Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
SeaRay-270

Bränsleförbrukning

Rekommendera Poster

Hej.

Har en underbar båt, en Sea Ray 270 från 1990. Nya motorer och drev mm 2003. Motorerna är 2st Mercruiser V6or, direktinsprutning, tror att de är på 205 eller 210hk/st. Jag har försökt ha koll på bränsleförbrukningen, den drar ca 2,5liter distansen. Jag brukar marscha ca 27-28knop, ca 3100varv, har ej testat toppfarten men varit uppe i 38knop ett par gånger.

Ibland så kör jag i 7-8knop, ca 1500varv. Det jag är nyfiken på är om den drar mindre bensin när jag kör i 7-8knop eller det är kanske bättre ekonomi att köra i 27-28knop.

Tacksam för svar.

post-15154-1394234535,1346_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite klurigt att svara på. DET BEROR PÅ...

Alltså vid vilken fart ligger planingströskeln och hur lätt det e att få båten i plan är nog avgörande faktorer. En båt drar som mest vid två lägen, WOT och precis innan båten planar ut. Min gissning skulle bli att den drar mera vid 27-28 än vid 7-8 knop. Men skulle du gemföra tex 20-25 mot 10-12 knop skulle nog resultatet bli anorlunda, altså samma eller lägre förbrukning vid 25 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Båten är väldigt lättdriven fram till 7-8knop sen börjar den gräva ner sig och gå lite tyngre. När jag drar på så går den relativt snabbt upp i plan till ca 27knop. Känns inte alls lika lättdriven i 25knop som i 27knop. Sänker jag farten till 22-23knop så går den väldigt tungt och går nästan ur planing, med andra ord, jag kan inte köra mellan 9-22knop!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag gillar också denna båt och har planer att köpa en liknande, fast ev en ngt större, exvis en 280 eller 290. Därför har jag kollat lite i gamla tidningar (Boating) från 80-90-talet. Där finns det tester med bränsleförbrukningstabeller o kurvor med. Jag har lagt med en bild på förbrukning/fart för liknande båtar som din.

Det verkar gå väldigt tungt mellan ca 2000-3500 rpm med en 290 o 2x190hk V6-or vilket verkar vara ca 8-23 knop. Stämmer ganska bra med dina beräkningar.

men det går inte så mycke saktare med en 300 hk V8 istället och framför allt mer ekonomiskt, men man förlorar ju i manöverbarhet.

 

Kolla in : http://www.yachtsurvey.com/boatreviews/sundancer_290.htm

Inte fullt så bra kritik, men kan va bra att veta var man ska hålla uppsikt på.

 

 

/Håkan

post-9305-1394234536,4901_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sea Ray Sorrento 25 med en vässad v8 på 400 hästar.  Den går precis som du säger utmärkt upp till cirka 7 knop, men sedan måste jag upp till 25-27 innan det blir bra igen.  Ökar jag på ytterligare så blir hon bara lättare och lättare i gumpen.  Vid 35 går hon som en dröm.  De sista knopen upp till 40 är onödigt dyra och går bort.  Hon vill ha 2 liter vid 26 knop men nöjer sig med hälften vid 7.  Dessutom är 7 knop en väldigt trevlig fart, lugnt och väldigt väldigt tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Diagramet stämmer bra med mina funderingar, trodde kanske att den skull gå betydligt snålare i 7-8knop, men enligt diagramet så tar den ungefär lika mycket bensin som vid 27knop. Psykologiskt känns det mer ekonomiskt att köra i 7-8knop!! Detman saknar är naturligtvis att kanske köra i 15-20knop.

Jag provade en likadan båt med v8 på 330hk, den kändes väldigt trög och toppade kanske 30knop, känns inte rätt att köra på full gas för att båten ska gå bra!

PS Sea Ray 270 från 1990 är samma båt som Sea Ray 290 från 1992!!

Vet ej hur de räknar, det har nog med badplattformen eller peken att göra!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att varför den heter 270 -1990 beror på att dom angav båtens längd vid vattenlinjen. 27 fot vid vattenlinjen och 29 fot vid vanlig mätning.

Samma med min 220 OV -91, 22 fot i vattenlinjen, 24 fot vanlig mätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...