doro 0 Postad 28 Januari , 2006 Hej! Har blivit erbjuden att köpa en Sunbird 208 -89 av en släkting. Då jag inte kunnat hitta några annonser att kolla upp prisbilden med så tänkte jag höra vad ni tror. Båten är i behov av rätt mycket putsning, mest invändigt. Inget är trasigt mest sunkigt. Fula trädetaljer sktigt skinn osv. Skrovet ser riktigt bra ut, solblekta dekaler med inga stötskador. Motorn har gått klockrent i många år, olja, filter och stift är bytta varje år. Priset då? 80.000:- vill han ha. Han påstår att den är värd 100-120.000 Vad tror ni experter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 28 Januari , 2006 Hej Tittar i prisbarometern från 2003 där det var en till salu för 110.000 och som det sägs så här om: 5,85 x 2,44 mtr, nyren VP V8 260A installerad -01, 2 kojpl under fördäck Samma står i 2002-års barometer vilket tyder på att den låg till salu ett tag tror jag. Som så många andra båtar så beror det mycket på motorn. Är det samma motor så bör du betala betydligt mindre än de 110 som den ovan annonserades för då den var nyrenoverad. Kanske är då 70-80 ett bra pris? Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 30 Januari , 2006 Båten är kanon... Har själv haft en, liksom min granne i flera år innan vi bytte upp oss ett par fot för ett par år sen.. De går jättebra i sjön osv.. Vi hade 3.0 liters motorn på 140 hk i våra, och det räckte till för 30 knop. En mycket slitstark och beprövad maskin som finns än idag. Bra kvalitet på inredningen, med en del trä.. Kändes betydligt robustare och mer välbyggd än t.ex en annan grannes Bayliner 1950 med lika maskineri där allt var av plast. Sunbird är ett relativt okänt märke i Sverige, men jag forskade lite på den tiden, och i Finland är de vanliga. De byggs så klart i U.S.A och jag läste någonstans att den fabriken även ritar skroven åt en del svenska båttilverkare. Jag sålde min för 120 000,men då var den i toppskick,med nya trimplan, brytarlös tändning, nästan nytt fullängdskapell och felfri inredning m.m. Grannens gick för 110 000:- i inte fullt lika bra skick, men även den med nytt kapell. Så 80 000:- låter väl inte helt fel utan att veta alla detaljer. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doro 0 Postad 6 Februari , 2006 Tack för svaren! Jag slog till och är nu båtägare igen. Nu blir det till att storstäda och putsa trä! www.allehanda.se/bildextra/sunbirden/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke747 0 Postad 10 Februari , 2006 Hej. Jag är ledsen att jag aldrig svarade på ditt mail, jag har för mycket på jobbet.. hmm Men du kommer bli nöjd med din båt och det verkar vara ett riktigt bra pris, jag köpte båten för 110 tusen som det står om härovanför! Vad sitter det för motor i din? Jag har lämnat in min på renovering hos motorteknik för att få en kanon sommar! mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 10 Februari , 2006 Hej Micke! Har inte med detta inlägget att göra, men de utlovade bilderna kommer.. Har liksom du haft lite mycke ett tag bara... (Vad jag kan se på bilderna har Doro en 4.3 liters V6 i sin.. Kolla hans länk till bilder) Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doro 0 Postad 19 Februari , 2006 Som sagt, det sitter en 4.3l OMC V6 i den. Någon som vet lite fakta om den motorn? Jag vet inte ett skit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 20 Februari , 2006 Har en sån i min nuvarande båt, Searay 230, fast Mercruiser... Det är lika motor som OMC så när som på en del detaljer (även Volvos 4.3 liter är samma, alltså Chevrolet) och är i princip en Chevrolet V8 fast med två cylindrar mindre... Blocket ser precis likadant ut som V8an fast lite kortare.. Många kringdetaljer som vattenpump, startmotor och invändiga delar osv är samma som till V8an. Det säger nog en del om vad de går för.. Cheva´ s motorer är slitstarka. Min 93a är på 210hk, men det varierar lite upp eller ner beroende på årsmodell, och insprutning eller förgasare.. Din båt kommer att gå bra med den motorn.. Min Searay väger 750kg mer än Sunbirden och den drar iväg upp i plan med full semesterpackning och 4 pers utan problem.. Toppfart c:a 33 knop enligt gps.. Ger kanske en liten fingervisning om vad du kan vänta dej med en lättare båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doro 0 Postad 20 Februari , 2006 Det låter ju som det kan bli en rolig sommar då! Tck för infot. /Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 20 Februari , 2006 Kan ju lägga till att när jag hade min Sunbird 208, så träffade vi ett par i Västerås som hade en 218.. Något större Sunbird alltså, men identiska till utseendet.. Han hade en OMC (Ford) 5.8 liters V8 i den och den gjorde 48 knop.. Nu är väl inte toppfart allt (men kul) utan ekonomin är ju oxå viktig, och den har du.. Jag är helnöjd med bränsleförbrukninen på min båt trots att den är rätt tung.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser