Carl_Axel 4 Postad 12 Februari , 2006 Har tidigare alltid haft båtar med propelleraxel och roder - men har nu köpt en båt med duoprop och drev. Ovant vid tilläggning men jag lär mig väl. En fråga dock - jag kan från förarplatsen inte se aktern och har ingen indikator på instrumentpanelen som visar hur drevet står i sidled vilket gör det krångligt att backa rakt ut. Indikator för instrumentpanelen går att köpa sägs det, men kostar skjortan. Finns det någon som har något bra knep som gör att jag enkelt vet hur propellern står? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 12 Februari , 2006 Jag brukar söka max-läget åt det håll jag ska svänga och sedan minska om jag inte behöver max utslag innan jag lägger i växeln. Om man då vet hur många varv det är mellan max BB och max SB så kan man lätt hitta rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amatius 1 Postad 12 Februari , 2006 När du åker och har rak kurs utan vindpåverkan sätter du en liten tejpbit mitt för övre eller undre kanten på ratten. Ett enkelt och effektivt sätt att ha koll på vad rakt läge är. Sen är det bara lägga ihop det med att du vet hur många varv ratten går på ett ungefär...så kommer du få en ganska bra kännsla för hur du rattar. Vi har kört med det på samtliga av våra båtar som en liten latmask. Det blev dock betydligt krångligare nu när man skaffade jet eftersom när man backar SB så drar aktern åt BB och tvärt om Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 Februari , 2006 Kolla denna länk: http://www.boatus-store.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=20002&langId=-1&catalogId=20002&productId=16608 Jag har en liknande pryl som heter Rulan. Fäst den med pilen rakt uppåt när drevet står rakt. Helt mekanisk, inga eldragningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 13 Februari , 2006 Tack för tipsen - kommer definitivt att hjälpa. Blev nyfiken på den smarta och billiga indikatorn till instrumentpanelen. Hur fungerar den? Monteras den på ratten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Februari , 2006 Japp, den paceras i rattnavet och vrider sig sedan långsamt med rattutslaget. Det satt en sådan i min snipa, den behöll jag när jag bytte båt. Har aldrig sett en sådan i någon butik i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 13 Februari , 2006 Suverän pryl - för under 400 spänn! Men så försökte jag beställa den (från America ) då tillkom frakt på 800 spänn!!!!!!! 1200 spänn för en pryl som kostar 375:-. Sorry -vet någon var annars man kan köpa en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 13 Februari , 2006 Hittade Rulan via internet (i England). Står dock inte pris och ej heller kostnad för frakt. Har tillskrivet dem - fortsättning följer så fort jag fått uppgifterna. Adressen är info@proboat.co.uk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 13 Februari , 2006 Sorry, deras hemsida är proboat.co.uk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 13 Februari , 2006 Faen också - lär mig aldrig det här med internet. Såhär skall det vara: Rudder Position Indicator — Hardware — Pro-Boat Marine Equipment ... The Rulan Rudder indicator gives instant visual reference of the rudder position showing how far the steering wheel ... ED-RL385. Rulan Rudder Indicator. 51mm ... www.proboat.co.uk/item.asp?prod_id=231&cat_id=26 Fler sidor från proboat.co.uk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Februari , 2006 Här också http://www.mailspeedmarine.com/ProductDetails/mcs/productID/102235/groupID/3/categoryID/16/v/037d5cc0-159c-4990-b1e2-2d6109bd0a6c Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 13 Februari , 2006 Tack - har nu mailat även dem för att få fram kostnaden för frakt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 13 Februari , 2006 Har nu beställt en via den adress Du förmedlade - 30 pund inkl frakt. Tack för all hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser