detta i skarpt läge i sommar.

//Reine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur blev det?

Är själv på gång att skaffa programvara till PC för att koppla ihop med en Raychart 435 men står och tvekar vad jag skall ha i PCn...

//Arnold

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåt som är smutt med Fugawi(om man oxå äger en pocket pc) är att man kan planera sin resa på sin hemmadator och sen exportera både program, karta o waypoints till pocket-pc och bara ha den med i båten. Har dock inte testat i båt än:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tja

jag körde pc med classe puck i förra båten i en laptop, helt värdelöst då man inte såg ett skit när solen skiner. Satt en garmin 182c i nya båten - vilken skillnad !! Köp en sådan istället du kommer bli glad.

/G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med LapTop själv av rena kostnadsskäl. Hade en maskin över. :-)

Håller väl med om att displayen är svår att se i dagsljus.

Man får i och för sig lite större display på en laptop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...