MagnusSthlm 0 Postad 6 Januari , 2006 Står i valet och kvalet. Skall köpa begagnat. Öppen 21 fotare med helkapell, eller hardtop med kapell för bakre delen. Jag ser fördelarna med hardtop, mer ombonat, möjlighet att ha fasta installationer, väderskydd, och att slippa dagg mm (smått i o f s). men å andra sidan, så skönt att glida fram helt öppet en sommardag med vackert väder, eller ligga och guppa i solen. - Kan någon hjälpa mig med argument. - kan någon kommentera hur det påverkar priset, medför hardtop lite dyrare pga konstruktionskostnad, eller är det utjämnat på begagnatmarknaden där mer efterfrågan styr. Är det samma efterfrågan på resp typ om allt övrigt är identiskt, t ex juste renoverat, bra motor mm. Tack magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 6 Januari , 2006 Personligen gillar jag inte HT som koncept. Visst finns det fördelar, dagg, stänk mm, MEN: Sitter man o kör har man allt som oftast massa stolpar o annat mitt i synfältet. Står man upp så slår man sönder tänderna mot taket. Föredrar öppen båt med rejäl vindruta att kura bakom. Men inte rökfärgad, det gör det svårt att se när är mörkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 6 Januari , 2006 Hej, Jag har själv haft en Hard Top och vet rätt väl dess för- och nackdelar. Det som egentligen bör styra ditt val av båt är vad du huvudsakligen skall använda den till. Exempel: om du skall fiska mycket är HT båt mindre lämplig eftersom det är ganska lite öppen durkyta att röra sig på och vifta med spöna. Den är i regel ingen riktig bobåt heller (utom de riktigt stora HT båtarna). Rätt och slätt en alroundbåt för mestadels dagsutflykter, vattenskid/wakeboardåkning på amatörnivå, ev enstaka övernattning (fast tält är nog att föredra så det inte blir så trångt) och kanske enstaka fisketurer. Daycruisern är ju mer sportig och kan funka till det mesta och beroende på storlek kan en 21 fot DC faktiskt användas till det mesta. T ex Fjord Weekender 21 har ju närmast otroliga innerutrymmen för sin storlek och 4 pers kan ju faktiskt sova i båten utan problem. Har även riktig toalett och pentry samt ev kylskåp kan man även ha i den. Nackdel är kapell som tar sin lilla tid att fälla upp och ta ner. Nyare DC har lite smartare kapellösningar nuförtiden som t ex kapellgarage som gör att det går ganska snabbt att ta ner/sätta upp kapellet. Jag bytte från HT till DC (Bowrider) för några år sedan och det blev förstås ett lyft ang sjöegenskaperna då jag köpte en helt fabriksny båt som jag visste gick bra i sjön. Ny motor också (4-takt, hade 2-takt förut) blev ett lyft både ang ljudnivå och rimlig soppaförbrukning. Men kapellet är ett sorgebarn, det är alldeles för knöligt att ta ner och sätta upp och kapellgarage saknas i mitt fall. Finns DC med kapell som fälls upp/ner på några sekunder (men rätt dyr båt): kolla här Sen beror det ju lite på var du skall ha båten. Injö eller havet och hur sjögången vanligen är i området du rör dig. Skall du ut på öppna fjärdar det det ofta blåser bör du välja skrov lite nogrannare. Ett plattare skrov blir en evigt skuttande på vågorna istället för att klyva vågorna (inom rimliga gränser). Jag talar av egen erfarenhet, min gamla HT var rätt plattbottnad och klarade inte några högre vågor i planingsfart medan min nya båt har betydligt vassare skrov där man kan stå på mycket mer under samma förhållanden. Min gamla båt var en Finnsport 540 HT med Suzuki DT65 (bilder) Min nuvarande båt är en Yamarin 5820 med Yamaha F115 (bild, film) Skulle jag köpa en ny båt idag skulle jag försäkra mig om att kapellösningen är uttänkt så att det går snabbt och smidigt att ta ner/sätta upp. Hyttbåt är ju ur den synvinkeln rätt bra men det finns ju nackdelar med den typen av båt också. HT har ju lite av båda där kapellet ofta är ganska lätt att handskas med. En DC är ju lite fräsigare och så men HT är egentilgen mer praktisk. Nya moderna HT båtar (typ Yamarin 5930, film) är väldigt eleganta och praktiska. Men inget slår en DC en varm stilla sommarkväll och man känner fartvinden i ansiktet och olika dofter alltefter som man åker fram. Men de dagarna är lätträknade. Äldre erkänt bra HT båtar runt 5.5 - 6,5 m är t ex Flipper 575 och Flipper 640 (finns både som utom- och inombordare), Flipper 620, Bella 600 HT, Crescent 590, Yamarin 575. Äldre erkänt bra DC runt 6-6,5 meter är Fjord 21 Weekender, Ockelbo DC 21, Coronet 21 DC, Nimbus 21/22DC. Bland nyare beg DC kanske Yamarin 6110/6420 (film 6420) eller återigen en Nimbus 22DC om nu plånboken tillåter sådana ekonomiska utsvävningar som det blir tal om då. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusSthlm 0 Postad 6 Januari , 2006 Vilket utförligt svar!!! Tack Bo! /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser